vrijdag 14 december 2012

Weg afgesloten... wat nu?

Jarenlang fiets je zonder problemen over dezelfde weg en zo kom je 's morgens aangefietst en is er - zonder enige aankondiging - een weg afgesloten. En voor mij is dit niet zo maar een weg, maar eigenlijk de enige weg. Het is één lange weg tussen snelweg en kanaal Wessem-Nederweert van ca. 8 km. Omrijden is dus geen optie (tenzij ik van thuis af een andere route had genomen). Dus: gewoon doorrijden en kijken waar de fiets strandt.

Bomen rooien

Al geruime tijd waren ze op de weg/kanaal bezig met allerlei werkzaamheden. Wat ze precies aan het doen waren of van plan waren, was moeilijk te zien (het is immers donker). De werkzaamheden waren echter steeds maar op een klein stukje van de weg, dus ik verwachtte dat de mogelijke opbreking met de fiets nog wel te nemen zou zijn. Daarnaast stond het hek met het ronde wit/rode bord niet helemaal dwars over de weg, maar slechts een gedeelte. Een auto kon er nog gemakkelijk langs.

In de verte (na 6 kilometer) zag ik de felle lampen van de werkvoertuigen. Het bleek dat ze de bomen tussen de weg en de snelweg (geheel of gedeeltelijk) aan het rooien waren. Ik zag enkele werkers langs de weg staan en vroeg hoe lang dit ging duren, omdat dit de enige weg voor mij was om te fietsen. Het antwoord was gelukkig, dat de weg eigenlijk niet echt was afgesloten en zeker voor fietsers altijd begaanbaar.
Tijdens bepaalde manoeuvres kon het wel zijn dat er af en toe gewacht moest worden.

Nou, dat is dus gelukkig. Kan ik toch doorrijden... Totdat ik iemand anders tegenkom die me dan waarschijnlijk gaat zeggen dat ik toch niet mag doorijden... maar dat zien we dan wel weer.
Helaas kon ik op de website van Rijkswaterstaat etc. niks vinden over deze werkzaamheden (maar die zal hier niet over gaan denk ik; is een B-weg) en ook de gemeentes konden me weinig meer vertellen.

Voordeel van een nadeel

Deze afsluiting heeft zelfs een heel goed voordeel: nu mogen/kunnen er in ieder geval geen auto's meer rijden, waardoor het er een stuk rustiger fietsen is. Zoals al een paar keer geschreven, rijden de paar auto's die hier komen meestal véél te hard.
Een bijkomend nadeel zijn de stukken tak die de werklui niet goed genoeg opruimen na hun werk... Als ik 's avonds terugrijd, moet ik goed oppassen waar ik fiets en regelmatig slalommen. Nu kan ik de B&M Ixon IQ-lamp goed gebruiken... Helaas is die een beetje over z'n toeren, want die doet het niet goed meer (maar daarover meer in een volgende blogpost).

Ik hoop trouwens niet dat ze alle bomen langs deze lange weg gaan weghalen. Dan zou mijn natuurlijke geluidswal met de snelweg helemaal weg zijn. Ook de wind heeft dan helemaal vrij spel. Nu wordt toch wel veel door de bomen tegen gehouden.

Fietspad renovatie

Daarnaast zijn ze ook nog in Maasbracht, vlak bij mijn eindpunt het fietspad aldaar ook aan het vernieuwen. Fantastisch dat al die gemeentes zo goed naar mij luisteren :)
Nu zijn er nog maar een paar kleine stukje die slecht zijn. Voor de rest is bijna alles gloednieuw fietspad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.