woensdag 13 juni 2012

Weer storing

Vandaag op de terugweg merkte ik weer dat de ondersteuning haperde. Weliswaar niet zo veel, dat de foutmeldingen op het display verschenen, maar wel merkbaar met het fietsen.
Aangezien ik er bij blijf dat het iets met de verbinding tussen de accu en de fiets te maken heeft, dus tijdens het fietsen trok ik de accu iets omhoog in de houder.

Aangezien de accu door een soort T-profiel in een slede wordt geschoven (en die gaat er iedere dag uit om op te laden), klemt deze zich automatisch in dat profiel vast. Doordat de oneffenheden in de weg echter voor flink wat trillingen zorgen en de fiets op het achterwiel best wat klappen krijgt, rammelt de accu altijd een beetje. Dat doet die al een hele tijd... misschien al vanaf het begin, dat weet ik niet goed meer.
Doordat de accu in het profiel dus een beetje speling heeft, maken de contacten volgens mij dus niet meer perfect contact. Zie het als een stekkertje van iets, dat het niet doet, totdat je er een beetje aan duwt, het net een beetje scheef of juist recht duwt en het doet het wel weer.
De pinnetjes in de fiets, waar de accu overheen schuift, zitten ook een heel klein beetje los. Met mijn vinger kan ik 2 van de 4 pinnetjes een beetje bewegen. In het uiterste geval zouden die weer goed vastgezet moeten worden door de winkel, want dan moet ik e.e.a. open gaan schroeven en dat ga ik denk ik niet doen.

Om te kijken of de trillingen en het los zitten van de accu het probleem was, trok ik tijdens het fietsen de accu in het profiel omhoog, zodat de trilling weg was. Direct was er weer 'power' en ondersteuning. Zodra ik de accu losliet (met name op een oneffen weg) haperde die weer. Het was niet continu, maar alleen op het stuk weg wat nogal ongelijk is.

Om morgen te kunnen fietsen zonder dat ik de hele rit achterover moet leunen om de accu vast te zetten, heb ik er tijdelijk een wig klaarliggen van plastic om morgen - als de accu in de slede zit - tussen de houder te schuiven, waardoor de accu 100% vast zit en niet meer kan trillen.
Als daarmee het probleem definitief van de baan is, kan ik een permanente oplossing bedenken om de accu weer helemaal vast in de slede te kunnen schuiven.

Als iemand tips heeft, graag.

2 opmerkingen:

  1. Paul,

    Ik heb misschien de oplossing want ik had precies hetzelfde probleem plus dat irritante gerammel van de batterij in zijn houder.

    Ga naar een bouwmarkt en vraag naar grijze linne tape deze is weersbestendig en kleeft krachtig, knip reepjes en plak deze tussen de rails waar je je batterij inschuift. Je merkt dat het inschuiven stroef gaat of dat je ietwat kracht moet zetten is niet erg klik het vast in het slot en het probleem is verdwenen als sneeuw voor de zon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderdaad heb het gedaan met de strips, en probleem lijkt opgelost.
    Dank u voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.