vrijdag 19 april 2013

Zomerbandjes

Vanmiddag zijn ook weer de zomerbanden op de Suzuki Alto gelegd. Kan ik eindelijk weer een beetje zuiniger gaan rijden. Er is niet veel verschil tussen zomer- en winterbanden, maar volgens mij wel merkbaar. Het kan net een of twee puntjes schelen op de 1:19 of 1:21 schaal.

Daarnaast zijn we natuurlijk weer volop aan het fietsen, zodat de zomerbandjes zo min mogelijk slijten :)

woensdag 10 april 2013

Goedkope elektrische fietsen, to do or not to do?

Deze week vielen er weer de bergen reclamefolders in de bus. Om een of andere reden kijk ik dan bijvoorbeeld naar de blaadjes waar (elektrische) fietsen op staan. Wat voor merk, welke specificaties en wat de prijs daarvan is. Het valt me op dat de krantjes uitsluitend de goedkopere fietsen weergeven (duurdere merken hebben dat niet nodig?). Of zijn het lokkertjes om mensen naar de winkel te krijgen en ze dan een duurdere 'aan te smeren'?

Hoe goedkoop is goedkoop elektrisch fietsen?

De fietshandels maken in de krantjes niet veel reclame. Blijkbaar hebben die genoeg aanloop in de winkels, dat dit soort reclame niet nodig is. Met name winkels die helemaal geen fietswinkels zijn, maar als stunt of aanbieding een fiets aanprijzen maken - met name op basis van de prijs - reclamen. Winkels als Van Cranenbroek (verkopen van alles en nog wat voor in-om-rond het huis en dus de Sundvall elektrische fiets), Gamma (kennen we allemaal en verkopen een Pelikaan elektrische fiets) en zo kunnen we er nog meer noemen.
Van Cranenbroek verkoopt de volgende fiets:

  • 7 Shimano derailleurversnelling
  • remmen: V-brake voor; rollerbrake achter
  • LED display met 3 standen
  • 24V/10 Ah Lithium accu
  • € 499,-
De Gamma verkoopt de:
  • 3 Shimano Nexus naafversnelling
  • remmen: V-brake voor; rollerbrake achter
  • Display met xx standen (niet vermeld)
  • 36V/10Ah Lithium-Polymeer accu
  • 5 jr garantie frame/voorvork; 2 jr garantie op bewegende delen; 1 jaar op accu
  • € 899,-
Ik heb voor mijn fiets ruim € 1.500,- betaald (sept 2009; en dat kost ie nu nog steeds). Voor die prijs heb je bij Van Cranenbroek 3 fietsen. Al houden ze het maar 2 jaar uit, dan zou je nog goedkoper uit zijn... Maar je moet natuurlijk wel lekker kunnen fietsen erop. Zithoogte, zithouding, manier van ondersteunen en natuurlijk het uithoudingsvermogen van de accu. En service en onderhoud. Hoe lossen ze dat op? Ik kan me voorstellen dat fietsenmakers niet zitten te wachten op het onderhouden van deze dingen, ofschoon ook dat werk (en dus inkomsten) voor hun zijn.

Ga je op internet neuzen, dan lees je diverse reacties over deze (en andere) goedkope fietsen. Best wel tevreden mensen, maar ook (veel?) zeer ontevreden reacties. Eigenlijk kan een prijs van € 499,- niet. Eén van de goedkoopste ombouwsets die ik kon vinden (wiel met motor, sensor en accu met lader) kost al meer dan € 500,-... En dan heb je nog geen fiets.
Als tegenhanger vind ik dat de hele dure merken of types (en boven de € 2.000,- vind ik al erg duur) gewoon te duur zijn. Waar zit 'm het verschil in?
Natuurlijk zijn de onderdelen die in een duurdere fiets wordt gebruikt hoogwaardiger en veel degelijker. Bij een merk als bijvoorbeeld de Flyer, zitten op de C6 DeLuxe standaard Schwalbe Marathon Plus antilek banden. Buiten- en binnenband kosten (voor één wiel met montage) dik € 50,-. Dat maal twee en je hebt al € 100,- te pakken. Natuurlijk zit er ergens verschil in en wordt daardoor ook de levensduur van de fiets  mede bepaald. Een fiets kan - nog wel meer dan een auto - erg lang meegaan. Wie heeft thuis niet nog een oude fiets van misschien wel 20 jaar geleden, waar nog steeds prima op te fietsen is?
Een elektrische fiets is iets anders. De motor is niet iets wat direct veel slijt, maar de accu wel en dat is nog steeds een punt van discussie bij alle merken.
Bij Gamma krijg je 1 jaar garantie op de accu ("bij normaal gebruik")... Wat is normaal gebruik?
Bij Flyer hoort de accu tot de 'bewegende' onderdelen en krijg je er 2 jaar garantie op de WERKING van de accu, niet op de capaciteit!

Daar staat dan ook weer tegenover dat je voor een Flyer ergens minimaal € 2.500,- moet neertellen (afhankelijk van type kan dit oplopen tot ruim € 3.500,-)... Daar heb je een halve Suzuki Alto voor (of een leuke gebruikte :).

Ik zou er best eens een paar van willen gaan testen om eens echt te kijken of dit wat is.

dinsdag 9 april 2013

Heerlijk: regen

Tja, normaal zeg ik het niet graag, maar het was lekker dat het vandaag eens regende. Helaas voor @bijnanooit had ik op de terugweg toch lekker de regenbroek en overschoenen aangetrokken. Misschien niet echt nodig, maar ik heb een hekel aan regendruppels die via je broek in je schoenen druppelen.

Temperatuur

En de temperatuur is aan het oplopen. De jas moest vanmiddag het laatste stuk zelfs een stukje open worden geschoven voor wat afkoeling.
Eindelijk, lente.

zondag 7 april 2013

Eindelijk lente?

Nou, het ziet er eindelijk naar uit dat het lente gaat worden. De zon schijnt weer volop op de zonnepanelen en ook op de fiets wordt het al weer iets warmer. Wordt ook hoog tijd, want de auto is al te veel gebruikt dit jaar. De fietskilometers moeten oplopen.