zaterdag 19 februari 2011

Weer

Het weer blijft / is prima en het is dus gemakkelijk om zeker 4 van de 5 dagen met de elektrische fiets naar het werk te gaan. De lichtomstandigheden 's morgens zijn ook al steeds beter. Rond 07.30 is het al duidelijk lichter aan het worden. De extra Ixon IQ lamp heb ik nog maar af en toe nodig en dan niet eens op de hoogste stand, maar gewoon als 'bijverlichting'.

Ondanks dat de fiets al ruim 1,5 jaar oud is, is er van slijtage of veroudering nog niks te merken of te zien.
Met name de accu van de fiets blijft natuurlijk een 'probleem'. De vraag is hoe lang die zijn werk goed blijft doen. In het begin - de eerste maanden - had ik hierover sterk mijn twijfels. Na de eerste 3 maanden was de capaciteit van de accu aan het eind van de dag (ik reed toen 2x19 km. op één lading) steeds minder en zelfs niet comfortabel fietsen.
Na wat discussie met de winkel en monteur (waar je toch nooit gelijk hierover krijgt, want die accu's kosten veel te veel geld), ben ik uiteindelijk zowel thuis als op het werk de accu gaan opladen. Het blijkt zowieso beter voor de accu wanneer die 'slechts' voor de helft wordt leeggereden en dan wordt opgeladen, dan helemaal leeg te zijn. Dus eigenlijk is dit nog beter ook....

Het laatste jaar is de accustand eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. De blokjes verdwijnen ongeveer op dezelfde momenten en eenmaal thuisgekomen (of op het werk), is de accu nagenoeg half leeg (volgens de aanduiding op het schermpje).
Dit jaar heb ik inmiddels meer dan 875 km met de fiets gedaan (in 2 maanden). Dat was vorig jaar wel anders. Toen heb ik zowat de hele maand jan/feb niet gefietst i.v.m. de sneeuw. Dit jaar wordt dus een echt 'fietsjaar'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.