maandag 30 januari 2012

Sneeuw

Ben je vorige week net weer goed bezig met fietsen, begint de maandagmorgen met sneeuw... Vorst op zich vind ik geen probleem, maar de sneeuw (en aanvriezen en ijzel) wel. Ik ben dus vandaag en zeer waarschijnlijk ook de komende dagen met de auto...


vrijdag 27 januari 2012

Elektriciteitsprijs


En dan horen we altijd over de alsmaar stijgende energiekosten. Dat klopt ook niet. De elektriciteitsprijzen gaan dit jaar naar verwachting dalen las ik. Door overcapaciteit (als gevolg van de vele centrales die in aanbouw zijn - ondanks de sluitingen van de Duitse kerncentrales) gaat de prijs dalen. Desondanks ben ik superblij me mijn nieuwe zonnepanelen. Ik kan het iedereen aanraden. Behalve namelijk dat je je eigen stroom genereert, maakt het je super bewust van je verbruik en zul je behalve terugverdienen ook nog automatisch gaan besparen. Dubbelop positief dus.
We betalen in 2012 een (iets) lagere prijs dan het tarief van 2010!

Bij ons gaat het verbruik van 2.700 kWh per jaar gemiddeld nu naar (schatting) 2.200 kWh voor 2012 én produceren we (schatting) 1.800 kWh. Oftewel be verbruiken dit jaar maar 400 kWh (à € 0,20 = € 80,-).

donderdag 26 januari 2012

Benzineprijs


Benzineprijs
Klagen over de benzineprijs.... ja, die is hoog. Maar ik lees overal dat die 'recordhoogtes' heeft bereikt. Dat terwijl ik de benzineprijs die ik tank al een tijdje bij houd en dat daar toch eigenlijk niet zo veel in veranderd. Die schommelt bij de vrije pompen (en dus niet op de snelwegen) rond de € 1,64. Op dit moment staat de prijs bij Firezone op € 1,629 dus lager dan de prijs van december 2011. En het prijsverschil met de prijzen op de snelweg tussen de stadspompen is ook al jaren rond de € 0,08. Zijn de prijzen op de snelweg dan meer gestegen dan elders?
De gemiddelde prijs die ik in 2011 heb betaald is € 1,593.

woensdag 25 januari 2012

Nu echt met de fiets


Het is er toch weer eindelijk van gekomen. De eerste dag van 2012 met de fiets. Het was even wennen en ik heb erg vaak op de kilometerteller gekeken ('ben ik daar pas'?)... Maar toen ik op het werk was had ik wel zoiets van 'yes, het ritme komt er weer in'.


Slappe band
Afgelopen weekend heb ik eerst de langzaam leeglopende achterband gerepareerd. Die kon niet stuk zijn, aangezien ik zo'n anti-lek-band heb en ik in de buitenband niks van beschadiging kon zien. De enigste oorzaak zou dus het ventiel kunnen zijn.
Nadat ik het ventiel eruit had gehaald, schoongemaakt en er weer ingezet, nam ik wat zeepsop en smeerde ik het ventiel in en ja hoor... de luchtbellen kwamen nog steeds heel langzaam door het ventiel naar buiten. Hoe hard ik het ook aandraaide, er bleef lucht uitkomen.
Dus heb ik voor € 1,50 even een nieuw ventieltje erin laten zetten en nu is het weer prima. Een keihard bandje. Het kost wat, maar dan heppie ook wat.

Verlichting
De extra verlichting van de B&M Ixon IQ is al bijna niet meer nodig. Alleen op één stuk fietspad is het nog redelijk donker. Verder begint het rond 07.15 uur al voorzichtig te schemeren. De zon komt nu rond 08.26 uur op, maar iedere week schuift dat ongeveer tien minuten naar voren.
Ook toen ik vanavond wegfietste, merkte je al dat de dagen aan het lengen zijn. De zon (als die er dan al is, want die is ook goed voor onze zonnepanelen), gaat om 17.13 uur onder, en ook dat wordt iedere week 10 minuten later.

Accu
Tja, hiervan kan gezegd worden, dat de fiets natuurlijk ruim 2,5 jaar oud is en de accu in die tijd flink heeft moeten werken. Het aantal volle acculadingen is in die tijd ongeveer 300x (300 dagen met de fiets) geweest en 'men' zegt dat ze tussen de 500 en 1000 ladingen aan moeten kunnen.
Volgens de accuaccademy verliest een accu echter ca. 5% van zijn capaciteit per jaar, dus heb ik nu nog iets van 85% van de capaciteit over denk ik (de meningen en prognoses hierover zijn sterk verdeeld).
Wanneer ik bedenk dat na enkele maanden gebruik, de accuprestatie minder werd, en daarna redelijk constant bleef, verwacht ik dat de capaciteit nu minder is dan die 85%...
Ik fiets op dit moment gemiddeld 22-23 km/h. Op zich nog helemaal niks mis mee.

zaterdag 21 januari 2012

Toch auto

Helaas moet ik bekennen dat ik deze hele week met de auto naar het werk ben gegaan. Maandag zat ik op de fiets en voelde ik dat de band slapper was, terwijl ik toch dacht dat ik 'm opgepompt had. Raar, omdat ik van die banden heb, die niet stuk gaan.

Daarna heb ik er even niet meer naar gekeken en ben ik met de auto gegaan. Morgen is weer eens tijd om naar de band te kijken. Ik moet volgens mij ook de spaakspanning eens na (laten) kijken. Ik heb het gevoel dat de fiets een beetje 'zwabbert'. Zou dat daar aan kunnen liggen?

zondag 15 januari 2012

Op de fiets

De winter is een beetje in aantocht, maar of die nog doorzet? Dat is afwachten. De weersvoorspellers zijn het hier niet over eens. De een zegt dat we een 'horror'winter krijgen. De ander zegt dat we de komende 3-4 jaar geen harde winter meer krijgen.

Tweede week
Inmiddels gaan we de tweede werkweek van 2012 in en zal ik toch maar weer eens beginnen te fietsen. Vorige week lukte dat nog niet zo goed, door de diverse dingen die ik voor het werk heen en weer heb gesleept voor de kerstvakantie (oftewel ik had geen zin).
Maar morgen wel en het grootste deel van de week ook. Met de wielen van de fiets, gaat ook het blog gaat weer draaien. :)

dinsdag 3 januari 2012

2012 er tegenaan!

Deze week nog lekker vakantie. Nou ja lekker. De herfststorm vliegt ons om de oren.
We nog mooi de tijd om deze week de fiets op orde te maken zodat ik volgende week - na de eerste dagen met de auto te gaan i.v.m. spullen die mee moeten - weer intensief met de fiets te gaan.

Statistieken
Het Exceldocument waarin ik alle gegevens bij hou, is aangepast voor de input van 2012. In 2011 zijn er 218 fietsbare dagen geweest (dus zonder vakantie, vrije dagen, thuiswerkdagen etc.). Mijn streef was om 68% van de dagen met de fiets te gaan en dat is ook nipt gelukt. 151 fietsdagen komt overeen met 69,17%. Voor 2012 zal dat wel ongeveer hetzelfde zijn. Bij een streef van 68% van de dagen met de fiets, moet dit voor 2012 uitkomen op 148 dagen.

Winter
Natuurlijk wordt het even afwachten of het nog winter gaat worden, want dat kan roet in het fietsen gooien. Vorig jaar heb ik zowel in januari als februari 10 dagen gefietst en vanaf maart 20 dagen. Ik betwijfel of dit dit jaar gaat lukken. Daarentegen heb ik vorig jaar tegen de zomer even het slop erin gehad, waardoor ik veel kostbare dagen verloren heb, net als in de maand december. Maar, je kunt niet alles hebben.