zondag 16 december 2012

Voorlamp stuk

Toen ik in september 2009 ben beginnen te fietsen naar mijn werk, kwam ik - toen het donkerder winterweer werd - er al snel achter dat de gewone fietslamp onvoldoende licht geeft om met een snelheid van 25 km/u te fietsen. Dat vond ik tenminste. Er zijn anderen (idioten) die zelfs in het stikkedonker zonder verlichting fietsen. Buiten het feit dat ze zelf niks zien, is ook de automobilist de klos als die zo iemand tegenkomt op een donkere weg (om nog maar niet te spreken over regen, mist etc.)

B&M Ixon IQ

Ik heb destijds dus al redelijk snel gezocht naar een goede extra lamp. Dat werd toen de B&M Ixon IQ. Met 40 lux aan licht in de hoogste stand, is dat een bak licht waar je een kleine 40 meter mee vooruit kunt kijken. Medeblogger, (lig)fietser en @bijnanooit natworder 'Knurft' heeft mij o.a. hierop geattendeerd.
De accu's (penlights) die er in zitten gaan ongeveer een week mee. Een beetje afhankelijk hoe vaak je de lamp - en op welke stand - gebruikt. In de laagste stand brandt die ongeveer 15-20 uur. In de hoogste stand ongeveer 5 uur.
Ik gebruik de lamp alleen indien nodig. Dus ik zet 'm tijdens het fietsen aan of uit. In de wintermaanden is dit ongeveer 30 minuten per rit (x2 ritten x5 dagen dus)en is dus bij elkaar een uurtje of 5/6. Bij echte donkere stukken schakel ik de hoogste stand in. 10 à 20 minuten per rit (x2 x5); dit is dan nog eens 3 uur. Samen zorgt dit verbruik ervoor dat de batterij na een week opgeladen moet worden. Meestal doe ik dat gewoon uit voorzorg in het weekend, ook als ik 'm minder gebruikt heb.

Trillend licht

Enkele weken geleden had ik een aantal keren last dat de lamp trilde, bibberde. De hoogste stand schakelde meteen terug naar de lagere stand. Op dat moment heb ik er niet echt iets mee gedaan, maar het is nu zelfs zo dat de laagste stand teveel voor 'm is.
De controle LED's op de bovenkant van de lamp geven normaal aan:

  • groen-rood knipperend = lage stand (10 lux)
  • groen-groen knipperend = hoge stand (40 lux)
Nu is het echter zo, dat de lamp ongeveer 10-20 minuten uitsluitend in de laagste stand brand en daarna:
  • rood-rood knipperend = te weinig accuspanning, dus nauwelijks licht

Inmiddels begint het wel vervelend te worden, want met dit donkere weer heb je gewoon zo'n lamp nodig.
Dus even analyseren.
De lamp doet het op zich wel, want het LED-je is niet kapot. Het lijkt alsof de accu's onvoldoende spanning hebben. Opladen.... mmm. Dat duurt normaal een paar uur. De laatste paar dagen veel korter. Zou daar iets mee mis zijn. Misschien de accu's kapot, de lader kapot, of de laadelectronica.
Accu's hebben we nog genoeg, dus heb ik eerst de originele 4 penlights van 2.100 mA vervangen door 2.500 mA die ik nog had liggen. Aan de lader... na 10 minuten geeft de lader aan dat de accu's vol zijn. Dat kan niet, want die accu's lagen al langere tijd in de kast en waren waarschijnlijk helemaal leeg.
Dat geeft aan dat er waarschijnlijk iets met de lader of elektronica is.

De kleine penlights kun je ook gewoon uit de lamp halen en in een universele lader opladen. Dat heb ik dan ook gedaan. Na een aantal uur aan de lader waren de batterijen opgeladen. Ik heb ze meteen in de lamp gedaan en deze aangezet op de hoogste stand en in een hoekje in de woonkamer gelegd.
Na 2 uur brandde de lamp nog steeds op dezelfde stand. Redelijke kans dus dat er óf iets met de lader is óf iets met de laadelektronica.
Maar, als ik het probleem kan omzeilen door het laden gewoon buiten de lamp te doen, dan is dat probleem gemakkelijk opgelost. Hoef ik in ieder geval geen nieuwe (dure) lamp te gaan aanschaffen.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb 2 weken geleden een Lezyne Mini Drive aangeschaft. Geeft ook een aardige hoeveelheid licht ( 150 lumen )

    Heeft als voordeel dat ik hem gewoon via een normale USB kabel op kan laden. Dus geen gerommel met batterijen :) Op de hoogste stand is hij echter wel al na een uurtje leeg, dus dat past meestal precies.

    Hij was wel 54 euro, maar ik ben er wel erg blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen gerommel met batterijen heb ik in principe ook niet als de lamp op de normale manier op te laden was geweest.
      Ook bij de Lezyne zitten er oplaadbare 'batterijen cq. accu' in. Daar merk je alleen niks van omdat beide lampen een eigen laadsysteempje hebben.
      De B&M kostte netto € 85,-, dus dat vind ik dan toch een betere keuze denk ik.

      Verwijderen
    2. Ik heb zelf ook naar die B&M lampen gekeken, zeer mooie koplampen. Kom vaak racefietsers met die koplamp. De prijs is er ook wel naar moet ik zeggen, altijd jammer dat dergelijke lampen buiten de garantie kaduuk gaan. Neem aan dat jij daar ook de nodige euries voor hebt betaald.

      Heb zelf geen spijt van deze Lezyne Mini Drive. Nadeel is wel dat hij op de hoogste stand binnen een uur leeg is. Ik zet hem op de minst felle stand zodat hij 2 uur meegaat want dat is meestal wel genoeg licht, net genoeg voor een retourtje zodat ik hem op de zaak aan mijn laptop kan prikken.

      Verwijderen
  2. Net een lamp gekocht heel tevreden.
    http://www.conrad.be/ce/nl/product/860564/Sigma-Lightster-fietsvoorlichtset-krachtige-LED
    Geen reklame hoor, gewoon een goede lamp.

    Peter (5.600km dit jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ziet er ook goed uit; Met 80 lux is de Philips echter wel een maatje sterker, maar ook weer bijna 3x zo duur. Daarnaast zwaar en onhandelbaar. Deze Lightster ziet er erg compact en licht uit voor de lichtkracht die er uit komt.
      Ben benieuwd naar je bevindingen.

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.