woensdag 12 januari 2011

Zonder licht

Hoe haalt iemand het in z'n hoofd om met dit weer (donker, regen, glibberig) zonder licht op z'n fiets te gaan fietsen!

Ik kwam weer zo'n sul tegen vandaag. Ik heb 'm bijna overhoop gereden en bijna zelf in de sloot gereden. Op een fietspad, met het scherpe licht van de auto's die je tegemoet komen, en de regendruppels die je in de ogen vallen, zie je niet erg ver. En dan heb ik nog een hele goede extra lamp voorop, waarmee ik echt wel goed zie (en gezien wordt) én een fel fluoriserende jas, waardoor iedereen denkt dat ik een politieagent ben.

Maar dan zie je ineens voor je een schim en in een fractie van een seconde denk je.... is dat een fietser? En meteen is hij al bij je en zit je er bijna bovenop. Een snelle uitwijkmanoevre zorgt ervoor dat ik hem welliswaar niet raak, maar dat ik bijna met m'n fiets van het fietspad afraak (en dan in de blubber van gras en regen terechtkom). Mijn vloek werkt ook niet: hij vloekt omdat ik niet eerder aan de kant ben gegaan... Ja nogal logisch. Hij is op tijd aan de kant gegaan, omdat hij mij al van een kilometer zag aankomen, maar hallo: jij moet ook gezien worden!
Nu is fietser tegen fietser nog tot daarentoe. Dat overleef je wel, maar als je hetzelde overkomt met een auto als tweede partij, dan wens ik je veel succes en heb ik medelijden met de autochauffeur, die helaas altijd fout en verantwoordelijk is.

Mijn kinderen gaan 's avonds als ze met de fiets weg moeten NIET de deur uit als de verlichting niet fuctioneert. En aangezien ze die nog niet zelf kunnen maken, is dat helemaal mijn verantwoording om dit bij te houden. Daarnaast moeten ze zo'n geel veiligheidshesje aan. Zonder komen ze er niet uit. Pas als de weers- en lichtomstandigheden beter worden, worden de regeltjes ook soepeler.
Ik ben zelf immers ook autochauffeur en heb ze afgelopen winter weer zien rijden: rond gaatje ijs van de voorruit weggekrabt en de rest nog helemaal dicht. Die zien geen klap. En waarschijnlijk is de ruit van binnen ook nog beslagen of misschien zelfs bevroren.

Die hoop ik dat mijn kinderen nooit tegenkomen.

Dagelijks 2x20 kilometer woon-werk op een Xtract E-bike met een B&M Ixon IQ fietslamp voorop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.