donderdag 1 oktober 2009

Accu opladen

Nog even terugkomend op de accu.
Mijn elektrische fiets heeft een trapondersteuning met een Lithium Ion accu van 36V/10Ah.
Ik was natuurlijk benieuwd hoeveel benzine het kost om de tank vol te krijgen, oftewel wat het kost (aan stroom en dus geld) om de accu op te laten na een dagje fietsen.
Wanneer ik thuis ben aangekomen, is de accu voor 75% leeggereden schat ik (van de 5 streepjes branden er nog 2, maar dat tweede streepje is wel al gedeeltelijk opgemaakt en zou volgens mij ieder moment kunnen verdwijnen). De momenten waarop de streepjes verdwijnen is iedere dag bijna exact hetzelfde: na 14, 20/21 en 31/32 km. Steeds op momenten dat ik moet afremmen en/of stilstaan voor een kruising, terugschakel naar een lagere versnelling en weer optrek. Geen idee of dan de accu het streepje eraf doet omdat ie even niet en dan weer volop moet werken, of dat het toeval is… Globaal gezien gaat er iedere 10 km dus een streepje weg. Met 5 streepjes totaal, kan ik dus ongeveer 50-55 km rijden. Bedenk wel dat ik dus continue 25 km/h rij. De ochtenrit naar het werk is zelfs gemimddeld 26 km/h (in het begin 27+, na een kilometer of 10 loopt het iets terug naar 25. Op deze manier doe ik over de 18,6 km ca. 43 minuten.
Vrijetijdsfietsers die ‘slechts’ 10-15 km/h fietsen met een veel lagere ondersteuning, kunnen ongetwijfeld 2x zoveel kilometers rijden.

Energy logger
Om te meten wat het opladen aan stroomverbruik kost, heb ik een energy-logger aangeschaft. Een simpel en goedkoop apparaatje. Het gaat mij niet om exacte details, maar om de grote lijn, dus als ie ook niet super nauwkeurig is, maakt het mij niet uit.
Wanneer ik het apparaat thuis in het stopcontact steek bij een lamp met een 100 W (ja, een energievreter) stop, dan zie ik dat die (wanneer de dimmer helemaal open staat), 130 W afneemt en wanneer de lamp op ongeveer de helft van de sterkte staat, 70/80 W. Wanneer ik de telefoon erin stop, registreert ie dat net wel/net niet. Af en toe verschijnt op het venster 1 W (volgens de papieren begint het apparaat te meten bij 1-1,5 W).

0,371 kWh
Na enkele dagen het opladen van de accu te hebben geregistreerd (met een tijdklokje dat ik nog had gebeurd het opladen met nachtstroom), blijkt dat het opladen iedere keer zo’n 0,371 kWh aan stroom heeft gekost. Soms net een beetje meer, soms een beetje minder. Het laden gebeurd (in ieder geval op de momenten dat ik er naar keek) met ongeveer 70-80 W. Dat zal tegen het einde van de laadtijd wel minder worden, want anders komt ik na zes uur laden niet op 0,371 kWh. Volgens de papieren van de fiets zou het opladen van een lege accu zes uur duren.

Dag- en nachtstroom
Nadat ik de afrekening van de stroomleverancier heb uitgepluisd, heb ik berekend dat dagstroom € 0,215 kost en nachtstroom € 0,150 per kWh (prijzen van de jaarafrekening over 2008).
Dit houdt in dat het opladen van de accu dus ongeveer € 0,05565 per keer kost. Dus € 0,055 voor 38 km. Per 100 km is dit € 0,146. De auto (zie mijn ander bericht over kosten), kost € 0,21 per km (afschrijvingen etc. niet meegerekend)!!!
Op jaarbasis (dus als ik alle dagen met de fiets ga), kost me dit dus 240 dagen x € 0,055 = € 13,356. Zelfs wanneer ik het opladen op dagstroom zou doen (in de praktijk zou dit gedeeltelijk dag-/gedeeltelijk nachtstroom zijn, wanneer ik de accu om 18.15 uur als ik thuis ben aan de oplader zou leggen), zou het een schrikbarende € 19,1436 per jaar kosten! In de praktijk is het misschien iets meer. Ik weet niet hoe nauwkeurig de energiemeter is, maar laat het een paar euro duurder zijn, dan is het nog helemaal niks.

7 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze site, ik had hem nodig voor school (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant. Nooit gedacht dat ik voor leraar kon doorgaan.
      Heb je er wat aan gehad? Waar was je naar op zoek?

      Verwijderen
  2. had het ook nodig voor school,
    alles gevonden,

    bedankt voor de site!! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan nog sterker,Ik fiets nu al drie jaar electrisch en maak elke dag ongeveer 35 kilometer(soms meer)op mn fietske,uitgerekend 365 dagen maal drie jaar maar 35 kilometer=12775 kilometer,ik krijg van mijn baas 130 euro reiskosten per maand dus 1560 euro per jaar!!!!!
    per kilometer krijg ik dus 12,2 cent voor een kilomtertje electrisch fietsen.
    Mijn laadkosten zijn omgerekend per jaar(2013)14 euries p jaar!!!
    Afschijving en kosten heb ik niet,fiets kadoo gekregen,bandje plak hoeft niet
    dus leve de electrische fiets,o ja je zou denken en je accus begeven het die dan nooit.?De Barba truc zit m niet in of ze het begeven maar bij wie.
    Kortom pak de electrische fiets en hou geld over!

    O ja ik ben de broer van einstein!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Tweestein,

      Geen idee wat ik met deze opmerking moet. Als je 365 dagen per jaar naar je werk fietst, ben je goed bezig (voor je baas)...
      Voor de rest raakt het kant nog wal.

      Verwijderen
  4. Vergeet niet dat de accu "op" is na 3..4 jaar of na 400 oplaadbeurten. Je accupack voorzien van nieuwe cellen kost ongeveer 300..400 euro, dus laten we zeggen 1 euro per oplaadbeurt. Aanmerkelijk meer dan die 5,5 cent dus!
    Als tegenargument kun je echter opvoeren dat dit geen verbruikskosten zijn maar afschrijfkosten (die je ook niet bij de auto had gerekend).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dit dezelfde anoniem als van 13 juli? Die broer van Einstein?
      De levensduur van een accupack is zeer wisselvallig. Als je mijn blog leest, dan zul je zien dat ik inmiddels 4 jaar ermee doe en ruim 500 laadcycli heb gehad.
      De accu's horen naar mijn mening bij de afschrijving. Ik ga ze echter niet laten vervangen als het zover is; Dan schaf ik een nieuwe fiets aan (denk ik).

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.