woensdag 25 januari 2012

Nu echt met de fiets


Het is er toch weer eindelijk van gekomen. De eerste dag van 2012 met de fiets. Het was even wennen en ik heb erg vaak op de kilometerteller gekeken ('ben ik daar pas'?)... Maar toen ik op het werk was had ik wel zoiets van 'yes, het ritme komt er weer in'.


Slappe band
Afgelopen weekend heb ik eerst de langzaam leeglopende achterband gerepareerd. Die kon niet stuk zijn, aangezien ik zo'n anti-lek-band heb en ik in de buitenband niks van beschadiging kon zien. De enigste oorzaak zou dus het ventiel kunnen zijn.
Nadat ik het ventiel eruit had gehaald, schoongemaakt en er weer ingezet, nam ik wat zeepsop en smeerde ik het ventiel in en ja hoor... de luchtbellen kwamen nog steeds heel langzaam door het ventiel naar buiten. Hoe hard ik het ook aandraaide, er bleef lucht uitkomen.
Dus heb ik voor € 1,50 even een nieuw ventieltje erin laten zetten en nu is het weer prima. Een keihard bandje. Het kost wat, maar dan heppie ook wat.

Verlichting
De extra verlichting van de B&M Ixon IQ is al bijna niet meer nodig. Alleen op één stuk fietspad is het nog redelijk donker. Verder begint het rond 07.15 uur al voorzichtig te schemeren. De zon komt nu rond 08.26 uur op, maar iedere week schuift dat ongeveer tien minuten naar voren.
Ook toen ik vanavond wegfietste, merkte je al dat de dagen aan het lengen zijn. De zon (als die er dan al is, want die is ook goed voor onze zonnepanelen), gaat om 17.13 uur onder, en ook dat wordt iedere week 10 minuten later.

Accu
Tja, hiervan kan gezegd worden, dat de fiets natuurlijk ruim 2,5 jaar oud is en de accu in die tijd flink heeft moeten werken. Het aantal volle acculadingen is in die tijd ongeveer 300x (300 dagen met de fiets) geweest en 'men' zegt dat ze tussen de 500 en 1000 ladingen aan moeten kunnen.
Volgens de accuaccademy verliest een accu echter ca. 5% van zijn capaciteit per jaar, dus heb ik nu nog iets van 85% van de capaciteit over denk ik (de meningen en prognoses hierover zijn sterk verdeeld).
Wanneer ik bedenk dat na enkele maanden gebruik, de accuprestatie minder werd, en daarna redelijk constant bleef, verwacht ik dat de capaciteit nu minder is dan die 85%...
Ik fiets op dit moment gemiddeld 22-23 km/h. Op zich nog helemaal niks mis mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.