dinsdag 1 september 2009

De heilige koe

Mijn werk ligt op 20 kilometer van huis. Ongeveer 10 via de snelweg en 10 over regionale wegen. Files zijn er nooit, want het is in Limburg. De rit duurt rond de 25 minuten. Geen reden dus om niet gemakkelijk dagelijks de auto te pakken. Ik rij op lpg, dus met in totaal ruim 16.000 kilometer (met een gebruikte auto), is dat best rendabel. De auto is van eind 2000 en dus al enige jaren oud. Hij heeft dus wel het nodige onderhoud nodig. Ongeveer € 1.000,- per jaar. Toevallig net een beurt gehad... 4 nieuwe banden waren noodzakelijk (dat wist ik al). En de keuring en nog wat kleine dingetjes...
Toch zit ik al een jaar te denken dat ik het anders wil. Dagelijks in die bak zitten boeit me helemaal niet meer. Ook de tijd is tegenwoordig anders. Letterlijk. Alles moet snel. Dat gevoel wil ik kwijt. Door op mijn gemak (maar wel doorfietsen) wilde ik met de fiets of eventueel scooter naar mijn werk gaan.
De scooter heeft me een jaar bezig gehouden. Hierop zitten nog geen lithiumaccu's (alleen op de veel te dure modellen), dus de haalbaarheid om er 40 kilometer mee te kunnen rijden had ik geen zekerheid over.
De fiets kwam ineens vorige week aan de orde.
Mijn vader heeft er al langere tijd zo een. Een Bikkel Ibee, met 180 W motor en 24V/10Ah lithiumaccu's. Niet de meest krachtige versie misschien, maar wel goed om eens een dagje mee te testen. Deze fiets ondersteund op basis van trapfrequentie en niet - zoals de meeste andere fietsen - op trapkracht. Hoe sneller je trapt, hoe meer hij ondersteund.
Vrijdag 28 augustus was het zo ver. De dag van te voren de fiets gehaald, om op tijd weg te kunnen fietsen. Accu opgeladen. Op weg.
De 'computer' van de motor gaf de stand van de accu's weer en de kracht die de motor gaf (in 5 stappen in te stellen). Het was mijn idee om de heen- en terugreis op één acculading te rijden. Volgens mijn vader kon hij er zonder problemen 50-60 km. mee rijden (echter wel op normaal fietssnelheid). Ik zou echter 'vol' continue 25 km/h willen rijden, dus was heel benieuwd of de accu dat haalde.
De hele rit was het geen probleem om die 25 km/h te handhaven. Het leek - zeker op de grote lange stukken (weg loopt 7 km langs de snelweg) - zelfs alsof ik maar langzaam fietste voor mijn gevoel. In de bebouwde kom is 25 km/h echter een behoorlijke snelheid. Je moet dan ook beter opletten en goed vooruit kijken (zijwegen goed in de gaten houden).
Bij 24 km/h (de apparte fietscomputer gaf deze snelheid aan), stopte de ondersteuning. Als ik sneller wilde fietsen, leek het of de trapondersteuning tegenwerkte. Zelfs bergaf ging nauwelijks sneller dan 24 km/h. Je moets ontzettend veel kracht zetten om harder te kunnen gaan.
Iets over de helft van de rit was de accu echter ook al half leeg... De weergave hiervan gaf echter niet de echte accustand aan, dus daar kon ik niet echt op vertrouwen.
Na 20 km echter aangekomen op het werk, leek de accu echter voor ruim 80% leeg, dus één ding was zeker: hier kom ik niet mee thuis. Dus heb ik op het werk de accu weer opgeladen voor de terugrit, die op de zelfde manier verliep. 20 km met volle wind tegen! Dat was werken maar geen enkele probleem met de hulpmotor.
Wat mij betreft een geslaagde test dus. Wat wel duidelijk was, was dat 'mijn' fiets meer capaciteit moest hebben, om met één acculading heen en weer te kunnen komen. Dus: op zoek naar een electrische fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.