woensdag 25 april 2012

Je ziet ze vliegen

En dan letterlijk. Van die grote zwevende zwarte vliegen. Zo 'hooveren' een beetje in de lucht en als je niet uitkijkt, rij je er tegenaan en dan plakken ze op je jas, je broek of nog erger: je gezicht of mond (daarom: altijd met de mond dicht fietsen).

Ik heb geen idee wat voor beesten het zijn, dus dat hebben we maar eens op gezocht.
Volgens Wikipedia is het waarschijnlijk de Zwarte Dansvlieg.
Ik vond ze tijdens het fietsen er al niet echt smakelijk uitzien, maar nu op het plaatje helemaal niet meer. Tjonge zeg, die benen mochten wel een ge-waxed worden.

Ze doen eigenlijk niks, want ze steken (blijkbaar) niet en leven van andere vliegen. Vanaf mei kunnen ze in grote zwermen voorkomen als ze gaan paren... Het is pas juni, dus ze zijn wat te vroeg wakker geworden. Ik hoop niet dat die te lang in de buurt van mijn route blijven zweven, want ik blijf het onprettig vinden om er langs of doorheen te fietsen.

Maarja. Voorjaar en zomer zijn sowieso maanden met een hoop beesten in de lucht. Als ik thuis kom, begin ik met de jas uit te kloppen voordat ik naar binnen ga.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.