maandag 31 maart 2014

Tranz X systeem instellen

Bij iedere elektrische fiets - tenminste de fietsen met trapondersteuning - zit een of andere elektronisch systeem dat de snelheid, kracht en frequentie bijhoud en op basis daarvan de trapondersteuning regelt. Nu zou je kunnen denken 'hè, kan ik dat niet omzeilen, of misschien een beetje aanpassen, zodat ik harder kan?'

Eerst eens kijken wat voor dingetjes er op mijn fiets zitten.

Accu
Daar zul je niet veel aan kunnen afregelen...

Bedrading
Afblijven... is één warboel van accu naar display, naar motor, naar sensoren

Display
Kan ik openschroeven, maar dan zie ik een paar stekkertjes waar ik niks mee kan. Daar moet je natuurlijk dealer/monteur van het systeem voor zijn om een computerinterface te kunnen maken en software uit te lezen of te updaten.

Magneetsensor
Aan de trapas zit een kleine magneetsensor en in de as om de centimeter een rond magneetje. De sensor komt vlak langs de magneetjes en weet zo hoe snel je fietst.
Het zou kunnen zijn dat de afstand van de sensor tot de magneetjes iets doet, maar he tis mij (nog) niet gelukt daar iets aan te veranderen.

TMM sensor / Momentsensor / Hall sensor
Volgens mij verschillende benamingen voor iets wat het koppel van de achteras meet. TMM staat voor Torque Measurement Method. Deze sensor bestaat uit een kunststof behuizing, waarin een printplaat (PCB), een magneet, een bal en een voorspanveer bezit. De sensor meet de kracht die op de ketting staat. Door de kracht die de fietser uitoefent, ontstaat een zeer kleine buiging/vervorming. Deze vervorming (max. 0,1 mm) wordt in de HALL-sensor (zie wiki) gemeten.

Overigens is deze sensor een Nederlandse - gepatenteerde - ontwikkeling van IDBike. Zelfs de Taiwanese JD Components maakt hier gebruik van en noemt in hun gebruikershandleiding de sensor ook patented by ID Bike Netherlands met het patentnummer.

Aan deze sensor is ook bijzonder weinig te veranderen... oftewel helemaal niks.

Het moet 'm dus allemaal in de software zitten.

Nu kun je het systeem van de Tranz X kalibreren. In feite 'moet' je dat regelmatig doen om er voor te zorgen dat alles correct blijft werken. Doe je dat niet, dan krijg je een onregelmatigere ondersteuning (soms meer, maar soms ook minder dan normaal) en vaker last van storingsmeldingen.

In de gebruikershandleiding staat niet veel meer dan dat je als volgt moet ijken:

  1. fiets op de standaard geen gewicht op de trapper en stuur recht
  2. systeem aanzetten
  3. backlightknopje enkele seconden inhouden
  4. op het display verschijnt CAL 1 en een waarde (die tussen de 200 en 600 moet liggen)
  5. klaar
Niks aan het handje.
Maar er is nog een manier om te kalibreren, nl CAL 2:
  1. fiets op de standaard en een gewicht van 10 kg aan de rechtertrapas bevestigen (fiets met voorwiel bijv. tegen de muur, zodat die er niet vandoor gaat)
  2. systeem aanzetten
  3. backlightknopje én modeknopje (middelste) tegelijk ingedrukt houden
  4. op het display verschijnt CAL 2 en een waarde (die tussen de 45 en 95 zou moeten liggen)
  5. klaar
Dus een redenering kan zijn: als je bij CAL 2 geen 10 maar 20 kg aan de trapper hangt, dan denkt het systeem dat een kracht van 20 kg -> 10 kg is, oftewel de helft van de werkelijkheid. Onder die omstandigheden zal hij bij een pedaaldruk van 20 kg slechts de helft van de ondersteuning leveren.
Wanneer ik echter géén gewicht aan de pedaal hang, dan is 0 kg -> 10 kg... Wanneer ik dan een pedaaldruk van 20 kg uitoefen, denkt het syseem dat dit 30 kg is en gaat meer ondersteunen.

Klinkt dit logisch? Geen idee. Er klopt in ieder geval geen bal van, want ik heb totaal geen verschil gemerkt in CAL 2 zonder gewicht, met een gewicht van ca. 10 kg óf met een gewicht van ca. 50 kg (rechtop staan op de trapper). Hij doet het net zo goed.

Wat ik wel heb gemerkt, is dat bij CAL 1 er een verschil is als je druk op de trapper uitoefent. Een kleine kracht op de trapper (enkele kilo's denk ik), zorgt ervoor dat de ondersteuning helemaal weg is!
Dus CAL 1 echt altijd zonder gewicht/druk op de trappers.

Software
Het systeem heeft ook nog software (gelukkig geen Windows XP of IOS :). Je kunt de versie uitlezen door:
  1. accu er in en systeem aanzetten
  2. accu eruit trekken
  3. accu er weer in steken
  4. op het display komt kort een cijfer/lettercombinatie (141... H3 / / U3)
  5. de H of U geeft de softwareversie aan. U schijnt de laatste te zijn (volgens een newsletter van 2011)
Kortom: je kunt aan het hele systeem verdomd weinig aanpassen.

20 opmerkingen:

  1. Hoi!

    Kan je de ondersteuning ook niet aanpassen? Ik kan selecteren dat de motor -15 of +15 kan bijgeven. Dit geeft dat er een aanpassing komt aan de maximumsnelheid: -15 zorgt ervoor dat je motor ondersteund tot 22 km/u, +15: 27,5

    Bij mij werkt dit wel degelijk zo, ben even de toetsencombinatie kwijt, maar wil dit wel eens opzoeken. Misschien werkt dit met jouw software/fiets wel niet. Mijne is een X-tract van februari 2012

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn Xtract is van september 2009; heeft tussentijds wel een software-update gekregen, maar dit is zeker niet de laatste.
    Ik heb gelezen over de mogelijkheid om + en - te geven bij de laatste (U) software versie, Ik heb echter H... dus gaat dat niet.
    Overigens blijft de fiets prima rijden hoor. 25, 26 km/h is mijn snelheid. Ik wil eigenlijk met name in de hogere snelheid dat hij iets meer blijft meedoen. Misschien eens tijd om terug te gaan naar Itek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het koppel kun je aanpassen op de volgende manier in de software versie U 11:
    Inschakelen en nu de inschakeltoets 20 sec. ingedrukt houden. Nu verschijnt op het dysplay"0 set".
    Toets loslaten. Met mode of lamp toets kun je nu met stapjes van 1%, tot 15% + of - instellen.
    Schakel het systeem uit. Bij opnieuw inschakelen is de ingestelde modus geactiveerd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De vorige regeling kwam uit de tranzx newsletter van 1-2012.

    Deze regeling is van de Granville bikes

    VERMOGEN REGELEN
    Vermogen regelen lukt enkel als er nieuwe software opstaat.
    Als bij opstarten een code verschijnt die eindigt met “U3” op de display, is de display voorzien van nieuw software.
    1. Aan/uit knop
    2. Direct terug 6sec aan/uit knop
    3. Instellen vermogen van -15 (minimaal) tot +15 (maximaal)
    4. Ann/uit knop in drukken voor te bevestigen.
    5. Aan/uit knop nogmaals indrukken
    6. kalibratie 1 uitvoeren

    Kalibratie 1
    Kalibreer het systeem door de lichtknop 6 seconden ingedrukt te houden.
    • Het display geeft CAL1 weer.
    • De waarde die verschijnt dient tussen 200 en 600 te liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als je de fiets wil kalibreren zet de versneling op de zwaarste stand (voor de oudere systeemen
    jd8c2)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij mijn Sachs E-bike valt de stroom na een paar meter fietsen uit, iemand een idee wat dit kan zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hr Kok, dit was een heel korte omschrijving, veel te kort om een idee te krijgen wat er kan zijn.
      Graag meer gegevens zoals ... de stroom valt uit .. maar hoelang, komt het weer terug? Is de accu dan nog vol? kan hij goed opgeladen worden? wat doet hij nog wel .. en wat niet? of helemaal niks meer etc.
      Groeten en succes, piet

      Verwijderen
    2. Hr Kok, dit was een heel korte omschrijving, veel te kort om een idee te krijgen wat er kan zijn.
      Graag meer gegevens zoals ... de stroom valt uit .. maar hoelang, komt het weer terug? Is de accu dan nog vol? kan hij goed opgeladen worden? wat doet hij nog wel .. en wat niet? of helemaal niks meer etc.
      Groeten en succes, piet

      Verwijderen
  7. beste ikj rij met een oxford m25 en soms bij het rijden trap ik door zonder dat mijn moter aanloop en als ik dan traag doortrap slaat hij weer aan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hetzelfde probleem is dat van u gedaan kan ik u kontacteren

      Verwijderen
  8. Je sensor verplaatsen naar vlakbij je trapper. Magneet op je trapper. Je km/u klopt niet meer maar je gaat een stuk harder. Haal 38 km/u.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, dit is interessant. Kun je me iets meer detail bezorgen hoe ik dit doe aub?

      Verwijderen
  9. Hallo,
    Weet er iemand hier of ik gewoon het voorwiel van mij Oxford Allure ( waar motor zit) kan demonteren om een nieuwe voorband te plaatsen? Ik heb zo eens het achterwiel gedemonteerd en de fiets moest naar Oxford om te kalibreren!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste unknow ik het hetzelfde probleem met mijn fiets namelijk mijn moeder slaat nu helemaal niet meer aan kan ik met u in contact komen groeten Robert uit Gentbrugge

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste
    Mijn fiets valt uit tijdens het fietsen en er komt op het scherm de volgende code: 141 OJD8T3

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb geen lichtjes meer op de display en de fiets doet niets meer na het inklappen van mijn x-tract vouwfiets ouder type

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn display geeft Error 3 en dan gaat de fiets plotseling snel rijden, terwijl ik niets doe. De accu is geladen, maar het is gevaarlijk om op de fiets te gaan rijden.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.