zondag 23 oktober 2011

Klaarmaken voor de winter

Weer een week achter de rug.
Prima fietsweer. Slechts 2x nat geworden. Verder 's morgens alleen maar kouder.

Gisteren de fiets naar de fietsenmaker gebracht om de remmen en versnelling te laten controleren/maken. Schakelen 's morgens was niet erg lekker meer. Soms schakelde hij niet meer terug. Waarschijnlijk door vocht in de kabels, wat dan licht bevriest... Ook de achterrem kreeg ik niet meer afgesteld. Ondanks dat de remblokjes volgens mij nog niet versleten zijn, laat ik ook dat even bijstellen/vervangen.
We gaan nu de herfstvakantie in. Dan hoeft er even toch niet gefietst te worden. Volgende week kunnen we er dan weer fris tegenaan.

zaterdag 15 oktober 2011

BikeMotionBenelux

Vandaag naar de Bikemotion Benelux beurs in Utrecht geweest. Niet specifiek op zoek naar iets, maar gewoon informatief om te kijken wat er allemaal op de markt is. Ook om misschien nog wat interessante accessoires te vinden.
Daarnaast was er de E-Bike Experience. Een hal met allemaal elektrische fietsen. Kijk, dat was natuurlijk wel interessant. Mijn fiets is ruim 2 jaar oud, en ondanks dat die het nog prima doet, ben ik toch eens gaan kijken wat de markt allemaal voor nieuws te vertellen heeft.

Er was een klein testparcours, waar iedereen fietsen kon uittesten. Levensgevaarlijk, want iedereen - jong en oud - reeds kris kras door elkaar, snel en langzaam. Daarnaast moesten de voetgangers oversteken over het parcours naar de 'binnenring' om bij de fietsen te kunnen komen. Niet helemaal handig. Moeten ze volgende keer volgens mij anders doen, maar goed. Iedereen heeft het overleeft.

Wat me allereerst opviel was dat er veel fietsen stonden die nog niet op de markt zijn, maar binnen kort komen. Nieuwe merken, die nog dealers zoeken en die in de loop van dit jaar actief zullen worden.
Wat mij opviel was:


De Dutch ID fiets
DutchID (Amazing Wheels) met een bijzonder goede trapondersteuning (met veel standen en instellingen).

Heel intuïtief, fietst ook zonder de ondersteuning heel soepel.

Sturen gaat net zoals met een gewone fiets. Bij fietsen met motor in het voorwiel, heeft de fiets de neiging om je 'weg te trekken' in een bocht (zeker bij nat weer of wanneer er rotzooi, bladeren of kiezels op de grond liggen)!


E-move (Novox), waarbij de fiets met de trapondersteuning in de achteras mij ook bijzonder goed beviel.

Ook de achterwielondersteuning beviel me goed. Zou ook deze graag eens wat intensiever willen proberen.






Vandor (Spaanse firma; importeur Vandor Bikes). Heel appart design en met name de Triton CVT was interessant door de Nuvinci Continue Variabele Transmissie, oftewel een soort Variomatic??


Apart Design. Vraag me af of deze voor woon-werkverkeer handig is. Het lijkt me niet een echte 'zit'fiets. Om in de termen van www.bijnanooit.nl te blijven, het is een bukfiets.




Rollerbrakes remmen
Wat me verder opviel was dat veel fietsen waren uitgerust met Rollerbrakes remmen voor en achter. Het remde véél beter dan de V-brakes (de 'gewone' remblokjes op de wielen)! Daarnaast denk ik dat dit ook bij slechter weer veel beter blijft remmen. De remblokjes bij mij hebben dan echt minder grip.

Versnelling
Daarnaast de versnelling. Ik heb nu een derailleurversnelling. Niks mis mee. Alleen heeft nogal wat onderhoud nodig en ook de afstelling komt redelijk nauw. Het gaat meestal een hele tijd goed, maar dan is er een moment dat ik de afstelling zelf niet meer goed krijg.
Afgelopen vrijdag (eerste koude nacht), schakelde de versnelling weer niet terug. Wel omhoog, maar niet omlaag. Dat is heel lastig. De terugweg (nadat de fiets de hele dag in de zon had gestaan), werkte alles weer prima... vreemd... Iemand ideeën?

Ik kreeg er echt zin in om een nieuwe fiets te gaan kopen, maar eigenlijk moet deze toch nog zeker een jaar meegaan. Als ik echter merk hoe de Dutch ID fiets ondersteund en hoe hij kracht geeft, heb ik op mijn 'oude' fiets eigenlijk al geen zin meer.

Prijzen elektrische fietsen
De prijzen varieerden van € 1.500,- tot ver boven de € 3.000,- Maar bijvoorbeeld de Dutch ID fiets kost € 2.299,- (7 versnellingen gewoon) of € 2.399,- (8 versnellingen sport).
Mijn huidige fiets heeft € 1.600,- gekost. Vond ik al zat geld, maar er zit wel verschil in... Ook toen had je fietsen die veel meer kosten, maar die in mijn ogen - na uitgebreide testen - niet beter waren en zelfs minder waren.

Nog iets leuks was dat Dutch ID testrijders zocht... Nou ben ik natuurlijk hét prototype testrijder. Ik rij door weer-en-wind, dag en nacht, warm en koud. En ik rij natuurlijk door. Ik zal de accu eens goed op z'n staart trappen. Je begrijpt: ik heb me opgegeven... nu maar afwachten (en kijken wat de eventuele kleine lettertjes zijn).
Wordt vervolgt.

Statistieken
Ook de verreden kilometers van afgelopen week zijn weer bijgewerkt. Ondanks de aanschaf van de nieuwe voorband, toch nog in de plus gedraaid deze week.
Er zitten bijna 11.000 fietskilometer op na ruim twee jaar.

woensdag 12 oktober 2011

Nu echt regen

Yep,

Met zo'n dag weet je weer waarom je dat regenpak en die overschoenen hebt aangeschaft. Een regenjas is niet nodig, want mijn reflecterende winterjas is ook regendicht. De broek en overschoenen waren echter geen overbodige luxe, want anders waren we nat 'tot op het bot' geweest.

Hetregentbijnanooit.nl heeft weer gelijk. Het regent bijna nooit. Alleen vandaag wel. Ofschoon ik vanmorgen gewoon droog ben aangekomen.

Dit is overigens mijn tweede paar overschoenen.
De eerste waren van Itek.be (merk X-tract; net als de fiets), maar die bevielen niet. Veel te omslachtig met vastmaken en de onderkant was nagenoeg helemaal open, waardoor opspattend  water nog altijd alles nat maakte.
Bij de Gamma heb ik dit voorjaar een ander paar gekocht. Dit waren motoroverschoenen. Deze zijn hoger, waardoor het water er niet in kan lopen en onder half open (of half dicht, maar net hoe je het bekijkt). Ook niet optimaal. Ik heb vanmiddag een kwartier liggen te kloten om ze vast te krijgen, met al die klittebanddingen en straps die er aan zaten. Uiteindelijk ben ik maar weggefietst met de overschoenen maar half dicht, maar wel waterdicht.

Eigenlijk wil ik dus weer andere kopen. Het liefst volledige overschoenen. Schoenen waar je gewoon helemaal instapt alsof het een laars is. Iets zoals deze Bering overschoenen.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Het liefst zou ik gewoon een regenbroek hebben met schoenen eraan vast. Dan kan er tenminste echt geen druppel binnen komen.

Tips?

dinsdag 11 oktober 2011

Nieuw bandje

Ik had het al een tijdje terug aangekondigd om eens een nieuwe voorband te laten monteren.
De band was op zich nog niet versleten, maar had toch duidelijk minder profiel en zeker met de natte herfst in het vooruitzicht vind ik het van belang veilig te kunnen fietsen. Een goede band hoort daar bij.

Er is niet bezuinigd op de kwaliteit... Er ligt een Swalbe Marathon Plus op, met een nieuwe binnenband. De kosten bedroegen inclusief montage € 55,95 en die gaan natuurlijk van mijn opbrengsten af.
De montage heb ik gedaan in de winkel bij mij op het werk in de buurt. Rijwielhuis Fincken en niet waar ik de fiets gekocht (Itek) heb, aangezien dat niet echt in de buurt ligt. Nu kon ik lekker de fiets laten maken terwijl ik op het werk zat.

Verlichting
Verder heeft natuurlijk iedereen die 's ochtends vroeg op de fiets gaat, dat het al erg donker is. Tijd dus voor de extra verlichting. Ik blijf het ongelooflijk vinden hoeveel fietsers zonder verlichting fietsen. Zelfs met verlichting zijn veel fietsers nauwelijks zichtbaar. Vaak is er slechts een minuscuul led-lampje gemonteerd. Je wordt slechts beperkt gezien door de auto's en zelf zie je hier helemaal niks mee. Is het nou echt zo moeilijk om een lamp aan te doen?

zondag 9 oktober 2011

Benzineprijs ontwikkelingen Euro loodvrij

Nog iets leuks om zelf bij te houden. De ontwikkelingen van de benzineprijs (Euro loodvrij).
Ik tank niet veel, maar als ik tank dan wel vaak bij de goedkoopste pomp. In mijn geval is dat meestal het Tango tankstation.

Op dit moment schommelt de prijs rond de 1,565 / 1,609 bij de meeste pompen. Op de snelweg is het rond de 1,689, dus daar moet je sowieso nooit komen niet komen.

donderdag 6 oktober 2011

Maandoverzichten

Ik hou natuurlijk ook bij wat ik per maand aan kilometers rij. Zo haal je meteen de koude (gladde) winters eruit en natuurlijk de momenten dat ik het zogenaamd te druk heb en denk dat ik daarom met de auto moet gaan.



2009 2010 2011
jan 0 0 342
feb 0 114 380
mrt 0 836 760
apr 0 608 760
mei 0 494 646
jun 0 722 228
jul 0 266 114
aug 0 76 380
sep 684 532 646
okt 722 532
nov 266 0
dec 380 0
10488 2052 4180 4256

Iedereen die kleine verschillen ziet in de aantallen kilometers, heeft gelijk. In mijn detailberekeningen ga ik uit van een enkele rit van 18,9 km. Bij deze totalen heb ik gewoon 19 km geteld... gemakzucht.

woensdag 5 oktober 2011

Regen?

Nou, zo warm en droog als het de afgelopen tijd is geweest (september alle ritten droog), zo nat ziet het er voor de komende dagen - tot in volgende week - uit...

Het regenpak zal wel goed van pas komen lijkt me.

zaterdag 1 oktober 2011

Mooi weer

Tja, met zulk mooi weer heb je weinig te vertellen...

Blijf vooral fietsen!