zondag 9 maart 2014

Grote (poets)beurt

Tja, dat was weer eens hard nodig. Na bijna 1.000 kilometer dit jaar, was een goede poetsbeurt wel weer nodig. Het poetsen op zich was zo gebeurd, maar de ketting, tandwielen en trapas schoonmaken en weer lekker soepel laten lopen was meer werk. Tjonge wat hoopt zich daar een berg rommel tussen.
De grote stukken die vastgeplakt zitten in en op de tandwielen van de achteras en derailleur, schep ik eerst er vanaf met een platte schroevendraaier. Door die heel zacht tegen de tandwieltjes te zetten en dan rond te draaien met het wiel, wordt de aangekoekte zand voorzichtig weggeschraapt.

Daarna de kettingreiniger er diverse malen met een doekje opspuiten en wegvegen, tot alles weer blinkt. Die moet er weer minimaal 1.000 kilometer tegen kunnen.

2 opmerkingen:

  1. Mag ik je vragen wat voor soort middel je gebruikt om je ketting schoon te maken? Ik heb nu sinds bijna een maand een Merida E-spresso en die heeft een derailleurversnelling terwijl mijn vorige fiets een gesloten kettingkast had.

    Ik hoor verschillende suggesties, de een zegt dat ik gewoon een soort kettingolie moet gebruiken terwijl de ander weer zegt dat ik een soort spray moet gebruiken. De fiets wil ik in zo'n goed mogelijke conditie houden en daar hoort natuurlijk ook om de zoveel tijd goed onderhoud bij. Heb er nu ook alweer bijna 1000 km op zitten.

    Groet,

    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maarten.
      Ik heb het met een foto in een nieue e post gezet. Ik denk dat het een witmerk is wat niet overal verkrijgbaar zal zijn.

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.