woensdag 21 oktober 2009

De accu... oeps

Vorige week was enkele keren de accu van mijn elektrische fiets aan het eind van de rit (38 km) bijna leeg. Donderdags was het zelfs zo, dat het laatste indicatiestreepje van de accu begon te knipperen (wat als indicatie dient voor: opladen die accu).
Deze week staat dus speciaal in het teken van de accu. Aangezien dit niet correct is voor een nagenoeg nieuwe accu, heb ik dit bij de winkel aangegeven.
Ik heb gezegd dat ik het deze week nog even aankijk en goed bijhoudt hoe de accu presteert en dit dan zou terugkoppelen.

Aangezien ik al vanaf het begin dat ik met de elektrische fiets fiets, precies bijhoud hoe de accustanden zijn bij de verschillende kilometers, is het geen enkel probleem om precies te kijken hoe de accu minder presteert dan in het begin.


Ik heb nu precies 30x de afstand van 38 km afgelegd (totaal dus dik 1100 km). De eerste pakweg 20-25 keer kon ik als ik 's morgens vroeg wegfietste op de eerste ondersteuningstand snel optrekken tot 25 km. In de buurt van de 25 km/h (rond de 24-24,5 km/h) voel je het motortje twijfelen (moet ik wel of niet meehelpen). Als ik daarna de ondersteuning in stand 2 zet, twijfelt de motor niet meer en kon ik gemakkelijk en comfortabel fietsen met 25/26/26,5 km/h tot ongeveer 10 km. Daarna voel je dat er iets minder kracht is en blijf je steken op de wettelijke 25 km/h. Niks mis mee.
De laatste 5 keren merk ik duidelijk 's morgens minder accuprestatie! Ondersteuning één gaat niet verder dan 21/22 km/h. Zelfs met (maximale) ondersteuning standje 3 is 25 km/h niet comfortabel te fietsen. Rond de 22/23 km/h is nu het maximum.
De terugweg is hetzelfde. Duidelijk minder kracht in de accu! Ik moet op één punt een weg oversteken wat een beetje in een bocht en helling ligt. Normaal ging dit in de 2e versnelling op maximale ondersteuning heel vlot. Nu moet ik duidelijk meer kracht zetten.

Enigszins vreemd is dat de km-stand van de accu vandaag niet veel anders was dan andere dagen. Na 14,16 en 31 km verdwenen de streepjes. Aan het eind van de rit (21/10) stonden er nog 2 streepjes.

Ik kijk het verder deze week nog af en dan zal ik volgende week een afspraak bij de winkel maken om het na te laten kijken (voorzover ze dit überhaubt na kunnen kijken) of oplossen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.