woensdag 10 april 2013

Goedkope elektrische fietsen, to do or not to do?

Deze week vielen er weer de bergen reclamefolders in de bus. Om een of andere reden kijk ik dan bijvoorbeeld naar de blaadjes waar (elektrische) fietsen op staan. Wat voor merk, welke specificaties en wat de prijs daarvan is. Het valt me op dat de krantjes uitsluitend de goedkopere fietsen weergeven (duurdere merken hebben dat niet nodig?). Of zijn het lokkertjes om mensen naar de winkel te krijgen en ze dan een duurdere 'aan te smeren'?

Hoe goedkoop is goedkoop elektrisch fietsen?

De fietshandels maken in de krantjes niet veel reclame. Blijkbaar hebben die genoeg aanloop in de winkels, dat dit soort reclame niet nodig is. Met name winkels die helemaal geen fietswinkels zijn, maar als stunt of aanbieding een fiets aanprijzen maken - met name op basis van de prijs - reclamen. Winkels als Van Cranenbroek (verkopen van alles en nog wat voor in-om-rond het huis en dus de Sundvall elektrische fiets), Gamma (kennen we allemaal en verkopen een Pelikaan elektrische fiets) en zo kunnen we er nog meer noemen.
Van Cranenbroek verkoopt de volgende fiets:

  • 7 Shimano derailleurversnelling
  • remmen: V-brake voor; rollerbrake achter
  • LED display met 3 standen
  • 24V/10 Ah Lithium accu
  • € 499,-
De Gamma verkoopt de:
  • 3 Shimano Nexus naafversnelling
  • remmen: V-brake voor; rollerbrake achter
  • Display met xx standen (niet vermeld)
  • 36V/10Ah Lithium-Polymeer accu
  • 5 jr garantie frame/voorvork; 2 jr garantie op bewegende delen; 1 jaar op accu
  • € 899,-
Ik heb voor mijn fiets ruim € 1.500,- betaald (sept 2009; en dat kost ie nu nog steeds). Voor die prijs heb je bij Van Cranenbroek 3 fietsen. Al houden ze het maar 2 jaar uit, dan zou je nog goedkoper uit zijn... Maar je moet natuurlijk wel lekker kunnen fietsen erop. Zithoogte, zithouding, manier van ondersteunen en natuurlijk het uithoudingsvermogen van de accu. En service en onderhoud. Hoe lossen ze dat op? Ik kan me voorstellen dat fietsenmakers niet zitten te wachten op het onderhouden van deze dingen, ofschoon ook dat werk (en dus inkomsten) voor hun zijn.

Ga je op internet neuzen, dan lees je diverse reacties over deze (en andere) goedkope fietsen. Best wel tevreden mensen, maar ook (veel?) zeer ontevreden reacties. Eigenlijk kan een prijs van € 499,- niet. Eén van de goedkoopste ombouwsets die ik kon vinden (wiel met motor, sensor en accu met lader) kost al meer dan € 500,-... En dan heb je nog geen fiets.
Als tegenhanger vind ik dat de hele dure merken of types (en boven de € 2.000,- vind ik al erg duur) gewoon te duur zijn. Waar zit 'm het verschil in?
Natuurlijk zijn de onderdelen die in een duurdere fiets wordt gebruikt hoogwaardiger en veel degelijker. Bij een merk als bijvoorbeeld de Flyer, zitten op de C6 DeLuxe standaard Schwalbe Marathon Plus antilek banden. Buiten- en binnenband kosten (voor één wiel met montage) dik € 50,-. Dat maal twee en je hebt al € 100,- te pakken. Natuurlijk zit er ergens verschil in en wordt daardoor ook de levensduur van de fiets  mede bepaald. Een fiets kan - nog wel meer dan een auto - erg lang meegaan. Wie heeft thuis niet nog een oude fiets van misschien wel 20 jaar geleden, waar nog steeds prima op te fietsen is?
Een elektrische fiets is iets anders. De motor is niet iets wat direct veel slijt, maar de accu wel en dat is nog steeds een punt van discussie bij alle merken.
Bij Gamma krijg je 1 jaar garantie op de accu ("bij normaal gebruik")... Wat is normaal gebruik?
Bij Flyer hoort de accu tot de 'bewegende' onderdelen en krijg je er 2 jaar garantie op de WERKING van de accu, niet op de capaciteit!

Daar staat dan ook weer tegenover dat je voor een Flyer ergens minimaal € 2.500,- moet neertellen (afhankelijk van type kan dit oplopen tot ruim € 3.500,-)... Daar heb je een halve Suzuki Alto voor (of een leuke gebruikte :).

Ik zou er best eens een paar van willen gaan testen om eens echt te kijken of dit wat is.

39 opmerkingen:

  1. Je ziet inderdaad heel veel van die goedkopere e-bikes verschijnen. Ook van bijvoorbeeld het merk Kemp Starley.

    Nadeel aan deze fietsen is dat je ze meestal maar in 1 maat hebt en dat ze kwalitatief gewoon veel minder zijn als het duurdere segment. Deze fietsen zijn niet geschikt voor onze intense manier van gebruik maar meer om eens een keertje een tochtje bij mooi weer te doen.

    Ik moet er niet aan denken om met met zo'n fiets naar mijn werk te fietsen met windkracht 5 tegen in ieder geval.

    Wat voor mij eigenlijk al een zekerheidje is is dat steeds meer grote fabrikanten gaan kiezen voor het Bosch systeem. Dat heeft vele voordelen ten opzichte van fietsmerken die ieder hun eigen systeem hebben en je bent dus niet aangewezen op 1 merk fiets. Daarnaast is het middenmotor systeem in mijn optiek de beste motor opzet omdat het gewicht in het midden ligt en je voorwiel of achterwiel niet telkens slipt.

    Je ziet nu ook al Bosch fietsen voor rond de 1600 a 1700 euro. Ik ben er in ieder geval vrij zeker van dat mijn nieuwe fiets een Bosch motor eronder heeft hangen. Heb afgelopen dinsdag ook een proefritje gemaakt bij de lokale fietsenwinkel vlakbij mijn werk. Dat was een Cube Epo met dus een Bosch motor en dat was in vergelijking met mijn eigen fiets wel iets lekkerder fietsen.

    Maar goed... Ik heb waarschijnlijk net de investering inmiddels eruit dus ik moet nog wel even met die huidige fiets door en zo slecht is die nu ook weer niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, tevreden zijn met wat je hebt. Het kan altijd beter, nieuwer, mooier etc...

      Gisteren fietste ik naar het werk en op de brug over de Maas werd ik ingehaald... door iemand met een elektrische fiets! Dat vond ik minder leuk. Tot noch toe heb ik eigenlijk iedereen (met een fiets) ingehaald. Er stond een straffe tegenwind, waardoor mijn snelheid terugliep tot ca. 22-23 km/h (niet echt langzaam). De inhaler ging echter 25-26 denk ik, want er zat een redelijk snelheidsverschil tussen ons.
      Ik zag wel dat hij redelijk heen en weer bewoog, wat aangaf dat hij zelf ook behoorlijk aan het meeduwen was. Misschien deed hij dat met opzet.

      Verwijderen
    2. De enige elektrische fiets waar ik door ben ingehaald was een Flyer HS, die gaat me aanzienlijk rap voorbij en verdwijnt langzaam aan de horizon. Denk dat deze gemiddeld 33km per uur doet.

      Alle andere elektrische fietsen die ik tegenkom haal ik zelf vlot in. Er hing 3 weken geleden een keer een ebike achter me maar die haalde me niet in.

      De opvolger van mijn huidige fiets moet wel harder gaan dan de standaard ondersteuning, ik vind onderstaande modellen wel interessant:

      - Flyer T8 High Speed
      - Bulls Green Mover E45
      - Diamant Zouma Supreme +
      - Kalkhoff Endeauvour

      Sommige van die fietsen moet je verzekeren omdat ze een motor hebben die meer is dan 250 watt. Dus er komt dan een plaatje achterop, schijnt dat je geen helmplicht hebt maar misschien toch wel verstandig om dat wel te doen.

      Maar goed: Deze fietsen zijn wel erg prijzig dus ik ben de komende tijd nog wel even aan het sparen.

      Verwijderen
  2. Henk1947
    naar mijn mening wordt op e bikes bij het absurde af veel winst gemaakt.
    voorbeeld de RIH omega prijs 2599 euro het fietsmodel daarvan afgeleid de RIH delta prijs 1099 euro. dat betekent dat de motor accu disply en de controller ensensor samen 1500 euro kosten.wanneer men op internet kijkt wat dat spul los kost dan voel ik mij bedrogen. zelfs hydraulische remmen zitten er niet op. alleen shimano velgremmen prijs compleet ongeveer 19 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,

      Ik denk eigenlijk dat je gelijk hebt. Ik heb al eens eerder geschreven dat de 'som der delen' niet overeenkomt met de verkoopprijs van de fiets. Losse accu, losse lader etc. (van de fiets die je gekocht hebt), kosten heel veel geld. Veel meer dan wat het ooit bij de originele fiets heeft gekost.
      Ik vergelijk het met een inkjet printer. Die kosten bijvoorbeeld € 80,-. Om de inktcartridges te vervangen ben je rond de € 40,- kwijt.
      Of een gehoorapparaat. Daar wordt tussen de € 2.000,- en € 3.000,- voor gevraagd. Voor iets wat nog geen cm3 groot is. Ik snap dat miniaturisatie geld kost, maar zoveel?

      Verwijderen
  3. Ik ben ongelofelijk blij met mijn goedkope sundvall ebike van van Cranenbroek. Ik heb m nu een jaar en ok je hoort wel wanneer de aandrijving moet werken, maar he! voor 800 euro vind ik dat geen enkel probleem!Een superfiets die absoluut betaalbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te lezen dat er ook positieve ervaringen met de goedkopere fietsen zijn. Hoeveel fiets je ermee (per week/mnd/jr)?

      Verwijderen
  4. ik heb de goedkoopste Sundvall ebike van Cranenbroek.
    Fiets er nu een jaar mee.
    Een fantastische fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OK, iets meer informatie (aantal kilometers per dag/week/maand), capaciteit accu etc. zou best welkom zijn. Ik ben bevoorbeeld benieuwd naar framemaat en uw lengte. Ze hebben namelijk maar een zeer beperkt aantal maten (die voor mij allemaal te klein zijn).
      Nu klinkt het meer als een reclamestunt van een medewerker...

      Verwijderen
    2. alleen de garantie bij cranenbroek is bar slecht na een week mijn spaken gebroken 4 maal terug geweest ,hun mening is op de spaken zit geen garantie dat hoort niet bij de fiets,op een fiets zonder spaken kan je volgens mij niet fietsen.kon hem daar wel laten repareren dat koste dan 175 euro maar omdat het al na zo n korte tijd gebeurde zouden de helft van die 175 euro betalen,maar dan was ik hem drie weken kwijt,ik heb toen zelf maar weggebracht bij een fietsenmaker in zwijndrecht de volgende dag kon ik hem weer ophalen (wiel opnieuw gespaakt voor 65 euro) ook hier gaf cranenbroek niet thuis.

      Verwijderen
  5. Ik rijd al ruim drie jaar dagelijks rond op de Sundvall Alicante. Gekocht voor €479 en afgezien van een keer een lekke band nooit problemen mee. Reikwijdte is inmiddels nog maar 20 km maar ja, een nieuwe accu is niet duur.

    Kijk altijd met verbazing naar al die 6x zo dure fietsen. En hun eigenaren die heel zeker weten dat mijn fiets nooit iets kan wezen voor nog geen €500.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ivan.
      Ik ben er helemaal niet tegen hoor. Dat lees je ook in mijn bericht. Ik denk dat er heel veel winst op de fietsen zit.
      Feit is wel dat op duurdere fietsen ook duurder 'basismateriaal' zit om het zo even te noemen.
      Op mijn Xtract zaten gewone banden. Geen slechte, maar gewone. Deze waren na 3.000 km op. De Schwalbe Marathon band gaat zowat 10.000 km mee. 3x zo lang... 3x zo duur?

      Ik heb uiteindelijk toch nu voor een duurdere fiets gekozen, mede voor een stukje extra comfort (framemaat) en de middenmotor, die de goedkope merken (nog) niet hebben.

      Verder is er niks mis met goedkope fietsen.

      Verwijderen
  6. In April bij Cranenbroek een Sundsvall Badalona gekocht. Prima fiets. Heb hem iedere dag in gebruik, zonder problemen. Voelt degelijk en dat nog wel voor zo een prijs. Ik zeg : gewoon kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ok, ik hoop dat je reactie en de fiets dus echt is, en dat je niet bij Cranenbroek werkt.... :)
      Doe je onderhoud bij een 'gewone' fietswinkel?

      Verwijderen
    2. heb vorige week ook de Badalona gekocht, al terug geweest voor een nieuwe accu. Want deze laad niet op. Nu na een test rit blijkt de 1e ondersteuning niet te mee te werken, 2 even en 3e die gaat zo hard dat ik niet durf te trappen omdat ik anders te hard ga. Hoe moet ik nu verder zit in de 7 dagen ruilen. Maar krijg een tegoedbon. Woon te ver weg.

      Verwijderen
    3. Nou, in dit geval denk ik toch echt dat het heel simpel is: Ze zullen een fiets moeten leveren die doet wat 'ie moet doen. Is dit niet het geval, dan moet je deze terugbrengen en je geld terugvragen. Zij hebben natuurlijk staan dat je een tegoedbon krijgt en geen geld retour, maar bij een ondeugdelijk product mag je daar tegenin gaan. Zie consuwijzer.nl : quote: "Gaat u terug naar de winkel omdat uw product niet goed is? Bijvoorbeeld omdat het kapot is gegaan binnen de verwachte levenstermijn? Dan is het product ondeugdelijk. De verkoper moet zorgen voor een reparatie. Of hij moet u een nieuw product geven. Bij een ondeugdelijk product hoeft u dus nooit een tegoedbon te accepteren. Als u hem eenmaal aanneemt, dan is het later moeilijk om daar nog op terug te komen."

      Dus: goed product leveren of geld retour!

      Verwijderen
    4. Nog even een aanvulling: als reparatie (na meerdere keren) steeds niet goed is, je geen andere nieuwe fiets krijgt (die dus wel goed is dan en goed blijft), dan is het product 'ondeugdelijk'. Dan mag je je geld terug eisen en hoef je een tegoedbon niet te accepteren.

      Verwijderen
  7. Een week geleden (11-9-2014) een Sundvall Cartagena v.4 bij Van Cranenbroek in Dongen gekocht voor 785 euro. Deze versie staat nog niet op de site.

    De minpunten: motorgeluid, verlichting, rem (achter),slot, standaard en garantie/reparatie.

    Motor maakt in standje 3 te veel lawaai, stand 1 en 2 vallen mee.
    Geen schakelaar op display voor verlichting.
    Koplamp op batterijen, terwijl er een grote accu op zit.
    Axa slot, maar zonder mogelijkheid om een steek-ketting aan te sluiten.
    Zadel is wat hard en te goedkoop. Standaard ook goedkoop.
    Rollerbrake rem achter wordt meestal een probleem na enige maanden. Liever een V-Brake.
    Voor een garantiereparatie moet je naar het verkooppunt van Van Cranenbroek rijden en dat is voor mij 60 km. (enkele reis) vanaf mijn woonplaats, ophalen idem.

    Het pluspunt: De prijs.

    Dit soort B fietsen worden onder diverse merken verkocht maar qua prijs is Van Cranenbroek de goedkoopste. De onderdelen zijn vrijwel gelijk maar de prijs kan verschillen tussen 800 en 1400 euro. Van Cranenbroek heeft ook modellen onder 600 euro maar dan hebben ze absoluut 200-300 euro kwaliteit weg gelaten (velgen, frame, stuur en accu). Voor weinig gebruik nog steeds voldoende, maar ik wilde meer. Heb lang rondgekeken tussen Sparta, Batavus en Gazelle maar werd moe van de prijzen (gemiddeld tegen de 2000 euro).

    Ik heb nu 800 euro uitgegeven voor een basis elektrische fiets zonder poespas en zonder bijzondere software in het display. De fiets doet wat hij moet doen; fietsen met ondersteuning. Doe er nog 100 euro bij voor een ander zadel / slot / km teller en ik kan 2 fietsen kopen voor de prijs van een Sparta. Heb afgelopen weekend probleemloos tochten gemaakt van rond de 50 km (met ondersteuning stand 2) en dan is de accu nog lang niet leeg. De fiets is minder dan een A merkfiets maar je houdt 1200 euro in je zak, Voor dat geld kan ik een extra reparatiebeurt in de buurt betalen, als ik geen zin heb om naar Brabant te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie.
      Als ik het goed lees is de ervaring op zich goed met deze fiets. Het is logisch denk ik dat diverse onderdelen van een dergelijke fiets - door z'n lage prijs - van mindere kwaliteit zijn, maar dat is logisch, en voor het prijsverschil kun je waarschijnlijk heel veel reserve onderdelen kopen voor je aan de prijs van een dure fiets zit.
      Ik ben uiteraard heel benieuwd hoe de ervaring is na 10.000 of 20.000 kilometer :)

      Ik heb er toch voor gekozen niet voor zo'n fiets te gaan. Ik heb er een keer op gereden, maar de framehoogte klopte voor mij al niet (dat was bij de Xtract ook al niet) en ik wil absoluut perfecte remmen en verlichting.
      De Sinus heeft een bijzonder goede voorlamp. Ik weet niet eens of ik mijn speciale Philips Saferide nog wel nodig heb. Daar kom ik over enkele weken achter.

      Verwijderen
    2. Tja ervaring na 10.000 km is niet relevant want dan is het model niet meer te koop, het is geen auto. Na 2 maanden nog steeds zeer tevreden met dagelijks gebruik omstreeks 5 x 2 km. Weekend met mooi weer ritjes van 10-20 km. Trapper was plotseling kapot. Nieuwe set gekocht voor 10 euro. Ik heb nog steeds lol om het feit dat ik maar 800 euro heb uitgegeven. Absoluut geen spijt

      Verwijderen
    3. Dat ervaring na 10.000 km niet relevant is, geldt voor heel veel mensen zeker niet! Ik rij ca. 6000 km per jaar en diverse andere bloggers nog wel meer!
      En dat een model na 10.000 km niet meer te krijgen is is ook zeker niet het geval. De X-tract die ik in 2009 had gekocht is nu nog steeds te koop; geupdate in een ander kleurtje, maar verder identiek.
      Uiteraard duurt het bij 5 x 2 km per dag langer voordat je aan die 10.000 km zit...

      Verwijderen
  8. inmiddels 8 jaar met veel plezier en geen enkele storing gefiets op mijn Pelikaan electrische fiets. gekocht bij Kwantum voor 500 euro, topfiets voor dit geld. Natuurlijk zijn er wat dingen minder zoals de spaakmontage is van staal in plaats van RVS dus die roesten,ik heb ze vervangen door RVS exemplaren. Nu na 8 jaar begint de capaciteit van de accu wat minder te worden maar alles werkt verder nog steeds storing vrij. Erg goede investering geweest toen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat je zo'n opmerking annoniem plaats. Dan hecht ik er weinig waarde aan. Over je opmerking dat nu - na 8 jaar de accu wat minder wordt - heb ik mijn twijfels. Wat rij je met je fiets (recreatief/woon-werk?); hoeveel kilometers heb je in die 8 jaar afgelegd?
      Constructief hoeft aan een goedkope fiets niks mis te zijn. Het frame etc. gaat zeer waarschijnlijk niet kapot. Wat betreft dingen als verlichting, (eerste) banden, ketting, tandwielen, remmen etc. is een duurdere fiets absoluut beter. En vaak een beperkt aantal (of slechts één) framehoogte. Afhankelijk van je doel kan een goedkope fiets dus een prima oplossing zijn.

      Verwijderen
  9. Bedankt voor jullie reactie's.
    Ik ga voor een Sundvall. Het is maar net wat je wilt/kunt uitgeven.
    Ik rij ook liever in een Audi A6 maar in mijn VW Golf kom ik ook overal en rijdt zeker niet slecht maar wel minder dan een Audi.
    Het prijsverschil t.o.v. de "grote" merken is wel erg groot. Vaak x2.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Elektrische fietsen zijn een aanrader voor iedereen. Zelf heb ik er ook namelijk eentje en ik vind het werkelijk waar heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. we hebben 2 sundvall fietsen gekocht in 2013.ongeveer 1200 km gereden.prijs per stuk e 995.de accus zijn rap achteruit gegaan.we hebben een mail gestuurd. geen reactie.ooktelefonisch geen contact.wat nu ... bedankt cranenbroek in budel. stevens.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben ook een elektrische fiets maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet meer zonder kan. Een elektrische fiets scheelt enorm veel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Paul Beelen: ik hoop dat je in inmiddels een dure E-fiets hebt gekocht die aan al je wensen voldoet. Jouw reacties verraden namelijk dat je geen vertrouwen hebt in de goedkopere versies. Nou, dat is ieders goed recht toch? Lekker een dure nemen bij een dealer die je ook nog eens 1000% service verleent lijkt me voor jou echt de beste optie, want inderdaad is een firma als Cranenbroek niet de firma die veel service verleent op dergelijke aankopen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja anoniempje.
      Weer zo'n reactie waarvan iedereen denkt: wat moet ik er mee. Ik denk dat mijn artikel niet zegt dat goedkope fietsen slecht zijn. Ze zijn anders en hebben absoluut onderdelen van mindere kwaliteit. Maar ik hoor ook van mensen met een dure fiets die na een paar maanden al problemen met een acuu hebben, dus duur zegt ook niet alles.

      Iedereen moet zelf beslissen wat ie koopt en dat is ook nog afhankelijk van wat je kunt/wilt uitgeven, naast wat je wilt hebben. En ja: ik heb bewust voor de duurdere gekozen. Ik noemde de framemaat al als een belangrijk argument voor mij... helaas heb ik een frame maat nodig die de meeste goedkope merken niet hebben.

      Maar zeur gerust verder. Alleen niet hier graag.

      Verwijderen
  14. Mijn vrouw en ik hebben nu een jaar of twee een Sundvall fietsen (Cabrera en Sagunto). Destijds waren dat wel de 'topmodellen' van rond de 1.300,-. Verschillen met goedkopere versies zaten met name in betere versnellingen, vering, sterkere accu etc.

    We genieten er nog dagelijks van, ook van het feit dat we voor ons gevoel twee fietsen rijden voor de prijs van 1. De kracht van de ondersteuning neemt weliswaar iets af naarmate de accu verder leeg raakt, maar dat is bij A-merken volgens mij ook zo. Verder bevallen ze prima. Geen kraakjes, je kunt rustig ritjes van 60 km fietsen. Gewoon goed! En als de accu over 2 of 3 jaar echt minder is, halen we nieuwe...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kees van Leeuwen, 21 augustus 2016
    Gisteren bij Van Cranenbroek in Dongen langs geweest. Als je een E-bike wilt kopen doe dat dan niet op zaterdag. Te druk en te veel vragen aan de beschikbare verkopers.

    Van Cranenbroek zet al geruime tijd geen prijzen van Sundvall fietsen meer op hun website.

    In de collectie E-bikes zit inmiddels een topmodel, LAGO V.6 voor EUR 1995,00. Op deze fiets met middenmotor (Shimano Steps), 8x DI2 elektrische versnelling en Shimano hydraulische schijfremmen voor en achter.

    Deze fiets is voor de echte liefhebber. Vergelijkbare fietsen kosten bij de concurrenten boven de 2500 euro en ik kwam ook prijzen van > 3000 euro tegen.

    Ben heel benieuwd naar de ervaringen van lezers die een Sundvall LAGO hebben gekocht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees van Leeuwen 21-8-2016
      Voor geïnteresseerden een overzicht van de E-bikes met een middenmotor bij Van Cranenbroek dd. 20-8-2016. Foto's en specificaties op website
      Laneza V.6 EUR 925,00
      Luarca V.5 EUR 1195,00
      Loreda V.6 EUR 1695,00
      LAGO V.6 EUR 1995,00
      Winona EUR 775,00 actieaanbieding tot 3-9-2016.

      Verwijderen
  16. Ik ben sinds ruim anderhalf jaar de trotse bezitter van een Sundvall Cabrera. Na inmiddels zo'n 4000 km ermee weg te hebben kan ik alleen maar concluderen dat (erg)veel geld meer uitgeven zinloos is. Wat een geweldig fijne fiets is dit! Uiteraard moet je voor een eerste servicebeurtje niet bij van Cranenbroek aankloppen, die doen dat niet. Gelukkig ben ik zelf hobby-fietsenmaker en doe ik dat zelf. Spaken en ketting spannen na 300 en 1000 km, en verder eigenlijk weing aan gedaan. Een paar kleine reparaties gehad, zekering bij de accu kapot (20 cent en een uurtje werk)en compleet weggeroeste balhoofdlagers omdat er blijkbaar geen vet inzat. Dat is wat ingrijpender, maar kost ook niet alles en is in een uur of wat gefixt, maar ik vind dat het niet zou mogen gebeuren. Verder niets dan lof voor deze fiets. Rijdt als een zonnetje, comfortabel en stil. Nexus-8 en 9 ondersteuningsniveau's zorgen dat ik altijd een prettig traptempo heb. De accucapaciteit is nog zeer hoog, 60-70 km op niveau 7 lukt makkelijk. Tja, en na een jaar of 4 zal deze acccu, net als bij de dure merken, wel 'op' zijn. Dan heb je voor krap 250,- een nieuwe, vind ik toch ook sympatiek klinken. Kortom, als je zelf kunt sleutelen een absolute aanrader!! Met vriendelijke groet, Teus Verhaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Waardeloze kwaliteit fietsen en geen service

    Twee jaar geleden een Sundvall elektrische fiets gekocht bij Cranenbroek in Dongen. We werden keurig geholpen door de verkoper en die had er ook nog wel enigszins verstand van. We wisten dat we voor 800 Euro niet de topkwaliteit konden verwachten maar ik ben handig genoeg om wat kleine probleempjes te verhelpen.

    De ellende begon na de koop. Cranenbroek levert NIETS thuis af. Dus de nieuwe fiets in een eigenlijk te kleine auto gekregen en mee naar huis genomen. Die fiets daardoor hier en daar al wat krasjes maar goed, het is een gebruiksartikel.

    Na een paar weken begonnen de eerste problemen. Mijn dochter die op de fiets naar school ging moest een aantal keren een paar kilometer lopen omdat de ketting ervan af liep. Na openmaken van de kettingkast bleek de ketting veel te ruim te zijn. Een of twee schakels er uit gehaald en was dat probleem opgelost.

    Kort daarna brak spontaan de sleutel af in het slot. Knap, voor een meisje van 13 om een stalen sleutel te breken... Maar goed, nieuw slot erop en ze kon weer naar school.

    Vervolgens ging na nog geen 7 maanden de motor stuk. Dat was serieuzer. Maar, zou onder de 2 jaar garantie moeten vallen zou je denken. Nou, niet bij van Cranenbroek. Er werd bij hoog en bij laag volgehouden dat we zelf aan de motor hadden gesleuteld of dat een fietsenmaker dat had gedaan terwijl dat pertinent niet zo was. Maar de nieuwe motor was er al ingezet en we kregen de fiets alleen mee terug na betaling. Aangezien hij er al 3 weken had gestaan en we al 3 weken busgeld kwijt waren waren we het zat en hebben betaald.

    Het volgende feest waren de spaken in het achterwiel. Na een jaar ongeveer begonnen spontaan de spaken in het achterwiel af te breken. Niet een, maar in een periode van een week of 3 wel 10-15 stuks. Ik had geen zin weer 3 weken busgeld te gaan betalen en heb de spaken vervolgens zelf vervangen. Wist ik tenminste ook zeker dat ze van goede kwaliteit waren!

    De fiets was anderhalf jaar oud en vervolgens begon de motor aan te lopen en herrie te maken. Let wel, de motor was iets meer dan half jaar daarvoor vernieuwd! De fiets viel nog onder de garantie, dus, weer terug naar Cranenbroek. Oh ja, intussen waar er ook weer een 5-10 spaken gebroken. En NIET de spaken die ik er in had gezet want dat was te zien aan de kleur.
    Van de spaken werd al meteen gezegd dat ze niet onder de garantie vielen omdat we daarmee 'te lang hadden gewacht' Tuurlijk, voor elke spaak gaan we 3 weken busgeld betalen.... Gezegd dat ik dat prima vond en ze ze zelfs niet eens hoefde te repareren wat mij betreft. Het ging mij voornamelijk om de motor want zo te horen stond hij op instorten.
    Goed, na 2 weken maar eens gebeld hoe het er mee stond want zelf bellen vinden ze ingewikkeld blijkbaar. De fiets stond te wachten tot wij akkoord zouden gaan met de kosten van 35 euro voor de spaakreparatie. Wij meteen vragen hoe het zat met de motor. Nee meneer, die is onder garantie gerepareerd. Wow, we waren blij verrast!!! Bij het maken van de afspraak de fiets op te halen werd nogmaals bevestigd dat de reparatie onder garantie was uitgevoerd.
    De koude douche kwam bij het ophalen... Er werd een rekening van 35 euro voorgelegd en doodleuk verteld dat de motor reparatie niet was uitgevoerd omdat het, ja, je raadt het al, niet onder de garantie viel. Nee, want 'de motor was nat geworden'... Ja, me dunkt, het regent wel eens in Nederland!!!! Tegen betaling van 149 euro en weer 3 weken busgeld kon hij wel vervangen worden. Toen was ik het helemaal zat en heb de fiets meegenomen.

    Inmiddels is hij net 2 jaar oud en de motor is er nu definitief mee gestopt. Hij heeft uiteindelijk 1000 euro gekost en extreem veel irritatie. Nooit, nooit, nooit meer een Sundvall fiets van Cranenbroek want zo'n slechte kwaliteit en zo'n extreem slechte service is absoluut nooit 1000 euro waard!!!

    Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het verschil in prijs zit em ook in het volgende.
    van Cranenbroek gaat 2 maal per jaar naar China en koopt er per keer zo'n 500 fietsen, dus hij kan er dan ook 'n speciale prijs van maken.
    Verder zijn alle fietsen van aluminium, net zo als bij de dure merkfietsen.
    Bij de merkfietsen betaal je ook voor de naam en voor de tussenhandel, bij van Cranenbroek betaal je rechtstreeks en zonder tussenhandel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja wat kan je hierop zeggen hè .
    als je bij vancranenbroek koopt kan je deze dingen wel verwachten .
    goedkoop aankopen , en duur verkopen zonder garantie , dat is vancranenbroek . . . Men zou beter 2x nadenken !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heb mijn Gazelle Orange (7 jaar oud )om laten bouwen naar elektrisch bij EBIKE efos Bergeijk .
    Heb een kwaliteits fiets en een betaalbare goede kwaliteit elektrische ondersteuning voor een kleine 850 euro .Heb er ondertussen al een 3000km mee gereden en een enkel probleem tot zover de display was overleden ,gewoon vervangen zonder een hoop prietpraat .En wel degelijk garantie dus .
    Neen voor mij geen 3000 Euro fiets .

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik lees geen reacties van mensen die een zelfbouw kit van Bafang op hun fiets gemonteerd hebben. Vorig jaar kocht ik bij fietsunie.nl een Bafang BBS01 250 Watt middenmotor en zocht op MP naar een leuk modelletje MTB met hydraulische schijfremmen. De motor in het frame gebouwd wat erg eenvoudig bleek te zijn en op MP een losse LiFePO4 accu op de kop getikt (2ehands) en die in een ruime zadeltas aan het zadel gehangen want spatborden of een bagagedrager ontbreken op de MTB. Inmiddels heb ik bijna 3000 km gereden op deze zelfbouw en nog steeds naar volle tevredenheid. Kostprijs totaal van deze set: 600 (middenmotor) + 150 (MTB) + 240 (accu)euro. Totaal dus iets minder dan 1000 euro en daarvoor heb ik een geruisloos kwaliteits product waarmee je ook op ruig terrein behoorlijk mee uit de voeten kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gm, 4 Augustus 2017 bij Cranenbroek een Sunvall elektrische fiets gekocht, ik wil net gaan fietsen, volgens het boekje ingesteld en hoppa ketting ligt eraf. nu al spijt.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.