zondag 8 mei 2011

Accu

Nog even over de accu.
Een probleem voor veel fietsers, zo lees ik overal. In de autoindustrie lease tegenwoordig de accu er los bij als je een hybride (of mischien volledig elektrische) auto koopt. Hiermee voorkomen ze de twijfels over houdbaarheid van de accu. Dit leasebedrag is echter aanzienlijk vind ik. Dat blijkt ook wel omdat de accu's gewoon ontzettend duur zijn.

Wat betreft mijn accu... ik heb in de eerste maanden van mijn fietsperiekelen sterke twijfels gehad over de levensduur van de accu. Daarover ook diverse malen bij Itek gereclameerd (of in ieder geval opmerkingen over gemaakt). De accu presteerde merkbaar minder na 2, 3 maanden. In eerste instantie kon ik met één lading heen- en weer fietsen naar mijn werk (40 km.). Nu (en dus al na 3 maanden) niet meer. Ik laad nu op mijn werk dfe accu volledig weer op en neem dus de lader iedere keer mee (het zou gemakkelijk zijn als ik twee laders had, maar dat ding kost ook ruim € 100,-).
Hiermee - zo lees ik overal - wordt waarschijnlijk de levensduur van de accu ook langer. De accu is halfleeg als ik aankom (ongeveer denk ik). Er wordt geschreven dat het het beste is om een accu steeds halfleeg te rijden en dan weer te laden. Dus dat doe ik op deze manier.

Nu - na ruim 1,5 jaar en 8.600 km. doet de accu nog steeds hetzelfde als na die eerste drie maanden. Aan het eind van mijn 20 km. zijn 2 streepjes op het display verdwenen. Bij sterke tegenwind soms 3 (van de 5). Dat is nu al die tijd dus al zo.
Ik ben natuurlijk benieuwd hoe lang dit door gaat, want realiteit is dat een accu ieder jaar 20% van zijn capaciteit verliest en er op een gegeven moment dus niks meer over is. Op dit moment heb ik echter nog meer dan genoeg capaciteit in de accu zitten om makkelijk te kunnen fietsen.

Hoe is het met uw accu? Welk merk fiets rijdt u en hoe lang/hoeveel kilometer rijdt u?

7 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Ik heb nu ook ruim een half jaar een elektrische Batavus. Zo eentje van ruim 2000€ Brrrr...
    Ik heb er sinds vandaag 3000km opzitten. Ik rij dan ook 2x20 km naar mijn werk. 3 tot 4 keer in de week. Ik rij steeds met maximale ondersteuning, ik ben dan ook op 50 minuten op mijn werk. De teller wijst steeds 27.5 km/h aan. Behalve bij sterke tegenwind, dan zakt de snelheid tot ong 24 km/h.
    Ik laad mijn batterij op mijn werk op. Ik heb via het internet een tweedehands lader aangekocht voor ongeveer 65€, de helft van een nieuwe. Ik moet mijn batterij wel laden want ik heb gewoonlijk slechts 40% energie over na mijn rit.
    Na 3000 km heb ik nog niets gemerkt van slijtage van de batterij. Het zou maar erg zijn vind ik. Verder heb ik een zalige fiets, ik kocht deze zeker opnieuw.

    Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jos,

    Klinkt bijna hetzelfde als bij mij. Zelfde afstand, zelfde 'probleem' dat de accu geen 40 km aankan.
    En 3000 km in een half jaar is heel netjes lijkt me, zeker omdat daar de winter tussenzat.
    Veel plezier met fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dagelijks (5x/week) 2x15 km woon-werkverkeer en rijd dat op een Trek T500+. Ook ik laad de accu op als hij ca. half-leeg is; dat betekent zowel thuis als op het werk. Als er geen sterke tegenwind is, kan ik ong. 35 à 40 km rijden met 25 km/u. Daar moet wel bijgezegd, dat het hier niet helemaal plat is (maar dat is het bij jou ook niet, denk ik). Zou ik langzamer fietsen, dan gaat één acculading vanzelfsprekend veel langer mee. Ik schat dat fietsen bij 15 km/u ca. de helft van de energie/km kost als bij 25 km/u. Maar dat vind ik véél te langzaam :D

    Ik heb de fiets sinds november 2010, heb er sindsdien ca. 3500 km op gereden. Ook afgelopen winter heb ik gewoon doorgefietst; op winterbanden (met spikes, dat werkte zeer goed!) en met een omweg van 1,5 enkele reis omdat ik niet door het bos kon met die sneeuw. Geen enkele maal gevallen :)

    Het mooie van mijn merk fiets, is dat hij speciaal gemaakt is voor (jonge, sterke) pendelaars en niet voor ouderen, dus hij geeft de volle kracht ook nog bij een bijna-lege accu. Ik denk met de gedachte: als ie leeg is, fiets je zelf maar naar huis ;) En dat kan ik ook nog wel; enkele weken geleden hebben mijn man en ik – zonder ondersteuning – 25 km achtereen wind-tegen over een dijk gestampt – bij wijze van ontspanning :D We waren moe en voldaan (vooral na de fikse shoarmaschotel die we daarna hebben gegeten ;)) maar ik merkte naderhand niets van zadelpijn, spierpijn of wat dan ook. Dus alhoewel ik een verzekering heb waarmee ik mijzelf en de fiets kan laten oppikken als ik ineens met motorpech kom te staan (zat bij de diefstalverzekering in), denk ik niet dat ik daar gebruik van hoef te maken ;)

    De accu is niet minder gaan presteren sinds ik de fiets heb. Ik heb inderdaad ook gelezen dat een Li-ion-accu het langste meegaat als je hem niet steeds leegrijdt, maar halverwege al oplaadt. En als je om wat voor reden dan ook de fiets een tijd laat stilstaan, is het ook het beste om de accu ca. halfvol te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kattekliek,

    Dank voor je reactie. Altijd leuk om te horen dat er meer gekken zijn zoals ik... :)

    Of de accu bij een langzamere snelheid minder energie verbruikt weet ik eerlijk gezegd niet. Ik fiets snel, maar ik trapper ook continue snel (en redelijk fors, zonder echt kracht te hoeven zetten). Wanneer ik langzaam fiets - en ik heb wel eens een dag als test langzaamaan gedaan - dan trap je lang niet zo intensief en kan het zomaar zo zijn dat de ondersteuning harder moet werken, dan wanneer ik hard door fiets.
    Hier is het overigens wel helemaal plat hoor (behalve een viaduct). Midden/Noord Limburg heeft niet zo veel heuvels.
    Dat van die winterbanden vind ik wel interessant. Heb ik nog niet over nagedacht. Laat je die net als bij een auto voor de winter vervangen en in het voorjaar er weer afhalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn fiets reageert op de kracht die op de ketting staat (geloof ik ... kan ook het tandwiel zijn). En hoe meer kracht je zelf zet, hoe meer kracht de motor geeft. Dezelfde techniek als stuurbekrachtinging bij een auto. Dat betekent dat ik bij 15 km/u (en overigens dzelfde omstandigheden m.b.t. wind en weg, en de keuze van hoeveelheid ondersteuning) dus ook veel minder ondersteuning krijg van de motor.

    Overigens afgelopen weekend een bizar 'ongelukje', wat te maken had met deze wijze van ondersteuning (die tamelijk uniek is in electrische-fietsenland, als ik het www moet geloven). Ik moet vanuit de fietsenkelder een fikse hellingbaan oprijden en neem die altijd in de laagste versnelling en met maximale ondersteuning. Dan gaat dat perfect. Daarom zet ik de fiets altijd al aan in de kelder. Nu deed ik dat ook en ineens schóót ie weg! Ik zat er nog niet eens op, laat staan dat ik trapte ... De keer ervoor had ik zonder ondersteuning gefietst, en volgens mij op z'n laatst niet helemaal goed geschakeld. Dus ik denk dat de ketting heel strak stond en een beetje bewoog ofzo .. en toen gaf hij max kracht. Ik liet de fiets vallen en het achterwiel bleef draaien, de km-teller gaf 25 km/u aan ... Echt ráár :D Enfin, ding uitgezet, en weer aan, toen waren er geen kuren meer.

    W.b. winterbanden: ik heb de Schwalbe Marathon Winter (liggen nu in de kelder). Ik heb ze er inderdaad eind november (nét voor de sneeuw! :) op laten leggen en ergens begin maart weer eraf. Het effect van die spikes (en dieper profiel, wat vooral bij losse sneeuw goed helpt) is tamelijk onvoorstelbaar, totdat je het eens geprobeerd hebt op volledig verijsde ondergrond. Alleen op ijsbobbels (opgevroren sneeuw) kun je niet met 25 km/u, maar op zulke wegen haalde ik toch vaak ook nog wel 15 km/u en dan kon ik - met goede oplettendheid, dat wel - zonder kleerscheuren thuiskomen :)

    En gek .. het is maar wat je gek noemt hè :) Ik verklaar mensen voor gek die dagelijks in de file staan en die 's avonds nog naar de sportschool moeten voor hun conditie en slanke lijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat de fiets 'zonder reden' vooruit schiet heb ik ook heel af en toe. Ik denk inderdaad dat de trapper of ketting dan net een kleine beweging maakt, waardoor de sensor denkt dat je aan het fietsen bent.
    Bij mij stopt die echter weer erg snel.
    Bedankt voor de tip van de winterbanden. Aangezien ik die ook op de auto heb (ook al rij ik daar nauwelijks mee), ga ik dat komende winter zeker ook voor de fiets doen.

    Veiligheid boven alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.