zondag 13 december 2009

De laatste week

Deze week is al weer de laatste (fiets)week van het jaar.
Het wordt droog, weinig wind, maar wel koud deze week. Op zich dus prima om te fietsen. Dikke jas aan, fleece muts op, handschoenen en gaan met die banaan.

De accu
Vandaag ben ik (weer) terug geweest naar de winkel (ja, in België kan dat ook vaak op zondag). De sensoren zijn anders afgesteld. Als het goed is zou ik nu 10-20 km meer moeten kunnen rijden met één tank...
Wat is er nu anders? Vanaf het begin dat ik de fiets heb, is er nauwelijks verschil in de verschillende ondersteuningsstanden 1-2-3. De weg naar de fietshandel (18 km) heb ik in de eerste stand gedaan, met een snelheid van rond de 26 km/h. Langzaam fietsen is bijna niet mogelijk. Dat klopte dus niet.
De afstelling zoals die nu is, geeft een realistischer beeld weer.
De eerste stand is nu veel rustiger en biedt je de mogelijkheid om rustig met 10-15 km/h te fietsen met normale ondersteuning. Als je sneller wilt, moet je naar standje 2 of 3. Dan merk je ook dat er meer ondersteuning komt (dat was eerst dus niet zo).
Daarnaast reageert de ondersteuning sneller op harder of zachter trappen. Als ik iets meer trapper, komt er ook meer ondersteuning.
Op de heenweg (oude instelling van de sensoren) had ik 18 km gereden: 2 streepjes accu weg.
Op de terugweg (nieuwe instelling) kwam ik thuis met het laatste streepje knipperend. Op zich lijkt er dus in stroomverbruik nog steeds geen verbetering. Het kan alleen zo zijn, dat ik op de heenweg (veel) meer heb verbruikt dan zou moeten/mogen.

Aangezien ik de komende week - waarschijnlijk - de hele week op de fiets ga, kan ik dit prima uittesten en kom ik er snel genoeg achter of de accu nu doet wat ie moet doen.
Bij mij blijft het vreemde dat de accu toen ik de fiets kocht prima 55 km kon halen en nu niet meer. Mijn conclusie is dus nog steeds dat de accu minder doet. En dat terwijl het koude weer nu pas begint en daardoor de accu alweer minder gaat doen.
Ik ben dus heel benieuwd naar de resultaten deze week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.