zaterdag 18 juni 2011

Te veel auto

Ik heb de statistieken weer even bijgewerkt, maar de intentie om ook het weekend met de fiets te blijven gaan heb ik helaas niet waar kunnen maken. Deze week maar 2 dagen met de fiets en de rest met de auto, inclusief het weekend... Te druk op het werk, te veel te doen en daarom met de auto... want dat heb ik iets meer tijd op m'n werk en ben ik sneller thuis 's avonds.

Dat haalt het gemiddelde dus flink omlaag helaas. Van 78% van de dagen, naar 71%... Nog altijd meer dan mijn streven voor dit jaar om 68% met de fiets te gaan, maar dan moet ik nu toch weer de fiets gaan gebruiken. Op dit moment heb ik 79 van de 110 dagen gefietst. Totaal zou dit jaar op 140 dagen moeten uitkomen voor dat gemiddelde van 68% te halen (beetje afhankelijk hoeveel werkdagen er dit jaar zijn...). En ik heb op dit moment ongeveer voor € 8,84 aan stroom verbruikt.

4 opmerkingen:

  1. Hallo, Op zoek naar meer informatie over elecktrische fietsen en over "calibreren" kwam ik op uwe site terecht. Ik heb in een keer alles gelezen wat ge daar al geschreven hebt, héééééééél interesant moet ik zeggen.Ik zal uw site dan ook zeker blijven volgen. Wij , mijn man en ik hebben ons op 26 mei van dit jaar ook een e-bike aangeschaft bij Itek in Hasselt, een X-tract, 7 naafversnelling, met gesloten kas, minder onderhoud van de ketting,op deze manier blijft die altijd proper ,een Li-ion 36V 10AH batterij en 250W motor.Ik moet zeggen tot nu toe zijn we er heel tevreden over.
    Wij zijn dan ook maar fietstoeristen die rijden alleen met mooi weer, hebben er ook alle tijd voor omdat we ook al met pensioen zijn .De eerste keer dat wij er mee reden was dan ook maar juist van de winkel tot in hasselt , zo'n 7 km., thuis gekomen de fiets in de garage gezet omdat het weer er niet voor was om verder te rijden, na een paar dagen en mooi weer zijn we aan onze eerste fietstocht begonnen, heerlijk om met zo'n fiets het sas in diepenbeek op te rijden zonder moeite.De batterij was volgens de Itek winkel niet helemaal vol en dat hebben we dan ook vlug gemerkt ,want na 10km. was het eerste blokje al leeg.In zijn totaal heb ik met die eerste batterij toch nog 104km. gereden, wel in de eco stand en meestal niet sneller dan 17a18km. per uur, ook om ze eens uit te proberen, ik vond dit al niet slecht.De batterij helemaal terug opgeladen en met de tweede lading heb ik zelfs 116 km. gefietst, ik moet wel zeggen nog altijd in eco stand en aan een gemiddelde snelheid, rustig en geen te hoge versnelling, volgens de Itek winkel moesten we ze drie keer helemaal leeg rijden en dan pas terug opladen.Met de derde volle batterij was het al iets anders , we hebben dan ook heel anders gereden , ook om ze op een andere manier eens uit te proberen,we hebben veel tussen de 20 en 25 km. per uur gefietst, dikwijls eens de brug moeten oversteken , dan in tweede of derde ondersteuningsstand gezet, en in vijfde en zesde versnelling gereden, op het laatste soms wel in derde ondersteuning om de batterij leeg te krijgen en terug op te laden, in totaal had ik zo toen toch nog 80 km. kunnen rijden.Ik moet wel zeggen dat mijn man met dezelfde fiets iets minder km. kan rijden , maar dat kan ook te maken hebben met de manier van rijden en gewicht van de persoon.Ondertussen hangt de batterij aan de lader en die blijft daar ook tot de volgende rit.Volgens Itek moet de batterij zoveel mogelijk aan de lader als ge niet fietst wordt.Dus maandag zal onze eerst volgende fietsdag zijn want dan wordt het 30 graden, ook eerder geen tijd meer en het weer is er toch niet naar de volgende dagen.Als maandag de batterij terug in de fietst gaat zullen we hem ook voor de eerste keer calibreren , ben benieuwd of er een verschil zal zijn ,ik laat het nog wel eens weten de volgende keer.
    Nog veel fiets plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk bericht. Hartelijk dank.
    Zoals u in mijn blog heeft kunnen lezen ben ik een 'al-weer' fietser, oftewel, met (bijna) elk weertype.
    Mijn fiets hangt dagelijks 2x aan de lader. 's avonds thuis en overdag op het werk, aangezien mijn accu (en pas op: die is inmiddels bijna 2 jaar oud), met mijn rijstijl (snel en continu) waarschijnlijk wel 40 km zou kunnen halen, maar dat gok ik er niet op. Bovendien presteert de accu minder wanneer die halfvol is.
    Overigens wat ze in de winkel zeiden over eerst 3x helemaal leegrijden en opladen hebben ze mij nooit gezegd. Bij het vertrekken heb ik nog specifiek gevraagd of ik nog iets speciaals moest doen. "nee, dat hoeft niet" vertelde de monteur... dat vond ik een fout. Ik wist gelukkig wel beter, want overal staat dat je li-ion accu's eerst 3x volledig moet leegrijden.

    Veel plezier met de fietsen

    Ik hoop dat u af en toe eens laat weten hoe de accu's presteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. DE LI ION ACCUS KAN JE OP 3JAAR IN DE VUILBAK GOOIEN KOSTEN NIEUW 500€ DE DEALER ZAL U GRAAG ZIEN TERUG KOMEN.U MOET DE LIPO4 ACCU HEBBEN

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een erg duidelijk statement geheel in hoofdletters getypt...

      Er is op zich niks mis met Li-ion accu's. Ze worden nog steeds op heel veel plaatsen gebruikt. Op het moment dat ik de fiets kocht in augustus 2009, geloof ik niet dat er
      De LiFePo4 zijn korter op de markt en zijn aan een sterke opmars bezig. Ze zijn veiliger in gebruik en zijn zeker langer houdbaar/bruikbaar.
      De nieuwe Flox E-bike die ik pas beschreven heb, heeft een LiFePo4 accu (http://mijnelektrischefiets.blogspot.nl/2012/06/tdr-bikes-de-floxx.html).
      Dat je de Li-ion na drie jaar per definitie weg kunt gooien, ben ik het niet mee eens. Het ligt denk ik erg veel aan hoe de accu gebruikt is. Ik zal in september bewijzen (hoop ik) dat die van mij wel langer meegaan.
      Overigens zijn ook LiFePo4-accu's niet goedkoop.

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.