zaterdag 15 september 2012

Zelfstandig rijdende elektrische fiets

De winkel waar ik mijn fiets heb gekocht, Itek in België (maar zit inmiddels ook op diverse plaatsen in Zuid-Nederland) adverteert de laatste tijd ook met de 3 in 1 fiets, oftewel een fiets, met trapondersteuning én met eventueel zelfstandig rijden zonder mee te trappen.

Dus het is dezelfde fiets als ik heb. Het zelfde merk: een X-tract E-bike, nog steeds hetzelfde (wellicht iets verbeterde) frame, dezelfde 10 Ah accu (wel Lithium Polymer; ik heb denk ik Lithium Ion), de slimme standaard en elektronica. Maar dan is er één facet aan toegevoegd: een gashandel om de motor zelfstandig te laten werken.

Behalve deze, heb ik nog weinig andere merken gezien die deze functie aanbieden. Onder andere de Sachs Elo / Saxonette hebben dit ook.

(Sachs Electra de Luxe)


In de teksten over deze fietsen staat weinig vermeld over het feit dat je voor deze fietsen een kenteken en een aparte verzekering nodig hebt.
Dat is op zich niet erg natuurlijk, maar het zou misschien iets duidelijker vermeld mogen worden. Bij Itek wordt er helemaal niks van vermeld, waardoor je zou kunnen veronderstellen dat je een gewone fiets hebt.

Prijsstunten met elektrische fiets

Bovendien staat de fiets geprijsd als "van € 2.595,- voor € 1.795,-"... Daar geloof ik niet in. Toen ik mijn fiets kocht in 2009, kostte die € 1.550,- en ook die was toen afgeprijsd van ik geloof € 2.395,-. Realiteit is dat de fiets gewoon altijd die lagere prijs heeft gekost en dus nooit duurder is geweest. Een beetje de klant voor de gek houden. Daar hou ik niet van. Hiermee geef je het idee dat je voor een schappelijke prijs eigenlijk een hele dure fiets koopt... Alsof je een Kogo E-Comfort (€ 2.999,-) koopt voor € 2.299,-.
Gewoon niet doen, dit soort aanbiedingen. Dat hoeft ook helemaal niet, want de X-tract is gewoon een prima elektrische fiets. Met uitstekend rijcomfort en goede ondersteuning. Ik rij er inmiddels meer dan 3 jaar op en op dit blog kan iedereen lezen dat ik eigenlijk geen problemen heb gehad (die niet opgelost zijn).
De accu doet het ook nog prima na 3 jaar en ruim 15.000 kilometer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.