zondag 13 maart 2011

Goeie poetsbeurt

Het poetsen van de fiets is op zich geen probleem. Sopje eroverheen en klaar.
Daarna de ketting en de derailleur met special olie afdoen en alles inspuiten met speciale kettingspray. Het schoonmaken van de tandwielen echter was altijd lastig. Met een borstel ging het niet, want dan vlogen de stukjes aangekoekte zand er tussenuit in je gezicht. Met andere dingen lukte het ook niet.
Tot ik het vandaag met een speciale poetsdoek probeerde. Die was smal genoeg om precies tussen de tandwielen door te gaan en stukje voor stukje iedere versnelling schoon te maken. Door aan de doek wat poetsolie te doen, werd ieder deel van het tandwiel schoongemaakt. De doek steeds een stukje opschuiven naar een schoon gedeelte en draaien maar. Bijkomend voordeel van de doek was, dat die niet kapot ging en niet pluist. De tandwielen blijven dus mooi schoon.

Een korte testrit maakte duidelijk dat het heeft geholpen. Het schakelen gaat weer een stuk stiller, doordat er gewoon minder vervuiling tussen de tandwielen zit.

Kunnen we weer een paar weken mee fietsen.

2 opmerkingen:

  1. met een speciale ketting reiniger gaat dat prima even goed de instructie's lezen http://www.pedros.com/chainmachine.htm

    en dan weer met http://www.pedros.com/icewax.html

    dat bevalt mij prima is eerst wel even een uitgave maar een nieuwe ketting en tanwielen zijn ook duur
    dus hiermee kan je dat een tijdje uit stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Evert Jan,

    Ik heb die reinigingsdingen al vaker in de winkel zien liggen (vergelijkbare denk ik). Eigenlijk altijd gedacht dat dat niet goed zou werken, maar jij vindt dus van wel?

    Ga ik dan toch maar eens aanschaffen denk ik. De kosten vind ik minimaal.

    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.