zondag 3 juni 2012

TDR Bikes; de FloxX

Eind vorige week las ik bij ons in de krant een artikel over een nieuwe elektrische fiets. Mijn eerste reactie was: alweer eentje... en dat in een toch al overstelpte markt (dat is tenminste mijn gevoel). Toen ik het artikel las, was ik echter toch wel verrast. Het is een ander concept fiets, of in ieder geval met een aantal vernieuwende aspecten erin. De Flox van TDRBikes

Ik haal even de voor mij opvallende dingen eruit.

Motor
Het meest opvallende is wel, dat de motor niet in het voorwiel, maar ook niet in het achterwiel zit. OK, denkt u, dan zit die dus op de trapas... Ja en nee. De aandrijving vindt inderdaad plaats direct op de trapas, maar de motor zit in de verticale stang van de fiets... waar ook je zadel op zit. Deze stang heeft hierdoor aan de onderkant een beetje een bolle verdikking. De krant noemt het een wijnfles. Erg mooi weggewerkt op die manier. Waarschijnlijk ook erg onderhoudsvriendelijk? Er kan weinig rotzooi aankomen op die manier.


De ondersteuning op de trapas is niet direct nieuw. Meerdere merken doen dat. Ook de Dutch ID bikes van Amazing Wheels die ik vorig jaar op de BikeMotion-beurs heb getest, doet dat. Daar hangt echter een 'lelijke' bak onder aan je trappers, die voor de aandrijving zorgt.

Accu
Ze gebruiken een 36V/10Ah LifoPo4 accu, die 2.000 keer laden moet kunnen halen én ze schijnen minder invloed te hebben van lage of hoge temperaturen. Het mooie: ze garanderen 1.600 keer laden. Bij 200 dagen per jaar woon-werk (er van uitgaande dat heen- en terugrit één lading is) is dat dus 8 jaar gegarandeerd fietsen?

Versnelling
De versnelling is heel anders dan welke andere fiets ook. De op de BikeMotion geprobeerde Vandor Triton CVT maakte gebruik van dezelfde traploze variabele versnelling: de NuVinci traploze versnellingsnaaf.
Bij de Vandor draai je echter nog steeds zelf aan de 'versnelling' in het handvat en moet je zelf je versnelling bepalen. Dat is in het begin even vreemd, maar werkt op zich wel intuïtief.
De NuVinci naaf in de Flox (de eenvoudige versie) is 'handgeschakeld', terwijl dit bij de Floxx (de luxere versie) automatisch moet gaan, zodat je altijd in de juiste versnelling fietst.
Het is de Variomatic van de fietsen volgens mij.

Daarnaast is de fiets voorzien van schijfremmen. Iets wat mij ook wel erg aanspreekt t.o.v. de velgremmen. Of het beter is of minder onderhoud cq. vervanging vergt weet ik niet.

Wat me als laatste ook opviel was de stevige prijs van € 3.095,- (Flox) en € 3.595,- (FLoxX met de automatische versnelling).
Maar: het zou het best eens waard kunnen zijn.

TDR Bikes was vorig jaar ook aanwezig op de BikeMotion-beurs in Utrecht. Jammer dat ik die toen gemist heb. Leek me zeer de moeite waard om daar eens getest te hebben.
Als er een dealer in de buurt komt, ga ik van de zomer eens kijken denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.