woensdag 9 december 2009

Accu

Gisteren bij Itek geweest voor de eerste beurt van de fiets en controle van de accu.
Mijn punten:

  • in het begin reed de fiets makkelijk 40 km (met nog twee streepjes over op de accu)
  • nu haalt de fiets nog geen 40 km en is de accu helemaal leeg
Dus in de loop van 3 maanden is de accu steeds minder gaan presteren.

De monteur, een hele vriendelijke man, keek naar de fiets en het eerste wat die zei was "er zit geen software op".... Ik denken: ok, dus bellen we Bill Gates op, doen een Windows update en alles werkt weer?
Het verhaal was dat fietsen vanaf juli (de mijne is van eind augustus) worden voorzien van deze software voor het beter aansturen van de sensoren en dus van de ondersteuning.
Waarom mijn fiets dat dus niet had, weet ik niet.
Dat zou de oplossing zijn. Er was met de accu niks mis...

Na ongeveer 3 kwartier was de beurt en software-update klaar. De fiets zou 'als nieuw' aanvoelen en probleemloos de kilometers halen.
Het viel de monteur op dat mijn fiets erg veel ondersteunde (te veel?). Geen idee. Ik ben niet anders gewend. Op basis van deze fiets en deze mate van ondersteuning heb ik de fiets gekocht. Ik vond wel dat de fiets erg snel accellereert (soms met 'slippende' voorwiel). Van software heeft niemand ooit iets gezegd, dus dat vind ik een vreemd verhaal. De fiets is nieuw en had toch gewoon goed moeten zijn (met of zonder software)?

Vandaag dus met de fiets naar het werk geweest... Toen ik na 38 km thuis kwam was het laatste streepje van de accu aan het knipperen, wat aangaf dat de accu bijna op was... Dus ik weer gebeld met dezelfde monteur.
Hij kan de sensoren iets anders afstellen, waardoor er meer kilometers gefietst kunnen worden.
Ik blijf het vreemd vinden dat de fiets de eerste maand probleemloos 40 km haalt en daarna langzaamaan (of snelaan) minder wordt en dat dan blijkt dat hij dat dus eigenlijk van begin af aan niet had moeten kunnen halen. En dat terwijl de verkoopster zei dat makkelijk 100 km met de fiets gehaald kunnen worden. "zeker met de 36V/10Ah accu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.