donderdag 29 oktober 2009

Verlichting Ixon IQ

De week zit er bijna op. 5 van de 5 gefietst. Vandaag voor het eerst met de B&M Ixon IQ gefiets, ondanks dat het nog niet helemaal nodig was. Alleen de laatste paar kilometer was het behoorlijk donker, maar daar is redelijk veel straatverlichting naast het fietspad. De echte proef komt over enkele weken, als het 's ochtends nog donker is. Met name op de heenweg zijn enkele struikelblokken (gaten in de weg) die ik al een paar keer over het hoofd heb gezien toen het 's morgens al donker was (voordat de klok verzet was).

Wat meteen opvalt is dat de lamp in de '10-lux-stand' al meer licht geeft dan het normale fietslicht (dat toch ook niet de minste is). Het licht is veel witter. Het lijkt zelfs een beetje op die xenonlampen van de auto's. Zet je 'm in de '40-lux-stand' dan schakelt de lamp in een paar stappen naar een enorme lichtbundel, waar je ver genoeg mee kunt kijken.
Superhandige installatie, met een knelkoppeling om het stuur. Lamp een paar uurtjes aan de lader hangen en op het stuur klikken. Aangezien ik 'm nu nog lang niet continue gebruik, ga ik er van uit dat ik er wel twee volle weken (en meer) mee vooruit zal kunnen voordat die weer aan de  lader moet komen.
De lamp heeft 4x 2100 mA oplaadbare batterijen in het lamphuis zitten. Stekkertje onderin steken en opladen. Zodra de lamp helemaal leeg is, zal ik eens kijken wat het laden ervan aan stroomverbruik kost met m'n energy logger. Dit kan niet veel zijn, aangezien de accu van mijn elektrische fiets slechts 0,375 kW per dag kost (en die is 36V/10Ah).

Accu
De accu is de laatste keren ook een punt van discussie geweest. Levert die nu minder of niet....
Zeker weten doe ik het niet. Deze week ging zo soepel en lekker, dat ik er van uit ga dat de accu soms misschien ook wel eens een mindere dag heeft. 's Morgens lijkt het me dat ie iets minder pit heeft. Normaal trok de motor in de eeste ondersteuningsstand door tot 25 km/h. Nu stopt die bij 23/24 km/h. Misschien slechts minimaal, maar als de prestaties achteruit blijven gaan, dan is er over enkele maanden niet veel meer over. Ook 's middags op de terugweg lijkt de pit er een beetje uit, ondanks dat ik 24 km/h rij zonder veel moeite. Met name met tegenwind lijkt de accu minder te leveren dan in het begin. Bij de volgende beurt van de fiets, laat ik er eens goed naar kijken.
Tot nog toe gaat alles perfect.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.