zaterdag 19 februari 2011

Weer

Het weer blijft / is prima en het is dus gemakkelijk om zeker 4 van de 5 dagen met de elektrische fiets naar het werk te gaan. De lichtomstandigheden 's morgens zijn ook al steeds beter. Rond 07.30 is het al duidelijk lichter aan het worden. De extra Ixon IQ lamp heb ik nog maar af en toe nodig en dan niet eens op de hoogste stand, maar gewoon als 'bijverlichting'.

Ondanks dat de fiets al ruim 1,5 jaar oud is, is er van slijtage of veroudering nog niks te merken of te zien.
Met name de accu van de fiets blijft natuurlijk een 'probleem'. De vraag is hoe lang die zijn werk goed blijft doen. In het begin - de eerste maanden - had ik hierover sterk mijn twijfels. Na de eerste 3 maanden was de capaciteit van de accu aan het eind van de dag (ik reed toen 2x19 km. op één lading) steeds minder en zelfs niet comfortabel fietsen.
Na wat discussie met de winkel en monteur (waar je toch nooit gelijk hierover krijgt, want die accu's kosten veel te veel geld), ben ik uiteindelijk zowel thuis als op het werk de accu gaan opladen. Het blijkt zowieso beter voor de accu wanneer die 'slechts' voor de helft wordt leeggereden en dan wordt opgeladen, dan helemaal leeg te zijn. Dus eigenlijk is dit nog beter ook....

Het laatste jaar is de accustand eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. De blokjes verdwijnen ongeveer op dezelfde momenten en eenmaal thuisgekomen (of op het werk), is de accu nagenoeg half leeg (volgens de aanduiding op het schermpje).
Dit jaar heb ik inmiddels meer dan 875 km met de fiets gedaan (in 2 maanden). Dat was vorig jaar wel anders. Toen heb ik zowat de hele maand jan/feb niet gefietst i.v.m. de sneeuw. Dit jaar wordt dus een echt 'fietsjaar'.

zaterdag 12 februari 2011

Fietsweek

Zo, een prima fietsweek. Alleen de laatste dag een beetje nat, maar verder geen problemen.
De extra Ixon IQ lamp is al bijna niet meer nodig. Alleen voor het eerste stukje smorgens gebruik ik 'm nog, maar halverwege doe ik 'm uit.

Vandaag maar weer eens groot-onderhoud gepleegd. Goede poets- en smeerbeurt. Je vergaart toch wel een paar kilo zand tussen de ketting en onder de spatborden, dus het werd tijd dat dat er tussenuit gespoten werd. Daarnaast de hele ketting weer eens goed schoongemaakt en alles goed gesmeerd. Die moet er weer even tegen kunnen.

Verder de banden weer flink op spanning gebracht. Ik merk duidelijk dat het fietscomfort en vooral de soepelheid van fietsen hierdoor wordt beïnvloed.

maandag 7 februari 2011

Voorjaar

Het lijkt wel voorjaar. Vandaag was natuurlijk een heerlijke dag om te fietsen. 's Morgens niet te koud, 's middags zelfs een beetje (te) warm om met de dikke winterjas te fietsen.
Ik begin te merken dat het zonnetje ook 's morgens al iets dichterbij komt. De lucht in het oosten wordt al een beetje lichter ron 07.30. Niet dat de zon al wakkeer is, maar je ziet dat het lichter wordt. De B&M Ixon is 's morgens vind ik echter nog wel nodig. Het heldere witte licht zorg gewoon dat je veel beter ziet.
Zeker na die storm van vorige week is dat wel handig. Dan zie ik tenminste alle losse takken die op het fietspad en op de weg liggen. Kan ik daar lekker omheen slalommen.
De rest van de week blijft het vergelijkbaar. Wel nog een nachtje met een beetje vorst, maar dan is het wel droog, dus ben ik niet bang voor gladheid. Dus het ziet er naar uit dat we de hele week kunnen fietsen.

zondag 6 februari 2011

Slapjanus

OK, ik geef het toe, ik ben een slapjanus.
Afgelopen woensdag had het 's nachts een beetje gevroren en daarbij geregend. Het had dus geijzeld. Op het eerste stuk fietspad ging het eigenlijk nog wel, maar toen ik op de lange weg (loopt langs een kanaal en snelweg), waar de wind vrij spel heeft, fietste, merkte ik op sommige stukken dat het glad was en de fiets af en toe weg wilde glijden... ik kreeg het er ondanks de kou erg warm van, want ik vond het niet plezierig.
Ik had me namelijk lang geleden voorgenomen om niet met gladheid/ijzel te fietsen. Voor de dag erna werd eigenlijk hetzelfde voorspeld, dus ben ik woensdag niet met de fiets gegaan. Achteraf gezien onnodig met de auto, want het was de hele nacht boven nul geweest.
Voor vrijdag voorspelden ze storm of in ieder geval zeer krachtige wind, met nog hardere windstoten en regen. Ook dat is een moment dat ik niet op de fiets stap.
Ook hiervan had ik achteraf kunnen zeggen dat ik best met de fiets had kunnen gaan, ofschoon de wind wel stevig was, bleven de harde windstoten eigenlijk achterwege. Maar goed: het zekere voor het onzekere dus.

Volgende week ziet het er de hele week goed uit. Lekkere temperaturen, een beetje regen waarschijnlijk, maar voor de rest prima weertje.

dinsdag 1 februari 2011

Derailleur

Het begon al weer goed...
Na de beurt vorige week, schakelt de fiets niet terug. Dat is lastig. Ik hoef welliswaar maar een paar keer te remmen of te stoppen, maar optrekken in de 6e versnelling is lastig, zeker als je een drukke kruising over moet steken.

Thuis er nog eens naar gekeken 's avonds en ik heb er eigenlijk niks aan gedaan. Een keer doorgeschakeld naar de 7 en toen weer terug. Dat deed hij toen wel. Verder nog maar eens wat smeermiddel op de derailleur gespoten en dan moet het maar weer.
Vandaag  heeft de versnelling 1x gehaperd. Maar als ik doorschakel naar de 7, dan schakelt hij ook weer terug... weten we dat ook weer.
Verder is het lekker fris en nog altijd donker 's morgens. De terugweg gaat nog wel. Ik ben benieuwd hoe het morgen is. Er is gesproken van wat ijzelen (op dit moment miezert het een beetje; met vorst erbij kan dat natuurlijk gladheid opleveren).