woensdag 14 maart 2012

Zwaardere motor voor elektrische fietsen?

Er wordt op dit moment in Brussel gediscussieerd of de elektrisch ondersteunde fietsen een zwaardere motor dan de huidige 250 Watt. Tot dubbel zo veel. Zinvol? Of juist niet? Waarom begint überhaupt deze discussie voor een product dat het prima doet met de huidige motoren. Deze discussie lijkt net zo absurd als de snelheid op de Nederlandse snelwegen verhogen naar 130 km/h.

Accu en motor
Een zwaardere motor heeft voor een fiets met trapondersteuning naar mijn mening geen enkele zin voor het gros van de gebruikers. Een zwaardere motor betekend immers ook meer verbruik van de accu. Kan die het dan nog aan, of moet er ook een zwaardere accu aan te pas komen (en dus wordt het een duurdere fiets). De acceleratie zou beter zijn met een zwaardere motor.... Lijkt me totale onzin. We rijden niet in een Porsche, maar fietsen op een fiets. Het merendeel van de fietsers (zeker de wat oudere doelgroep) heeft juist baat bij een regelmatige, rustige acceleratie. En hoezo sneller: als ik optrek, laat ik iedere andere fietser direct ver achter me en zit ik in no time op 25 km/h.

Afgeknepen
De elektronica van de fiets wordt sowieso afgesteld, dat de fiets toch niet harder kan dan 25. Waarom dan een zwaardere motor? Alle auto's hebben ook veel te zware motoren. Je kunt er tot ruim boven de maximum snelheid mee scheuren. Het mag niet, maar het kan. Zal het zo ook bij de fietsen worden? Je mag niet harder, maar je kan wel...? Slimme 'jongens' zullen ongetwijfeld een methode vinden om de elektronica te kraken en de blokkering eraf te halen. Dit schijnt bij de elektrische scooters (25 km/h - 45 km/h-versies) ook bijzonder gemakkelijk te gaan.

Bergen
Een groep waar het wel op van toepassing is? Ik kan me voorstellen dat mensen in zuidelijk Limburg (of andere landen met bergen) een zwaardere motor wel zouden waarderen. Dan kunnen ze misschien nog beter die berg omhoog dan nu. Kan ik me prima voorstellen. Maar dan nog steeds: kan de accu dat aan? Die zal dan veel sneller leeg zijn of een veel grotere capaciteit moeten krijgen.

'Vrachtverkeer'
Het vrachtverkeer tussen de fietsen, de bakfietsen, zware postfietsen of de fietsen met van die kinderwagens erachter, kunnen eveneens gebaad zijn bij een zwaardere motor.

Niet meer trapperen
Ik las zelfs ergens dat er wellicht de mogelijkheid bestaat dat de motor ook zonder te trapperen zou kunnen functioneren. Dus is het dan een snorfiets? Want dat is de definitie van een snorfiets. Motorisch voortbewogen en niet sneller dan 25 km/h. Dan moet er dus een blauw kentekenplaatje op en zul je een apparte verzekering moeten hebben hiervoor.

2 opmerkingen:

  1. snorfiets: en een helm! (toch in belgië)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zouden ze hier ook moeten doen. Die dingen rijden immers toch veel sneller als 25 km/h.

    Moet dit trouwens ook voor elektrische fietser vindt u?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.