woensdag 30 juni 2010

Zonnig en warm

Juni is bijna voorbij. Het is zonnig en warm en we gaan richting vakantietijd. Hopelijk houdt het weer ook dan nog zo aan.

Het is heerlijk om met de trapondersteunde fiets naar het werk te gaan. Iedere morgen kijk ik naar de auto's die voorbij razen en benzine verslurpen.
Als er een dag bij is dat ik met de auto 'moet', dan voelt dat niet lekker. Het is heerlijk om thuis te komen en de auto stil te zien staan: weer 40 km uitgespaard. 200 km per week. Inmiddels (dit jaar) ruim 2.800 km, oftewel 75 dagen. Geen schrikbarend aantal, maar toch.
Door de koude en lange winter heb ik ook nog 47 dagen met de auto gereden. Pas vanaf 22 februari weer met enige regelmaat met de fiets gegaan. Vanaf 1 maart de hele maand 5 dagen per week met de fiets. Daarna vanaf april minimaal 4 dagen, soms 3 als het niet anders kon. Bijna 62% van de dagen rij ik met de fiets, zoals het er nu uitziet.
In auto-kilometers heb ik 3.150 km uitgespaar (aangezien het met de auto net iets verder is). Bij € 0,15 p/km (?) zou dit een besparing van € 450,- zijn. Nou ja besparing: de kosten van de fiets moeten natuurlijk afgeschreven worden, en dan ben je toch wel ruim een jaar aan het fietsen om dat terugverdiend te hebben.
Tenminste met mijn auto die ik nu heb: de Suzuki Alto kost immers niks aan wegenbelasting, rijdt 1:20/23 en kost nagenoeg niks aan onderhoud op deze manier.
Had ik mijn vorige auto gehouden (wel wat ruimer en meer plaats...), dan was ik (lpg) alleen al € 850,- aan wegenbelasting kwijt en een verbruik van 1:9/10. Daarnaast kostte de oudere auto te veel onderhoud. Als ik dat alles bij elkaar tel (zie post van januari) dan bespaar ik dit jaar € 3.000,- Dan is de fiets nu, na bijna een half jaar, dus al terug verdiend.

Fiets ze!

PS. Denk aan dit zonnige weer aan bescherming. Ik heb nu dus (naast het regenpak, want dat blijft altijd meegaan) ook de zonnebrand in m'n tas. Als ik 's middags naar huis fiets, spray ik me eerst even in.
De zon heeft trouwens al behoorlijk zijn best gedaan. Ik ben nog nooit zo verkleurd geweest.

2 opmerkingen:

  1. hallo, ben gisteren gaan informeren voor een X-tract E-bike, 36V. Wil graag van u weten of u nog steeds dezelfde aankoop zou doen, wat de eventuele minpunten zijn ed....Alvast bedankt voor uw eerlijke reactie. Twijfel nog even tussen X-tract en Flyer. Ken heel wat mensen met Flyer maar niemand met X-tract. Groetjes en veel fietsplezier.
    PS: wij wonen in een "heuvel"-achtig gebied (Oud-Heverlee) en moeten hoe dan ook steeds bergop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, sorry voor de late reactie (vakantie).
    Ja ik zou zoals ik het nu weet nog steeds dezelfde fiets kopen, maar inmiddels is die van mij ook een jaar oud (niet zichtbaar of merkbaar), maar daarmee bedoel ik dat er zeker in dat jaar weer nieuwe types, merken, modellen zijn gekomen die misschien beter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.