zondag 20 september 2009

Besparingen

Natuurlijk rij ik met de fiets om een reden. En die reden is niet specifiek kostenbesparing.
Wanneer ik de kosten van de aanschaf van de fiets tel (met tas, regenpak etc.) ca. € 1.600,- in z'n geheel wil terugverdienden en ik tel de autokosten een redelijk reële kosten (€ 0,21 p/km zonder afschrijving), dan moet ik toch een dikke 8.000 kilometer met de fiets gaan, of te wel 200 dagen. Hoeveel werkdagen heeft een jaar? 240? Het zal wel ergens in die buurt liggen. Komt er op neer dat ik 4 van de 5 dagen per week met de fiets moet gaan. Op zich moet dat - zoals ik er nu voor sta - kunnen.

Dat houdt dus in dat ik 40 dagen over heb, om bijvoorbeeld moeilijke winterdagen als er veel sneeuw ligt, of als het keihard gevroren heeft en de weg (en met name de fietspaden) spekglad zijn, met de auto te gaan. Dat is niet zo heel veel. Realiteit is dan ook dat 200 dagen in de praktijk niet haalbaar zal zijn (denk ik nu). Maar ik ga er wel voor.
Maar goed, stel dat ik dat wel haal, dan heb ik één  jaar nodig om uit de kosten van de fiets te komen (behoudens het feit dat die ook - zij het beperkt - onderhoud nodig heeft en t.z.t. nieuwe banden etc.).
Het is dan ook meer een vorm van idealisme om met de fiets te gaan. Een gevoel van 'groen bezig zijn'. Denken aan het milieu. Denken aan je gezondheid... alhoewel ik mijn twijfels heb over dat laatste. Mijn route gaat langs een drukke rijksweg (80 km weg) en daarna een heel stuk langs de snelweg. Welliswaar met bomen ertussen, maar toch... je hoort en ziet de auto's en vrachtwagens op een meter of 10 afstand. of dat, met alle fijnstof, roet, stikstof, co2 etc. gezond is weet ik niet.... moet ik denk ik ook maar niet ver nadenken, want dan zou ik misschien liever met de fiets gaan ;)

Ondanks dat ik altijd met plezier auto heb gereden (en nog met plezier als ik in de auto stap), heb ik toch al meer dan een jaar 'zin' in om dat anders te doen.
Liefst helemaal zonder auto (kom misschien nog een keer), maar vooralsnog zoals nu voor 80% met de fiets?
Ik heb ook overwogen om een (electrische) scooter aan te schaffen, maar uiteindelijk denk ik dat ik dit toch veel plezieriger vind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.