dinsdag 22 mei 2012

Perfect fietsweer

Je moet toch wel goed gek zijn als je nu niet met de fiets naar het werk gaat. Als je ook maar enigszins op een redelijke afstand van het werk woont, moet dit zeker nu makkelijk te doen zijn. Smoesjes van te nat, te koud, te donker, te droog, te warm etc. zijn totaal overbodig.

Vandaag was het bijzonder warm. Wanneer ik vanuit mijn koele kantoor (nee geen airco, maar er komt gewoon geen direct zonlicht binnen) naar buiten liep, was het zeer warm en drukkend. Toen had ik wel zo'n vermoeden dat het op de fiets wel eens erg plakkerig zou worden. Maar eigenlijk valt dat altijd best wel mee. Doordat je aan het fietsen bent, heb je een lekker windje dat voor verfrissing zorgt. Als je dan nog in de gelukkige omstandigheid bent - zoals ik - dat je op een elektrische fiets rijdt met ondersteuning, dan hoef je bijzonder weinig energie te verbruiken en maak je je dus niet moe. Ook met dit weer kom ik thuis zonder zweetdruppeltjes. Alleen de dunne rugzak op mijn rug plakt een beetje, maar verder valt het best mee.

Ook de zwarte dansvliegen zijn weg... Geen idee waar die heen zijn en of ze nog terugkomen. Ik hoop van niet, want die zagen er erg smerig uit. Blijft over een grote hoeveelheid pluisjes van de bomen en kleine vliegjes. Het is een feit dat je thuis eerst je shirt of jas kunt 'uitkloppen' om alle meegesleurde beesten van je af te schudden. Maar ook dat went.

Als ik dan de auto's op de snelweg zie voorbij scheuren - ongetwijfeld met de airco op max - dan blijf ik lekker gezond op de fiets, terwijl zij misschien wel verkouden worden als ze thuis uitstappen van 19 graden naar 27.

7 opmerkingen:

  1. Ben het volledig met je eens. Ik ben ook in een orienterende fase voor een elektrische fiets en heb dus afgelopen dinsdag een fiets gehuurd voor een dag om te kijken hoe het beviel, ik was binnen een uur op de zaak terwijl het toch wel even 25km is!

    Was wel warm maar omdat er toch een windje stond merkte ik daar op de fiets ook niet al te veel van en kwam ik maar licht bezweet op de zaak aan.

    Mijn keuze staat vast: ik bouw mijn huidige fiets om naar een elektrische fiets en ga voortaan zo vaak mogelijk naar de zaak. Je zou me dus als een lotgenoot kunnen omschrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zo... Weer eentje erbij (op de fiets) en eentje minder (op de weg).
    Ik had vandaag pech.
    Mijn elektrische systeem liet het halverwege afweten. Het bleef zeggen dat de accu leeg was en ik heb met horten en stoten, deels met, deels zonder ondersteuning de laatste 6 km moeten fietsen. Ging op zich prima, maar ik was toch redelijk bezweet.
    Na 2,5 jaar, ca. 370 dagen (acculadingen) en 14.000 kilometer zonder noemenswaardige problemen mag het wel.
    Ik breng de fiets vandaag naar Itek terug en kan 'm dan morgenmiddag weer ophalen. Ik ben ervan overtuigd dat het zonder al te veel kosten wordt opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En leuk blog van jou trouwens. Wel volhouden met posten... Ik doe het ook al 2,5 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier nog een bekeerling.
    Tijdens mijn zoektocht naar informatie botste ik enkele maanden geleden op deze mooi gebrachte blog.
    Ondertussen heb ik mijn fiets laten ombouwen naar elektrisch met een systeem van V-fiets, en rijd ik sinds april 2012 bijna elke dag met de fiets naar het werk.
    Vele zaken die u hier schrijft herken ik volledig, en zodoende kom ik hier vaak lezen.

    De afstand naar het werk is voor mij 18 km enkele reis.
    De fietspaden die ik neem zijn gelukkig in goede staat, want dat maakt veel verschil.
    Met de el. fiets ben je sneller en voel je de oneffendheden bijgevolg ook meer.
    Voorlopig ben ik zeer tevreden met deze stap die ik heb genomen.
    Mijn auto is minder tevreden want deze staat nu wat werkloos in de garage :-)
    Enkel als ik moet vertrekken en het is heel winderig met veel regen, neem ik de auto. Zo rijdt deze nog eens, wat ook niet slecht is natuurlijk.

    Vele groeten vanuit België.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fredrik,

      Dank voor je bericht. Je hebt je fiets laten ombouwen, of heb je het ombouwen zelf gedaan? Ik heb geen idee hoe dat gaat en wat daar allemaal bij komt kijken (en wat dat kost bijvoorbeeld). Loont het zich een fiets om te bouwen in plaats van bijvoorbeeld een kant en klare fiets te kopen? Die zijn er immers ook al vanaf redelijke prijzen...
      En natuurlijk ben ik benieuwd naar de specificaties (motor, accutype etc.). Rij je heen-en-weer op één acculading?

      Verwijderen
  5. Ik had eerst gedacht om het zelf te doen, maar heb het uiteindelijk laten doen door mijn fietsenmaker.
    Ik had wat schrik voor het inbouwen van de PAS ( pedal assistance sensor ).
    Omdat ik slechts 2 jaar terug een nieuwe fiets had gekocht waar ik heel graag mee reed heb ik de keuze tot ombouwen gemaakt.

    De batterij ( Li-ion 9 Ah / 36V / 324 Wh / 2,5 kg ) schuift achteraan in een nieuw gemonteerde bagagedrager en ik kan deze vergrendelen met een sleutel.
    In deze bagagedrager zit ook de regelaar waterdicht gemonteerd.
    De motor ( 250W / 36V / 175 rpm / 2,5 kg ) zit vooraan in een nieuwe velg.
    Op die manier is er sprake van een verdeeld gewicht over de hele fiets.
    De fietsenmaker heeft ook een led-lichtje vooraan gemonteerd omdat ik door de ombouw mijn naafdynamo die in het originele voorwiel zat kwijt was.
    De totale kosten alles inclusief kwamen op € 1134,40.
    Het is mooi gedaan want je ziet bijna geen verschil met de oorspronkelijke fiets.

    De eerste 3 keer heb ik de batterij volledig moeten leegrijden.
    Nu doe ik dit niet meer.
    Hier volgt mijn huidig laadgedrag :
    De batterij wordt op mijn werk volledig opgeladen ( duurtijd +/- 5 uur ).
    Dan fiets ik 18 km naar huis op de grootste ondersteuning ( +/- 26 km/u ).
    De volgende dag rijd ik terug 18 km naar het werk op de grootste ondersteuning ( +/-24 km/u ).
    Toegekomen op het werk heeft de batterij - afhankelijk van de hoeveelheid wind - het beste gehad en de pep is er wat uit.
    En dan laad ik terug volledig op.
    Mijn rit naar huis ( met de pas geladen batterij ) is de beste met de hoogste snelheid.
    Het is prettig fietsen met deze fiets en ik rijd elke dag ongeveer 45 minuten enkele reis.
    Ik ga nu snel slapen want sta morgenochtend ( straks ) met de ochtendshift, en sinds ik fiets dien ik dus nog ietsje vroeger op te staan :-)
    Als er nog vragen zijn, stel deze gerust.

    Vele groeten, Frederik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duidelijk verhaal. Leuk om te lezen. Als het een bijna nieuwe fiets is, dan is het inderdaad zonde om nog een nieuwe elektrische te kopen. Dan kan ik me voorstellen dat ombouwen een goed alternatief is.
      Veel fietsplezier.

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.