dinsdag 4 maart 2014

KM-kosten elektrische fiets

Als een reactie op één van mijn lezers op de blog-post over de accu, plaats ik onderstaand bericht over de kosten van onderhoud en de km-kosten van de elektrische fiets:


In je eerder bericht van vorig jaar had je het over een km./prijs van 10,5 cent. waarin tevens de vervanging van de accu zat na 2 jaar (20.000 km). Nu noem je 41 cent/km. Dat vind ik zeer hoog gerekend. Daarvoor kan ik makkelijk met mijn auto heen en weer rijden. Je rekent volgens mij ook volledige afschrijving zonder restwaarde? Die van mij - hadden ze enkele weken geleden nog aangegeven - zou nog ongeveer € 500,- waard kunnen zijn als de fiets er verder nog goed uit ziet. Dit van jou toch minimaal ook lijkt mij.

Je moet wel een hele goede fiets hebben, als die € 4.000,- heeft gekost. Ik kan 'm op internet niet terugvinden. Die van mij was € 1.550,- en ik zal ook voor een nieuwe fiets niet meer dan € 2.000,- gaan uitgeven. Onderhoud per jaar is gemiddeld geteld over nu 4,5 jaar € 155,- Niet meegerekend jas, overschoenen, verlichting etc. Puur de onderhoud en vervanging aan de fiets (banden, remblokjes, beurt, nieuwe ketting/tandwielen etc.).

Als ik mijn fiets volledig afschrijf na 5 jaar (ca. 25.000 km) en € 200,- onderhoud per jaar tel, zijn mijn km-kosten nog altijd maar € 0,11. Stroom is verwaarloosbaar. Dan heb ik geen rekening gehouden met enige restwaarde maar ook niet met vervanging van de accu. Dat ben ik namelijk niet van plan. Accu kapot-> nieuwe fiets. Ik geef toe dat ik dat nu - na 4,5 jaar - kan zeggen. Als mijn fiets 2 jaar oud was en de accu zou er de brui aan hebben gegeven, dan zou ik waarschijnlijk nog hebben gekozen voor een nieuwe accu.

8 opmerkingen:

  1. Hallo Paul,

    Mijn totale kosten na 1 jaar bedragen ruwweg 3000 EURO voor 7200km. Aankoopprijs fiets was 2100 EURO met batterij (500 EUR) in natuurlijk. Stallingskosten, verzekering wat kleine herstellingen en vooral de beginuitrusting, want dat zijn ook kosten: helm, overschoenen, slot, handschoenen, koffertje. Dus in totaal geeft dat 36 cent/km voor de fiets en 7 cent/km voor de batterij na 1 jaar.

    Als ik verder reken na drie jaar dan voorzie ik extra kosten/jaar zoiets van 300EURO. Ik rij toch wel 7000km/jaar. Dus na drie jaar: Totale kosten 4000 EURO voor 20000km of: 20 cent/km voor de fiets. Als de batterij het houdt wordt dat 500EURO/20000km = 2.5cent/km voor de batterij. Stroom moet je inderdaad niet rekenen.

    Stel dat ik er 10 jaar mee doe zonder extra uitgaven dan is de kostprijs 6000EURO voor 70000km of: 8.5 cent/km voor de fiets en dan verslijten we wat extra batterijen dus 2-3 cent/km voor de batterij.

    En dan kom ik ook uit op die magische 10-12 cent/km. Maar dan moet ik nog wel een keer de wereld rond fietsen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,

    Ik kan er bij mij echter ook niet meer van maken: Mijn totale kosten tot nu toe zijn € 2.585,90 en ik heb (zie rechtsboven) 21.209 kilometer gefietst op 4, 5 jaar.
    € 2.585,90 / 21.209 = € 0,12 p/km.
    In september fiets ik 5 jaar. Ik verwacht dan misschien € 2.700,- te hebben uitgegeven en ca. 25.000 km. te hebben afgelegd. € 2.700 / 25.000 = € 0,11 p/km.

    Onderhoudskosten zijn er nauwelijks. Banden (€ 50,- per voor- cq. achterband) en remblokjes zijn de enigste echte kosten. Achterband na ca. 5.000 km. Voorband ca. 10.000 km.
    Na pak 'm beet 15.000/20.000 km zul je waarschijnlijk de ketting/tandwielen etc. moeten (laten) vervangen. Was bij mij nog geen € 100,-.
    Fiets gaat gemakkelijk 10 jaar mee; waarschijnlijk veel langer. De mijne ziet 'er nog als nieuw' uit en wordt ook goed onderhouden. De accu gaat uiteraard niet zo lang mee, en daarnaast worden steeds nieuwe technieken en andere systemen bedacht waardoor een nieuwere fiets weer 'leuker' is, of beter ondersteund...
    Ik verwacht gewoon door te fietsen tot de accu er mee stopt of echt onbetrouwbaar wordt en koop dan een nieuwe fiets.

    Als ik het goed heb onthouden, heb je trouwens bijna een 1-jarig fietsjubileum... toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Paul,

    Inderdaad, dat klopt, bijna een jaartje bezig met 7250km op de teller. En ik wil niet meer terug :-)

    Ik betaal voor de fietsenparking, en daarnaast heb ik dan nog een pechverhelping verzekering en een diefstalverzekering. Die laatste zal ik na volgend jaar niet meer (kunnen) vernieuwen.

    Uiteraard kan ik wel wat tegemoet komen natuurlijk, en een berekening doen met afschrijving van de fiets. Dan heb ik hetvolgende plaatje aan 8,000km/jaar

    - Kosten 300 EURO/jaar herstellingen, onderhoud, stalling, verzekering = 4 cent/km
    - Batterij: 3 cent/km (in de hoop dat ze 16.000km meegaat)
    - Fiets die 10 jaar meegaat: 3 cent/km
    =================================================
    10 cent per km !
    Netjes evenredig verdeeld in kosten/batterij/fiets

    En zeggen dat de werkgever 22 cent per km fietsvergoeding mag geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor mij maakt het plaatje hoeveel het heeft gekost veel minder uit blijkbaar: niet dat ik er niet mee inzit maar ik reken het anders uit:
    per dag doe ik 52 km met de elektrische fiets, totale kostprijs geweest fiets + onderhoud op 2 jaar: 2250 euro
    per dag krijg ik 0,20 cent /km fietsvergoeding (10,20 euro)+ik laat mijn auto staan (reken ik 5 euro voor, afgerond totaal dus 15 euro) ik krijg wel fietsvergoeding, maar geen vergoeding om me met de wagen verplaatsen, dus 2250/15 = na 150 dagen was mijn fiets terugbetaald: nog geen jaar fietsen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tijd voor een update! Nu het donkerder en natter wordt zit het woon-werk verkeer met de fiets er op voor dit jaar.

    In 2014 deed ik 9000 km, dat geeft me zowat 15.000 km op de teller na twee jaar.

    En wat kost de fiets me vandaag de dag?

    - Batterij: Die doet het nog prima, kostpijs: 3 cent/km Heb het gevoel dat we zeker 20.000km kunnen doen op 1 batterij. Ion technologie van Sparta, erg stabiel.
    - Aankoop fiets: 11 cent/km (zonder batterij)
    - Kosten: 8 cent/km (pechverhelping verzekering, diefstalverzekering, fietsbroek, licht, fietskoffer, helm, onderhoud, ...) Hiervan is 3 cent/km variable kosten (verzekering, onderhoud, stallingskost) die telkens weer keren, de rest was investering voor jaren (kledij, licht, helm).

    Totaal : 22 cent/km and counting down!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 9.000 kilometer. Dat zijn er heel wat. Ik haal dit jaar (ik ga ook in november en eventueel december gewoon door) denk ik ca. 6.000 kilometer te gaan halen.

      Verwijderen
  6. Tijd voor een update! Nu het donkerder wordt, zit het woon-werk verkeer met de fiets er op voor dit jaar.

    In 2015 deed ik 6500 km, dat geeft me zowat 22.000 km op de teller na drie jaar.

    En wat kost de fiets me over de ganse periode per km?

    - Batterij: Die heb ik moeten vervangen. Na twee jaar dood. Een beetje te vlug als je het mij vraagt. En een dergelijke Sparta Ion batterij is ook prijzig: 645 Euro voor de nieuwe batterij, Totale kostprijs van de batterrij momenteel dus 6 cent per km.
    - Aankoop fiets is gedaald tot: 7 cent/km (zonder batterij), dat bedrag gaat alleen maar naar beneden natuurlijk.
    - Kosten: 9 cent/km (pechverhelping verzekering, diefstalverzekering, fietsbroek, licht, fietskoffer, helm, onderhoud, ...) Dit jaar 1 voorband en twee achterbanden vervangen, en een nieuwe batterij dus.

    Totaal : 22 cent/km dus, net hetzelfde als vorig jaar dus, maar de batterij kan nog wel even mee denk ik en qua herstelling zit ik ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tijd voor een nieuwe update.

    Ik reed in 2016 mijn fiets naar een totaal van 25.000 km, en toen sputterde de motor. Stuk! In plaats van de motor te vervangen met nieuwe en dure Batavus onderdelen, koos ik voor een nieuwe fiets.

    Wat kostte de oude fiets me?

    - Batterij: De vervangbatterij van eind 2015 had ook de geest gegeven en is gratis vervangen. Total kostprijs van alle batterijen: 5.1 cent per km.
    - Aankoop fiets is gedaald tot: 5.8 cent per km
    - Kosten: 9.1 cent per km.

    Eind totaal: 20 cent per km.


    Mijn nieuwe fiets is een Oxford met Shimano steps motor en Di2, lekker automatisch schakelen. Kostprijs 2.700 Euro. Maar ik vermoed dat de kosten er behoorlijk lager van gaan uitvallen.
    - De batterij is veel beter, ik rijd op de 27km nooit nog een halve batterij op, dus in theorie zou dat de levensduur van de batterij ook moeten verbeteren. Plus de kostprijs van een nieuwe batterij is de helft van een Batavus (Sparta Ion plus) batterij. In theorie zou de kostprijs per km voor de batterij dus de helft kunnen worden.
    - Kosten kunnen ook iets lager zijn, want we zijn verhuisd met het werk, en hebben er parking, dus geen stallingskosten meer. Ook de aankoop van fietsmateriaal is reeds gebeurd.

    Beoogde eindprijs voor de nieuwe fiets 15 cent / km.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.