maandag 30 september 2013

Klok straks weer vooruit

We gaan richting oktober. De maand waarin de klok straks weer achteruit moet worden gezet. Dit jaar gebeurd dit op za 26 oktober. Dan is het 's morgens weer even iets lichter, maar 's avonds aanzienlijk sneller donker. Na weer het lezen van vele blogs over bezuinigen, besparen, zonnepanelen, energie, inflatie, kosten van een gezin etc. ben ik weer extra gemotiveerd om lekker zo lang mogelijk met de fiets te blijven gaan.

6 opmerkingen:

  1. De tijd van in het donker naar huis en koude handen komt er inderdaad weer aan. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik mijn accu weer terug heb, want ik heb bijna 3 weken zonder accu gezeten.

    Zonder accu op mijn eigen elektrische fiets is amper te doen omdat die fiets zo ontzettend zwaar is. Wel even de fiets van mijn vader geleend en 4x die fiets gepakt maar die was te klein dus kreeg ook last van mijn knieƫn op die manier.

    Als het goed is dus komende donderdag weer lekker op de fiets naar de zaak. Heb van FMH voor een redelijk bedrag een accu met hogere capaciteit + extra lader gekocht. Deze accu is 11 Ah in plaats van 9,5 Ah dus dat is ook wel een kleine verbetering.

    Ben trouwens verrast dat jouw accu het zo lang uit houdt terwijl je in principe gewoon minimaal 500 laadcycli zou moeten kunnen doen. Merk je nou nog steeds geen terugval in capaciteit?

    Groet,

    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maarten,

      De accu doet nog precies hetzelfde als na ongeveer 4 maanden (eerste maanden was de prestatie beter, maar daarna constant). De streepjes op het display verdwijnen steeds op het zelfde moment (na ca. 14 km -/-1e streepje; einde rit dus 19 km -/- 2e streepje van de 5).
      Dit weekend heb ik zonder de accu bij te laden nog een stuk of 8 km gereden. Toen gingen het 3e en 4e streepje echter wel heel snel weg... Dus de totale capaciteit is denk ik max. 40-45 km.
      Ik heb er nu 4 jaar opzitten; 4 x 125 dagen (gemiddeld) is 500 dagen = 500 cycli... als het tenminste volle ladingen zouden zijn en dat is een dag niet (70% denk ik).
      Een Li-Ion batterij (de berichten wisselen) zou rond de 1.000 cycli mee moeten kunnen. Dus nog minimaal 4 jaar ;)
      Ben benieuwd of je verschil merkt in de krachtigere accu. Als ik het goed heb, is het hogere Ah met name voor een langere uithouding per lading en niet voor een krachtigere ondersteuning... ?

      Verwijderen
    2. Het gaat dan inderdaad om een langere uithouding per lading. Qua ondersteuning zal ik er verder niks van merken want hij staat nog steeds begrenst rond de 27 km/u.

      Maar goed, ben blij dat ik morgen weer los kan. Toch aardig wat ritjes met de auto gedaan de laatste 2 weken. En ook nog een extra lader erbij dus dat scheelt weer zeulen.

      Verwijderen
  2. Hoi, Even voor de helderheid, een van een X-tract fiets is de techniek van een elektrische fiets gelijk aan die van een Union. Deze gebruiken n.l. ook Trans-x componenten.
    Even over het opladen, Bij een Lithium accu word b.v. 2 x 50% opladen als 1 x opladen geteld.
    Je kunt de accu theories 500 Keer volledig leeg rijden en 500 keer volledig laden, maar als je de accu steeds maar voor de helft leeg rijd (50%) kun je hem dus 1000 Keer laden.
    De nieuwe generatie accu's worden aangeduid als : LiFePo4, LiFeYPo4, LP4, LFP, LFP4.
    Deze accu's gaan 10 jaar mee en kunnen zo'n 2000 Maal volledig opgeladen worden.
    Helaas worden deze nog niet altijd geleverd bij nieuwe fietsen , let er op bij aanschaf van een volgende fiets dat er op de accu een aanduiding staat zoals LiFePo4, LiFeYPo4, LP4, LFP, LFP4.
    dan hoef je je om de accu voorlopig geen zorgen meer te maken.
    P.s. Best grappig zo'n "dagboek" over het leven van een E-bike... :-)
    Groeten kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Dank voor je reactie en compliment over mijn 'dagboek'.
      Deze reactie klinkt als van iemand uit de industrie... :)?

      De Union heeft inderdaad dezelfde techniek. Die had ik vlak na aanschaf al gezien bij Halfords (zie http://mijnelektrischefiets.blogspot.nl/2009/09/de-specificaties.html).

      Mijn echte aantal laadcycli is moeilijk te bepalen. Ik weet immers niet voor hoeveel % ik de accu per dag echt leeg rij... Waarschijnlijk rond de 70-75%. In dat geval zit ik nu na 500 dagen op ongeveer 375 laadcycli.
      Daarnaast wordt op veel sites verschillende gesproken over de levensduur en dus het aantal laadcycli.Dit varieert van 500 tot 1.000. Dit zal van fiets-tot-fiets, accu-tot-accu, persoon-tot-persoon ongetwijfeld verschillen.
      Ik ken mensen die veel minder dan mij fietsen, waarvan de accu al heel veel problemen heeft gegeven. Met name (vlak) na de garantieperiode is dit erg vervelend. Misschien is het juist goed dat ik veel fiets en de accu continue gebruik (dagelijks ontladen - opladen)?

      Toen ik mijn fiets kocht waren er nog geen (of weinig) fietsen met LiFePo etc.-accu's. Li-Ion was de 'enige' keuze. De fietsen van X-tract die nu worden verkocht bij Itek hebben een LiPo-accu en zijn tegenwoordig 3-in-1 (ook zonder trappen fietsen; dus bromscooter).
      Markant punt: de fiets kostte toen € 1.550,- ('in de aanbieding van € 2.350,- voor € 1.550,-) en staat nu iedere week/maand in hun krantje van € 2.595,- voor € 1.795,-. Een 'permanente' aanbieding dus... Dat vind ik persoonlijk wat minder en zelfs een beetje 'de zaak belazeren'.

      Een levensduur van 10 jaar is aanzienlijk. In dat geval is misschien de fiets die eerder versleten is en niet de accu (voorzover een fiets echt kan verslijten); terwijl nu na ongeveer 5 jaar de accu dus wel versleten zal zijn en de fiets eigenlijk nog prima is.

      http://mijnelektrischefiets.blogspot.nl/2013/08/accu-na-vier-jaar.html

      Verwijderen
  3. Ik deed ondertussen bijna 6000km sinds maart 2013, en heb ca. 240 ladingen aan gemiddeld 80% leeg. Ik denk dat ik merk dat de batterij al een beetje minder energie bij heeft, maar heel erg zeker ben ik niet.

    Ik ben echt wel benieuwd over de levensduur, ik hoop er 10,000 km mee te doen. Wat ik wel doe is, elke keer de batterij aan de lader hangen als ik kan. Tijdens mijn winterondehoud zal ik ook vragen of de fietsenmaker hem uitleest zodat ik meer weet.

    Het belangrijkste bezwaar is dat ik 27km moet kunnen doen met 1 lading, ook bij lage T en bij zware wind tegen. Als dat niet meer (elke dag) gaat is mijn batterij onbruikbaar geworden.

    Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.