woensdag 24 augustus 2011

Jarig

Tja, je kunt overal een feestje van maken.
Ik ben beginnen te fietsen op 1 september 2009. Nog twee weken en ik ben dus fiets-jarig. Tegen die tijd heb ik ongeveer 10.000 kilometer gefietst en ongeveer 11.000 kilometer met de auto uitgespaard.
In de statistieken is mooi te zien dat ik inmiddels bijna € 600,- in de plus sta. Alle onkosten van de fiets, inclusief de aanschaf zijn 'terugbetaald' en dan hou ik dit over. En dat groeit met iedere dag dat ik niet met de auto ga.
Een beetje koffiedik kijken natuurlijk, aangezien ik de autokosten niet exact weet. Met name de afschrijvingen, daar kom ik pas achter wanneer ik de Suzuki Alto ooit zou moeten verkopen. Maar het schijnt dat die kleine autootjes (ten opzichte van de grotere bakken) relatief lage afschrijvingen hebben.


Voor diegenen die nog aan het denken zijn om eens wat vaker met de fiets te gaan? Gewoon doen. Tot 10 kilometer kun je met een gewone fiets prima uit de voeten. Daarboven lijkt mij dat je in ieder geval iets extra's moet hebben. Of een sport/racefiets, een ligfiets, of dan misschien een elektrische fiets zoals ik heb. Bijvoorbeeld van Xtract of welk ander merk dan ook.

Overigens viert ook hetregentbijnanooit op 1 september zijn verjaardag. De derde verjaardag wel te verstaan. Gerard, alvast gefeliciteerd.
Voor iedereen die denkt dat het in ons kikkerlandje altijd regent: kijk eens op zijn website en je zult zien dat het bijna 88% van de tijd droog is.

3 opmerkingen:

  1. Proficiat! (En ook met de besparingen op financieel en milieu gebied :-) Met die 10 kilomer grens ben ik het trouwens niet eens. In de winter bij gladheid fiets ik mijn 18 km enkele reis op een doodnormale fiets en niet op mijn ligfiets. Dat kan dus best.
    En bedankt voor het aandacht besteden aan hetregentbijnanooit.nl Als het goed is verschijnt er een item over de verjaardag in de nieuwsuitzending van omroep Brabant. Misschien is er nog wel meer media aandacht...
    Groet,

    Gerard Poels (van hetregentbijnanooit.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerard,

    Heb jij - als het glad is - niet zoiets van 'oei, dat gaat maar net goed?'
    Zowel het fietspad (6 km) als de lange weg (8 km) zijn - als het glad is - onverantwoord om veilig te fietsen. Let wel: het mag best koud zijn, vriezen etc. maar wanneer het gesneeuwd heeft bijvoorbeeld, die dan aangevroren is en glad is (met al die gleuven erin), dan ga ik toch met de auto. Ik heb één keer een dag gehad dat ik echt glibberend over de weg ging en dat vond ik niet leuk; daarnaast één keer een auto in een bocht tegengekomen, die gewoon rechtdoor ging. Zowel de auto als ik konden helemaal niks meer behalve tegen elkaar aan knallen... ondanks de lage snelheid.
    Daarnaast één keer met storm gefietst. Bijna een paar keer het kanaal in geblazen. Zelfs de auto's op de naastliggende snelweg stopten, omdat ze geen hand meer voor ogen zagen.
    Sindsdien kijk ik toch echt elke dag naar de voorspellingen. Het mag best slecht weer zijn, maar er zijn grenzen...

    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Paul,
    Ik fiets al jaren ook de winter door en heb nog nooit een ongeluk gehad, wat gebroken of anderzijds :-) Ik fiets rustig, kijk ver vooruit en loop soms een stukje. Te langzaam en onzeker fietsen is ook niet goed. Dan ga je eerder om. Ploegen door de sneeuw is ook leuk. Als je dan valt lig je lekker zacht.
    Auto's in bochten die ze niet halen zijn dagelijks kost tijdens gladheid. Als ik er zo een zie aankomen ga ik iets harder of juist zachter om een "confrontatie" uit de weg te gaan. En twee goede tips lees je op mijn andere website: http://www.knurft.net/site/2010/02/10/niet-remmen-niet-sturen/

    Daarnaast is het natuurlijk gewoon zo dat als je je niet veilig voelt je gewoon niet moet fietsen. Dat lijkt me duidelijk. Storm is niet leuk, maar dat komt niet zo vaak voor. Van harde wind heb ik op mijn ligfiets weinig last .

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.