donderdag 2 juni 2011

Voor- en nadelen??

Op de site infonu.nl staat een overzicht van voor- en nadelen van elektrische fietsen.
Het is een beetje een raar overzicht vind ik. Buiten het feit dat de kosten per kilometer van de fiets verkeerd zijn weergegeven, staat er bij de nadelen bijvoorbeeld dat het niet zo inspannend is als een gewone fiets en dus niet zo sportief is... Logisch. Maar je moet het vergelijken met een auto. Dan is het juist veel sportiever.
Je kunt weinig bagage meenemen stellen ze... De accu weegt idd ook de nodige kilo's, maar of dat nou zo veel uitmaakt voor de gemiddelde fietser?

Het imago is stoffig... Yep. Daar hecht ik waarde aan. Mijn imago. Ik ben 43 en vind andere dingen veel belangrijker in het leven dan imago.
De hoge prijs is een drempel. Dat is erg relatief. Mijn fiets kostte € 1.500,- Er zijn er natuurlijk ook van ruim boven de € 2.000,- en zelfs € 3.000,-. Of die beter zijn? Geen idee, maar ik ga het niet uitproberen. Ik ben zeer tevreden met mijn fiets. De vergelijking die ik deed voor de aanschaf, hebben mij doen besluiten dit merk te kopen. De andere getestte fietsen bevielen mij niet. Niet qua zitcomfort, ondersteuning of prijs.

Daarnaast mis ik bij de voordelen dat wanneer je de fiets hoofdzakelijk voor je woon-werk-verkeer gebruikt, je na anderhalf jaar je fiets heb terugverdiend en je dan gewoon geld overhoud, terwijl je auto altijd geld blijft kosten.

Ga toch fietsen! (een kreet van hetregentbijnanooit.nl)

6 opmerkingen:

  1. Vreemde site ... had ik er een heel verhaal getypt en wilde dat kopiëren voor jouw site ... krijg ik een melding over copyright. Yeah right, bij mijn weten rust er altijd nog copyright van mijzelf op teksten die ik ingeklopt heb . Mgoed, de reactie zal binnenkort wel zichtbaar zijn.

    En ik voel me met m'n 35 jaartjes ook niet stoffig op mijn Trek T500+, waarop ik bovendien zo 20 kg boodschappen in de fietstassen stouw :)

    W.b. de prijs/km: misschien bedoelen ze incl. afschrijving, onderhoud enz (wat wel reëel is), en dan voor ouderen, die er misschien een 500 km/jaar op rijden (wat voor woon-werkverkeer niet reëel is)?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, en het is toch algemeen bekend dat gewone fietsers (zonder ondersteuning dus) ook absoluut niet sportief zijn? Hardlopen over dezelfde afstand verbrandt immers veel meer calorieën :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van dat inkopiëren zou ik niet weten waar dat aan ligt... ik heb hier niks voor ingesteld.
    Ik kopieer ook regelmatig stukken tekst die ik bijv. eerder heb getypt in een mail of Word.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overigens m.b.t. de kosten per kilometer staat op die site dat de energiekosten € 0,16 zijn... en dat is het echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het inkopieerprobleem is iets van die site; ze verbieden het en maken het technisch gezien onmogelijk.

    En 16 ct/km zóu kunnen als je alle vaste kosten meerekent en tevens heel weinig kilometers maakt. Anders is het een fikse overschatting. Voor woon-werkverkeer (daarvoor schaf je immers niet zo'n ding aan als je niet heel wat kilometers moet maken, en regelmatig) is het in ieder geval veel te hoog ingeschat. Maar daar ging het artikel ook niet specifiek over.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ... nu lees ik pas góed: de ENERGIEkosten 16 ct/km ..., dat is inderdaad fout. Of ze hebben ergens zitten te suffen met de nullen, of ze bedoelden de totale kosten voor mensen die weinig kms afleggen op hun electrische ijzeren ros.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.