dinsdag 26 juni 2012

Toch maar met de auto?

Gisteren ging het weer mis. De heenrit ging nog enigszins, maar de terugrit begon al direct met haperen en diverse keren systeemuitval. Al mijn eerdere berichten duiden op hetzelfde: verbinding tussen accu en fiets. Dat het niet aan een contact zou liggen, maar aan software, zoals in een vorig bericht, verwacht ik toch niet.

Accu vasthouden
Ik heb zowat de hele terugrit scheef op de fiets gezeten. Met mijn hand naar achteren heb ik de accu in de slede vastgepakt en deze een beetje naar boven getrokken. Door slijtage (denk ik), zit de accu niet onbeweeglijk in zijn slede. Dit is overigens al heel lang. Al ver in het begin van mijn fietstijd heb ik enkele stroken dikke isolatieplakband op de bovenkant van de slede geplakt, zodat de accu beter (minder rammelend) in de slede zou gaan.
Wanneer ik dus nu - als de storing optreedt - de accu iets omhoog trek, begint direct de ondersteuning weer. Laat ik los, stopt de ondersteuning.

Dus dat wordt terug naar Itek. Kijken of ze daar iets aan kunnen doen. Tot die tijd wil ik natuurlijk wel kunnen blijven fietsen, maar dan zonder scheef te zitten, want dat is slecht voor de rug... en dan moet ik weer meer Tai Chi gaan doen.:)
Dus heb ik de accu met een spanband strak in de slede vastgezet. Hij beweegt nu geen millimeter meer en zou dus contact moeten blijven maken. Ziet niet uit, maar dat is van minder belang.


En het lijkt te werken.Zowel de heen- als terugrit gingen voortreffelijk.
Nu kijken hoe ze dit opgelost krijgen, want de slede / gleuf waarin de accu schuift kan volgens mij niet smaller gemaakt worden om beter te klemmen.

Eén klein probleempje hierbij: de accu kan nu niet meer uit de fiets om op te laden. Thuis is dat nu geen probleem; laad ik hem gewoon buiten op. Op het werk gaat dat iets lastiger, maar is gelukkig ook gelukt.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Paul, ik heb dezelfde fiets als jij, echter de mijne heeft nog maar 3000 km gelopen. De fiets is een keer terug geweest naar Itek roermond omdat het display F4 aangaf hetgeen duidt op een storing van de torsie opnemer. Men heeft bij itek een slechte verbinding in de draadboom geconstateerd en verholpen. Daarna reed de fiets weer goed totdat ik onlangs merket dat de ondersteuning tijdes het rijden uitviel. Daarna jouw weblog opgezocht en vernomen van je problemen met het accucontact. Ik heb de contacten gereinigd, waren maar een klein beetje zwart, opgeschuurd en de zaak gereset met Cal1 en Cal2. De pret duurde niet lang, al tijdens de volgende rit ging het verkeerd. Resetten biedt maar eventjes soelaas. Ook bij mij zitten de buitenste kontakten ietsje los, ik denk dat dat zo hoort. Ze kunnen, gezien de km stand nog niet versleten zij, temeer daar ik de accu vanaf het begin heb opgesloten dmv een paar taps gesneden stukjes kurk van een wijnfles. Ik zit dus met hetzelfde raadsel als jij en ben benieuwd of de slechte kontakten uiteindelijk de oorzaak zijn. Ik blijf je Blog met spanning volgen
    groet, Theo Nieuwstad

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Theo, leuk om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem... ;(
    Nee, natuurlijk niet leuk, zeker niet al na 3.000 km. Heb je geen garantie meer?

    Ik lees trouwens dat je 'creatief met kurk' bent geweest. Ik zou best eens een fotootje willen zien hoe je dat gedaan hebt wat dat is natuurlijk een goede demp-methode om de trillingen eruit te halen (paul_baileys@hotmail.com).

    Heb je nu met de kurken nog steeds last van storingen of loopt alles goed zolang je de accu maar opsluit?

    Laat je de accu altijd in de fiets zitten (want ik haal 'm er zeker in de winter het liefst uit; bovendien is dat op het werk handiger)?

    De mijne gaat als ik morgen Itek eindelijk te pakken krijg (in Kaulille is het lastig om iemand aan de telefoon te krijgen), dan gaat mijn fiets vrijdag terug voor een paar daagjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.