maandag 21 september 2009

Mijn fiets

Ik had nog beloofd om naast de technische specificaties wat foto's van de fiets en electronica te plaatsen.

Onderstaand enkele afbeeldingen.




De fiets op zich is niet veel bijzonders aan te zien. Ziet eruit als iedere fiets. Behalve wellicht de standaard (zie verder).
Ik heb er een dubbele tas opgezet, zodat ik voldoende boterhammen mee kan nemen (en het regenpak, handschoenen en wat andere dingetjes die onderweg evt. nodig kunnen zijn).
Deze fabrikant heeft ervoor gekozen om zowel voor dames als heren hetzelfde model te hanteren. Sommige fabrikanten hebben ‘normale’ herenfietsen met horizontale stang, maar deze dus niet. Eigenlijk best handig met opstappen (zeker met die brede tas achterop).




De motor zit onzichtbaar in het voorwiel. Het enige wat je er aan ziet is de toevoerkabel en de dikkere as. Voor de rest lijkt het op een gewoon voorwiel. Overigens is dit zoals bij de meeste merken. Hier en daar verschilt het systeem een beetje, maar de grote lijn is bij allemaal hetzelfde.
Ook het vermogen van de motor (250 Watt) is bijna overal gelijk. Sommige fietsen (de Ibee van Bikkel Bikes) heeft een 180 Watt motor; iets lichter. De 250 Watt is volgens de wetgeving binnen de EU het maximaal toegestane vermogen voor elektrisch ondersteunde fietsen. Anders ben je een snorfiets, moet je een verzekerings/kentekenplaatje hebben en dus ook verzekerd zijn. Nog erger: ben je een brommer en heb je een helm nodig (en gaat je haar helemaal in de war).
Het is een zgn. hub-motor. De as hiervan zit vast aan het voorframe van de fiets en draait om zijn eigen as en 'trekt' zo als het ware het wiel mee.

Het aandrijfsysteem is van Tranz-X
Dit bestaat uit:

  • Torsiemeter in het achterwiel. Deze meet de kracht dat er getrapperd wordt en 'haakt' daar meteen op in door een signaal af te geven om de motor te laten werken


  • Controllerunit. Het computertje dat de signalen van de torsiemeter omzet in een signaal naar de motor en accu om zijn werk te gaan doen. Het schermpje geeft het volgende weer:
    • aan/uitknop
    • 3 ondersteuningsstanden (25%/50%/75%)
    • verlichting aan/uit (deze knop is tevens voor het calibreren van het systeem)
    • snelheid
    • batterijtoestand
    • gereden afstand. Iedere keer als de batterij opgeladen wordt (in de fiets of erbuiten), wordt de ‘dagteller’ op 0 gezet. Wanneer je aan het fietsen bent, laat dit de gereden afstand zien, of wanneer de fiets stilstaat laat dit (zoals hier op de foto) de totaal gereden afstand zien.
  • Accu-unit. Een uitneembare LithiumIonbatterij van 24V (9 of 10 Ah) of 36V (7 of 10 Ah) zorgt voor een opgegeven actieradius van tussen de 45 en 75 km.
    De accu kan worden opgeladen terwijl die in de fiets zit. In koude omstandigheden (winter) is het wel aan te raden de accu altijd op kamertemperatuur te houden. Dus moet ik ‘m eruit halen omdat de fiets in een onverwarmd tuinhuisje staat. Daarnaast zorgt de fietstas ervoor dat ik bijna niet bij de stekker kan komen en de accu dus ook nu al binnen wordt opgeladen.


  • Motor. Volgens de specificaties van Tranz-X kan die zowel in het voor- als in het achterwiel worden geplaats. De meeste fabrikanten plaatsen de moter in het voorwiel. Waarom weet ik niet. Wellicht is dat handiger omdat in het achterwiel de versnellingen etc. al zitten?

De actieradius van 'mijn' fiets (36V/10Ah) is bij continue 25 km/h fietsen, met (de maximale) 75% ondersteuning rond de 55 km. Wanneer je slechts 10-15 km/h fiets, en de ondersteuning niet hoger dan 25% zet, kun je ruim boven de 100 km. fietsen. Misschien dat ik een keer in het weekend een stukje rustig ga rijden met 25% ondersteuning, om te kijken hoe ver je werkelijk komt.

Links
Een leuke 3D-animatie van de fiets staat hier.
En een leuk filmpje staat hier... misschien dat ik er in de toekomst ook een maak...
Weergave van fiets met onderdelen staat hier.
Website van Tranz-X www.tranzxpst.com


Een handigheidje bij deze fiets is de standaard. Geen gewone, maar een 'brommer'standaard. Heel handig voor onderhoud van je fiets. Je kunt de wielen laten draaien, terwijl je fiets op de standaard staat en ondertussen de ketting, derailleur etc. schoonmaken.

Naast de handige standaard, heeft deze fiets nog een handigheidje: het voorwiel/stuur staat altijd recht! Er zit een soort veer vast aan het draaipunt van het wiel en het frame, dat er voor zorgt dat het stuur altijd recht komt. Tijdens het fietsen merk je daar helemaal niks van. Wanneer je naast de fiets loopt (om ‘m in de schuur te zetten bijvoorbeeld), voel je dit wel enigszins. Het zorgt er ook voor dat met losse handen fietsen heel gemakkelijk is, ook al is dat met 25 km/h niet echt aan te raden.


Ik heb bewust gekozen voor een derailleurversnelling (heb ik geloof ik al eerder gemeld). Volgens de verkoopster in de winkel loopt dit 10-15% lichter dan een naafversnelling. Het vergt wel meer onderhoud, omdat er natuurlijk veel meer rotzooi in komt tijdens het fietsen, maar dat nemen we maar voor lief.
Helaas is in de eerste 2 weken de ketting er een paar keer vanaf gelopen…. dat hoort natuurlijk niet. Ik ben al even teruggeweest naar de winkel, waar ze iets hebben bijgesteld. Hopelijk is het probleempje daarmee verholpen.

Calibreren
Er wordt aangeraden om de fiets om de paar weken te calibreren. Toen ik met de fiets even terug naar de winkel moest, zei de monteur dat het verstandig was om iedere keer als de accu uit de fiets wordt gehaald, het systeem te calibreren, om te voorkomen dat er ‘willekeurig’ ondersteuningskracht wordt geleverd. Theoretisch kan dit dus ook boven de 25 km/h ondersteuning leveren (of bij 10 km/h al stoppen).

1 opmerking:

  1. Ik heb hetzelfde systeem op een Montego ambition
    Maar dan een 24 volt 9ah accu.
    Kan ik een 36 volt 10ah accu toepassen zonder de motor in het achterwiel te vervangen
    Jimmyflikkemawljf@hetnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.