zondag 20 september 2009

Wind

Ik heb het al eerder gehad over de wind, waarvan ik het gevoel heb dat die altijd tegenwerkt.

Of dat al dan niet zo is maakt niet altijd iets uit. Het feit is natuurlijk dat wanneer je 25 km/h fiets, je altijd een tegenwind hebt van 25 km/h. Dat is een windkracht 4 (20-28 km/h) op de schaal van Beaufort. Als de wind dan ook nog met een minimale kracht van 1, 2 of 3 tegenwerkt, dan kun je dus ca. 40 km/h tegenwind hebben... Dat voelt dan aan als windkracht 6 (= stijve bries).
Windkracht 7 wordt omschreven als een harde wind om moeilijk tegenin te fietsen.

Dan is het dus best logisch, dat de accu op dat moment veel meer moet leveren dan wanneer je nauwelijks tegenwind (behalve wat je zelf fietst) hebt.

Daarnaast blijft mijn gevoel dat de wind 's morgens (veel) minder is dan 's avonds. Of dat echt zo is, ben ik nog niet achter. Zal ik echter op blijven letten. De tegenhanger hiervan zou zijn dat de accu 's middags (duidelijk) minder presteert dan 's morgens. Ook dat is natuurlijk erg reƫel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.