woensdag 2 september 2009

De specificaties

De fiets is van het merk X-tract... Je vindt er weinig over terug. Het is denk ik een eigen - belgisch - merk. Te koop bij de winkels van Itek. Het aandrijfsystee is echter van JD Tranz X. Een japans bedrijf.
Hetzelfde systeem zit op de fietsen die bij Halfords worden verkocht (zie later de foto's). Dat geeft te denken dat het niet de allerhoogste kwaliteit is??
De fiets is echter heel degelijk. Robuust.

Ik heb bewust gekozen voor derailleurversnelling (op aanraden van de verkoopster). Deze schijnen 10-15% soepeler te lopen dan de gesloten kettingkasten met naafversnelling... De derailleurversie is wel wat onderhoudsgevoeliger.

Motor: 250 W
Accu: Litihum-Ion 36 V / 10Ah (ze zijn er ook met 24 V / 10Ah)
Verlichting loopt ook via de accu. Voorlicht 2,4 W; achterlicht 0,6 W (led)
Versnelling: Nexave derailleur 7 versnellingen.

14 opmerkingen:

  1. Je hebt een goede aankoop gedaan. Met mijn elektrische fiets zit het licht niet mee op de accu. Een beetje jammer, achteraf gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja, of het een goede aankoop is, kan ik pas over één of eigenlijk meerdere jaren zeggen.
    Hoe oud (of jong) was je fiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mijn fiets nu net 2 jaar. Door een knie operatie heb ik lang niet kunnen fietsen. Nu is de accu kapot zeggen ze door verkeerd onderhoud.Ik heb gedaan wat in het boekje stond. Dat was niet goed zeiden ik had moeten doen wat er op een A4 bijgeleverd briefje stond.Die heb ik er dus niet bij gehad.Maar waarom zit er een onderhoud boekje bij als dat niet klopt.Nu moet ik een nieuwe accu kopen en die kost 495.00e.Toen ik de fiets kocht zeiden ze dat hij 300.00 kostte.Mijn fiets heeft nog geen 800 km gelopen.Ik voel me flink genaaid nu.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Maria,

    Dat is jammer om te horen. Ook een X-tract? of een ander merk? De accu is en blijft een duur ding en iedereen zegt iets anders over hoe te behandelen.
    Heb je de accu in die twee jaar tussentijds (om de drie maanden bijv.) opgeladen? of gewoon 'leeg' laten liggen. Dat vinden ze namelijk niet fijn.

    Toen mijn fiets (na een ongeluk) bij de fietsenmaker stond zei die: "geluk dat de accu niet kapot is, want die kost bijna € 500,-", dus dat kan wel kloppen. Blijft - wat ik al eerder een keer gezegd heb - een feit dat dat niet klopt: als je alle onderdelen bij elkaar telt (accu, motor, stuurunit, fiets zelf, derailleur etc.) dan kom je aan een veel hoger bedrag dan de fiets kost... Dus ergens klopt iets niet; of de fiets zelf is van een dusdanig lage kwaliteit dat die niks kost (maar ik vind die van mij perfect en in sommige opzichten beter dan dure merkfietsen).

    Sorry van je accu. Ik hoop dat je er een oplossing voor vindt.

    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
  5. De reactie van anoniem hierboven heb ik verwijderd.
    Hij had klachten over de winkel Itek, maar zei niet wat voor klacht, of wat hij er aan gedaan had, of wat de winkel verzuimd heeft. Kortom een niet-onderbouwde klacht.
    Als je de klacht (in normale bewoordingen) opnieuw plaatst laat ik 'm wel staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mijn vrouw heeft een X-trak 36V heeft iemand een handleiding we hebben hem 2de hands gekocht. tot nu geen klachten bij ons..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leon,

      Volgens mij is er geen handleiding van de Xtract... In de winkel krijg je normaal e.e.a. uitgelegd over de instellingen van het display (calibreren etc.).
      Dit heb ik ook nog ergens op mijn blog staan.

      Verwijderen
  7. Heb nu ongeveer 3 jaar mijn X- tract fiets en nu val deze regelmatig uit. Ben al verschillende keren voor herstelling geweest doch blijft hetzelfde uitvalling van display. Nu raden ze me aan om mijn batterij binnen te brengen en deze wordt dan opgestuurd naar de fabrikant voor nazicht. Heeft iemand ook al dergelijke ervaring gehad en hoe werd dit opgelost. Guido

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Guido,
      Jammer om te horen. Mijn Xtract had ook na ongeveer 3 jaar een probleem met uitvallen. Het probleem was toen een doorgebrande controller.
      Probleem is, dat ze bij Itek niet de 'procedures' volgen die ze bij TranzX aangeven.
      Er staat o.a.:

      - check de verbindingen van de motorkabel
      - check de motor
      - check de motorkabel
      - check de controller (zit in de bagagedrager bij de accu)
      - check de hoofdkabel van controller naar display
      - check display

      Bij ieder punt staat weer omschreven wat er gedaan moet worden om mogelijke storing te detecteren. Deels door het vervangen van onderdelen tijdens de check...
      Daarnaast staat er een telefoonnummer (in Duitsland) wat gebeld kan worden.

      Ik zou ze eens wijzen op de juiste gang van zaken die ze moeten volgen om een storing te verhelpen. Dat deed ik toen ook, en toen zagen ze na 5 minuten al dat de controller kapot was. Ik wed dat ze deze nog niet eens open hebben gehad...

      Succes en laat even weten wat het resultaat is.

      Verwijderen
    2. Hoi Guido,

      Zie mijn post van 7-7-2012:

      http://mijnelektrischefiets.blogspot.nl/2012/07/reparatie-klaar.html

      Verwijderen
    3. Dag Paul, Is het mogelijk om bekend te maken waar je de herstelling hebt laten uitvoeren. Zo kan ik misschien verder iets ondernemen. Alvast bedankt voor de huidige informatie. Groetjes Guido

      Verwijderen
    4. Hoi Guido,
      Jazeker: bij de (hoofd)vestiging in Kaulille...
      Ik heb ze er ook zelf op moeten wijzen dat ze even iets verder moesten kijken dan hun neus lang was.

      Verwijderen
  8. Jammer van de fietsen dat de accu niet altijd goed is. Hopelijk heb je er wel genoeg plezier mee?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.