donderdag 19 mei 2011

Elektrische fietsen levensgevaarlijk


 
Voor ouderen wel te verstaan. Zo stond tenminste deze week in het nieuws.
Daar kan ik me eigenlijk wel iets bij voorstellen. Ik heb zelfs momenten dat ik de fiets maar net onder controle kan houden. Bijvoorbeeld het nemen van een scherpe bocht of rotonde vergt echt wel stuurmanskunst.
Om de rotonde links te gaan, met netjes je hand naar links uitgestoken, heeft de fiets de neiging om rechtdoor (of zelfs naar rechts) te trekken. Doordat de motor (bij de meeste fietsen) in het voorwiel zit en je je rechterhand aan het stuur moet houden, gebeurd dit bijna vanzelf. Regelmatig stop ik dan ook gewoon met trapperen vlak voor een (scherpe) bocht of in een rotonde. Gelukkig komen er op mijn route geen rotondes voor, maar toch.

Natuurlijk is het wel zo, dat ik de ondersteuning op maximaal heb staan, wat het effect natuurlijk vergroot. En wanneer ik mijn fiets netjes tijdig kalibreer (en dat vergeet ik wel eens), dan is de kracht van de ondersteuning veel geleidelijker.
Toevallig ben ik daar vanmorgen weer achter gekomen. De fiets gekalibreerd en meteen merkte ik bij het wegfietsen, dat de ondersteuning netjes zacht begint en langzaam krachtiger wordt, naarmate ik ook krachtiger of sneller fiets. Wanneer de fiets dagen of weken niet gekalibreerd is, dan is de ondersteuning vaak altijd hetzelfde. Dan begint de kracht al direct zodra ik begin te trapperen. Dit is voor de lange afstand die ik fiets wel fijn, maar wanneer je wat minder stabiel bent en alles niet zo goed onder controle hebt, is dit niet erg gemakkelijk en moet je erg opletten.

Hoe is dit bij andere fietsmerken? Worden die ook gekalibreerd?

4 opmerkingen:

  1. Ja, ik kan me wel voorstellen dat het voor ouderen gevaarlijk is - als ze met 25 km/u voortsjesen, dan. Je hebt er een beter evenwichtsgevoel en reactievermogen voor nodig dan met een gewone fiets, zéker in de bebouwde kom.

    Ik ben afgelopen winter met de gladheid niet 1x onderuitgegaan ... maar enkele maanden geleden lág ik er. Een meisje fietste met ca. 15 km/u voor me en juist toen ik haar wilde inhalen, ging ze zonder te kijken en zonder richting aan te geven naar links (niet eens bij een kruispunt, ze wilde de stoep op). Ontzettend stom van haar natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden. Ik viel, maar gelukkig had ik niets dan een blauwe plek op mijn been, en bij de fiets zat het stuur scheef en de ketting was eraf. Beide euvels waren snel verholpen. Ik was wel erg boos! Mja ... men houdt alleen rekening met voortuigen die óf snel gaan en lawaai maken (scooters, auto's), óf die langzaam gaan en geen lawaai maken. Ik heb ervan geleerd en ga voortaan snel en met lawaai ... ik bel in de bebouwde kom en op smalle bospaden te pas en te onpas voordat ik anderen in ga halen. Eén keer vergat ik dat weer en wederom hetzelfde euvel; nu was ik net snel genoeg in mijn reactie en had ik ook genoeg uitwijkgelegenheid. Het scheelde een haar ...

    Nee, voor ouderen is dat niet zo handig. Ten eerste reageren die misschien net iets langzamer. Ten tweede is de kans minder groot dat het voor hen bij een blauwe plek en wat gevloek blijft als het fout gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, en mijn fiets wordt ook gekalibreerd, maar dat gebeurt automatisch bij het aanzetten. Ik kan hem ook aanzetten terwijl ik fiets, dat geeft niets. Volgens mij doet de fietsenmaker er bij een onderhoudsbeurt ook wat aan (de nieuwste software eropzetten). Maar verder heb ik er geen omkijken naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kattekliek,

    Ik kom gelukkig weinig fietsers tegen, en hoef bijna nooit fietsers in te halen. Waarom weet ik ook niet, er fietst gewoon niemand op mijn 'pad'.
    Als er dan wel eens iemand fietst, dan bel ik altijd - ook al fietst hij of zij netjes aan de kant - want ik heb toch al te vaak meegemaakt dat ze van links naar rechts zwabberen.
    Dat is bij ouderen nog een bijkomend probleem: ze horen me niet bellen. Dus extra opletten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het kader van 'God straft meteen': ik lag zojuist bijna op de grond door eigen onoplettendheid :D Ik was even op mijn MP3-spelertje aan het kijken, reed ik ineens de berm in (een tamelijk hoog 'afstapje' van het asfalt. Gelukkig kon ik met één hand remmen, en even verderop weer de weg oprijden. Weer eens een remindertje dat ik nu ook weer niet zo enorm multitasking ben (alhoewel ik wel een vrouw ben ;)). Wat ik overigens wel bijna altijd doe, is naar MP3's luisteren; geen muziek, maar spraak (podcasts, luisterboeken). Daarmee hoor ik het omringende geluid (verkeer) nog goed en normaliter levert het geen problemen voor de verkeersveiligheid op ... behalve dus als ik op het ding ga kijken; ik kan het voortaan beter gewoon in mijn zak laten zitten :D

    Luister jij ergens naar onderweg? Daarover heb ik eigenlijk nog niets gelezen op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.