zondag 16 februari 2014

Accu vernieuwen / refreshen?

Toen ik gisteren bij Itek Roermond was, heb ik meteen even gevraagd wat ik eventueel met de accu zou kunnen doen.
Bij een grote beurt, hebben ze al een keer de accu een 'refresh' gegeven, waarbij de accu helemaal leeg wordt getrokken en dan weer opgeladen. Realiteit was dat de monteur van Itek - en waarschijnlijk heeft die gelijk - zei dat de kans klein was dat het nog enig effect zou hebben. Wellicht een paar kilometer meer, maar die zouden ook weer snel minder worden. De accu is 4,5 jaar oud en heeft er ruim 20.000 kilometer op zitten. Een nieuwe accu kost € 500,-, dus als die echt aan het einde is, is de overweging: een nieuwe accu (€ 500,-) of een nieuwe fiets (minimaal € 1.600,-).
Ik denk dat ik 3 mei, tijdens de demodag van elektrischefietsen.com eens serieus om ga zien naar een nieuwe en mijn licht eens opsteek over alle nieuwe technieken (en met name de stevige prijzen die daar vaak aan vast hangen).

Accu moet gebruikt worden

In het gesprek over de accu kwam echter weer naar voren dat een accu gebruikt moet worden. Mensen die alleen in de zomer de fiets 1x in de week gebruiken voor een gezellige fietstocht, hebben een grote kans dat de accu snel slijt en veel eerder 'op' is.
Door continue gebruik van de accu, continue ontladen en opladen, blijven de cellen actief en fris. Lang liggen (en waarschijnlijk ook nog eens niet volgens de regeltjes waar je op moet letten bij het bewaren van een accu) zorgen voor snellere slijtage.

Middenmotor

Ook een eventuele nieuwe fiets kwam ter sprake. De oude inleveren zou - afhankelijk van de staat van de fiets (hoe goed ziet het frame, lak, ketting etc. er nog uit) - zou die nog € 400,-/500,- op kunnen leveren.
Een nieuwe Xtract fiets kost nu € 1.649,-  geloof ik (€ 1.949,- voor de versie waar je eventueel ook niet meer bij hoeft te trappen). Veel andere merken hebben ook fietsen in deze prijsklasse, maar ook veel duurdere types.
De versies tegenwoordig met de middenmotor spreken me wel zeer aan, maar om daar nu meer dan € 2.000,- (of zelfs € 3.000,-) voor te geven geloof ik niet dat ik van plan ben.

2 opmerkingen:

  1. Nooit geweten dat ik een nieuwe accu kan kopen voor mijn fiets. Ben al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe fiets namelijk. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fiets accu laten reviseren is tegenwoordig ook mogelijk scheelt in prijs heb die van mij net laten doen li-ion uitvoering koste 275 euro met bijbehorende nieuwe oplader en twee jaar garantie

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.