donderdag 24 mei 2012

Elektrische fiets kapot

Helaas, vandaag was het zo ver.
Al enkele dagen had ik de indruk dat de ondersteuning haperde... Af en toe stopte het heel kort en pakte het daarna wel direct weer op. Vanmorgen echter stopte het helemaal. Het schermpje gaf een ERROR-melding en zei dat de batterij leeg was. Enkele keren resetten had geen effect.

2,5 jaar, 14.000 kilometer, 370 laadcycli
Ik kwam wel tot op mijn werk, maar heb de laatste 6 kilometer toch gedeeltelijk op eigen kracht moeten doen. Op zich natuurlijk prima te doen. Niet dat jullie denken dat ik een watje ben, maar met dit weer was de ondersteuning toch wel erg welkom. Ik merkte duidelijk dat ik me meer had ingespannen.
Op zich lijkt me dit niet erg. Na ruim twee en een half jaar, bijna 14.000 kilometer, ca. 370 fietsdagen (en dus ca. 370 laad-cylci van de accu) zonder enige noemenswaardige problemen, mag het misschien wel eens.
Ik hoop natuurlijk alleen dat niet de accu naar de k#*&% is, want dan wordt het een dure aangelegenheid. Ik verwacht dat met een software-upgrade cq. systeem aanpassing en controle alles weer lekker werkt.

Aangezien ik de fiets hiervoor terug moet brengen naar Itek in Belgiƫ, maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om dan daar ook maar weer een grote beurt aan te koppelen (ketting, remmen, versnelling).
Komt 'ie er weer helemaal fris uit, klaar voor de zomer.

Accu kapot?
Tja, als de accu wel kapot is, dan heb ik een grote probleem. Vervangen zal waarschijnlijk iets van € 500,- kosten denk ik. Maar, laten we het positief blijven bekijken en geduldig afwachten.

3 opmerkingen:

  1. Ai niet leuk. 2-3 jaar is zo'n beetje de levensduur van een lithium accu.Heb je de capaciteit voelen minder? of ineens een storing?
    Ben een beginnende elektrische woon-werk fietser.

    Ronny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De accu zou het volgens de winkel niet zijn gelukkig. Die heeft ook pas 370 laadcycli gehad, dus dat zou eigenlijk ook nog niet mogen. Die moet toch minimaal 500 of meer kunnen.
    Ik merkte al enkele dagen dat het systeem af en toe een fractie van een seconde haperde. Donderdag stopte het echter helemaal.
    Itek zou gisteren terugbellen wat het was en wat de kosten zouden zijn, maar dat hebben ze niet gedaan (typisch...). Ik probeer vandaag nog antwoord te krijgen, dan post ik dat natuurlijk direct.

    Overigens niet ontmoedigd zijn door een storinkje. Ik heb 2,5 jaar zonder enig noemenswaardig probleem gefietst. Reparatiekosten aan een auto zijn vele malen meer dan aan een fiets (behalve inderdaad de accu).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad weinig laadcycli maar een lithium (-ion) accu veroudert sowieso,ook bij niet gebruik.Lifepo4 kan daar beter tegen.
      Goede regel bij lithium - ion is niet te vaak diepontladen en niet blootstellen aan warmte - hitte.

      Hopelijk heb je goed nieuw ivm je fiets.

      Ronny

      Ps. (fiets)winkels zijn niet zo van de "terug bel" ;-)

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.