zaterdag 27 maart 2010

Energieverbruik

Ik heb een leuk boek gelezen over energie, energieverbruik en alle nieuwe 'schone' energiebronnen.
Een auto is nog altijd even schadelijk als jaren geleden. Sterker nog: toen waren ze vaak zuiniger dan nu, omdat ze lichter waren, met lichtere moteren en veel minder 'toeters en bellen' eraan. Natuurlijk waren ze ook veel minder veilig... wat dat betreft is het tegenwoordig natuurlijk een stuk beter.
Maar aan de andere kant rijden we ook veel meer en veel harder.
Nieuwe technieken voor de auto hebben nog niet veel effect. De electrische auto zal nog vele jaren op zich blijven wachten. Hybride is waarschijnlijk al wat sneller ingeburgerd en betaalbaar.
Energieopwekking op grote schaal met zonne- water- of windenergie, levert ook nog weinig op. Tenzij we de hele sahara volleggen met zonnepanelen (maar dan hebben we weer een probleem met energietransport enz).

Waarom vertel ik dat hier.... geen idee: een flinke auto verbruikt 1:10, of zoals de mijne: 1:23... Veel meer zal het niet zijn. Hybrides misschien nog een beetje zuiniger.
Nu de clou: als fietser 'rij' je ongeveer 1:500. Als fietser met trapondersteuning 'rij' je ongeveer 1:350.
Dat is berekend aan de hand van de energie die je als persoon verbruikt bij het leveren van de trapkracht. Daardoor zul je de verbruikte Joules weer tot je moeten nemen in de vorm van eten. Het verschil tussen de gewone fietser en de fietser met de ondersteuning vind ik echter een beetje vreemd. Natuurlijk verbruikt de elektrische fietser ook stroom (voor het opladen van de accu). Op jaarbasis is dat - in mijn geval - echter maar 90 kW (€ 20,-) per jaar. Daar staat dan tegenover dat ik minder energie verbruik met trappen dan de gewone fietser. Dat heb ik gisteren nog duidelijjk gemerkt toen ik op de lange heenweg naar het werk iemand in haalde die dezelfde 6 km aan het fietsen was. Er stond een redelijke tegenwind en ik zag 'm voorover gebukt van links naar rechts zwoegen. Ik fietste hem rechtop zittend (rechte rug, schouders omlaag) probleemloos voorbij met 23 km/h. Hij verbruikte beslist veel meer energie dan ik.

Naar mijn mening rijdt iemand met een elektrische fiets dus zuiniger dan iemand op een gewone. In ieder geval voor op de langere afstanden...

2 opmerkingen:

  1. naast zonneenergie en isolatie kun je ook snel een energie maatschappij kiezen dat groene stroom levert op bijv gaslicht of www.gaselectraenergie.nl
    Niet alleen energie besparen maar ook geld en je zorg voor milieu ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dorette,

      ...klinkt een beetje als reclame, maar goed. Als je iets verder had gelezen, dan zou je gezien hebben dat ik - voordat ik ging isoleren en zonnepanelen heb aangeschaft eind 2011 overgestapt ben op Greenchoice. Dus ook daar hebben we aangedacht.
      Paul

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.