maandag 29 augustus 2011

kosten opladen elektrische fiets

Voor iedereen die overweegt een elektrische fiets te kopen en denkt: "Wat kost dat opladen van zo'n fiets nou?" Nou, niet veel dus.

Ik heb lang geleden al eens een energy-logger eraan gekoppeld om te kijken wat het laden verbruikte. Een volledige lading kost ongeveer 0,371 kWh aan stroom per keer. Soms net een beetje meer, soms een beetje minder. Natuurlijk afhankelijk van hoe hard de accu heeft moeten werken.

Stroomverbruik elektrische fiets

Dit houdt in dat het opladen van de accu dus ongeveer € 0,05565 per keer kost. Dus € 0,056 voor 38 km. Per 100 km is dit € 0,146. Mijn superzuinige en belastingvrije Suzuki Alto kost per 100 km alleen aan brandstof € 8,- per 100 km en met ongeveer alles meegerekend € 21,- (per 100 km)!!!
Op jaarbasis (dus als ik alle dagen met de fiets ga), kost me de fiets dus ca. 240 dagen x € 0,056 = € 13,356.
Laten we het afronden op € 20,- of van mijn part € 50,-. Dat is nog altijd helemaal niks.
Op die 240 dagen heb ik dan dus 9.120 kilometer gefietst. Met de auto had dat € 729,60 (alleen de benzine bij 1:20) of € 1915,20 (ook verzekering en afschrijving etc. meegerekend) gekost.

2 opmerkingen:

  1. Wat ook nog leuk is aan het elektrische fietsen is dat je routes kunt plannen als je een dagje uit gaat. Oplaadpunten zoeken op bv www.laad.nl en dan lekker genieten. Fietsen is genieten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Er komen steeds meer laadpunten op toeristische plekken.
      Die zijn voor mij echter niet van toepassing, aangezien ik de fiets voor 99% voor woon-werkverkeer gebruik.

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.