dinsdag 1 september 2009

Zoektocht naar de electrische fiets

Dan begint de zoektocht naar een goede - maar toch betaalbare - electrische fiets. Voorzover er betaalbare exemplaren zijn. Zelfs een gewone fiets kost al ruim € 1.000,- en loopt snel op tot € 2.000,- Absurde prijzen voor mijn gevoel.
Een electrische fiets kost eigenlijk hetzelfde. Enkele aanbiedingen beginnen bij € 999,- of zoiets. Maar dan merk je toch wel dat de integrale kwaliteit van de fiets anders is dan de duurdere.

Moet het een merkfiets zijn? Nee, van mij niet dus. Bij verschiilende winkels geweest en verschillende types gezien en bekeken. De accu is een belangrijk aspect van het geheel. Hij moet zeker 40 km meegaan (en eigenlijk nog aanzienlijk meer om genoeg reserve te hebben). De meeste schrijven wel over 50-60 km, maar mijn inmiddels beperkte ervaringen met de Bikkel-bike waren duidelijk anders. Mijn manier van fietsen (continue 25 km/h) vergt schijnbaar wat.
Er zijn types die 2 accu's bij zich dragen (met navenante prijzen van bijna € 2.000,-). Was ik eigenlijk niet van plan te betalen.
Bij één winkel in België bij ons vlak over de grens kreeg ik goede adviezen (denk ik). Kon ik veel soorten proefritjes maken (ze hadden van alle fietsen de nodige voorraad in mijn - en elke andere - maat). De fiets waar ik voor gekozen heb reeds heerlijk. Snel optrekken (als je wilt) en soepele ondersteuning. Ook als je harder dan (of is het harder als?) 25 km/h wilt fietsen is dit geen probleem. De ondersteuning wordt in de buurt van 25 km/h langzaamaan minder. Waarschijnlijk werkt ie ook nog een beetje bij 26 en misschien zelfs 27 km/h, maar dan is het echt op.
Ik ga niet alle types en merken opnoemen, want daar heb ik absoluut niet naar gekeken. Voor meer info kun je bijvoorbeeld op elektrischefietsen kijken.

Inmiddels ben ik er klaar voor. Woensdag 2 september wordt de eerste officiële dag met de fiets naar het werk. Het weer wordt iets minder, dus waarschijnlijk komt het nieuwe regenpak ook van pas.
Zodra ik enkele ervaringen heb, zet ik ze hier bij, samen met wat plaatjes van de fiets en specificaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.