zondag 16 september 2012

Grote (poets)beurt

Een stuk weg over de Maasbrug in Limburg was vorige week deels afgezet in verband met asfalteer werkzaamheden. Maandag werd het oude asfalt eraf geschraapt, om daarna weer van een mooie nieuwe laag te worden voorzien. De werkzaamheden zijn vrijdag afgerond.

Teer-spetters

Helaas zijn er door die werkzaamheden nogal wat teerspetters op mijn fiets, schoenen en broek terecht gekomen. In de kleding en schoenen is het helaas niet helemaal te verwijderen. Het ergste is eruit, maar het is nog steeds zichtbaar.

Ook de fiets zat onder de spetters en vlekken. De hele onderkant, achtervelg, kettingkast, ketting, derailleur, standaard etc. Het zat helemaal onder. Met gewoon poetsmiddel ging dat natuurlijk niet weg, dus ik heb mijn poetsolie gebruikt om het te verwijderen. Dat heeft me een groot deel van de middag gekost.
Aangezien de fiets toch al een heel poos niet meer gepoetst was (door het goede en droge weer was dat ook niet echt nodig), was hij toch al aan een beurt toe.

Een voordeel: de fiets is weer helemaal als nieuw. Ik heb nu op plaatsen gepoetst, waar ik nog nooit gepoetst had... Met allerlei borstels en kwasten heb ik het poetsmiddel in alle uithoeken gekregen en alles weer helemaal schoon.

Derailleur afstellen

Als laatste de versnelling en derailleur weer scherp afstellen en ik moet er weer een tijdje tegenaan kunnen. Eerst de eerste versnelling afstellen, daarna de hoogste en dan met het wieltje aan de schakelhendel zorgen dat alles er tussenin goed schakelt. Ik kan zo bij een fietsenmaker gaan werken. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.