zondag 27 april 2014

De Bosch eBike Intuvia

Het hart van de ondersteuning van de Sinus BC55 met de Bosch middenmotor is natuurlijk de computer/controller, die ze Intuvia noemen, midden op het stuur, met een bedieningsunit bij de linkerhand.

Bosch Intuvia

De Bosch Intuvia heeft een overzichtelijk display dat met de knoppen gemakkelijk te bedienen is. Ik denk ook met handschoenen, maar dat heb ik nog niet hoeven te proberen...
Het display is verdeeld in een boven- (licht gekleurd) en ondervlak (donker gekleurd).

Helemaal bovenin staat de status van de accu met 5 blokjes. Dus ca. 20% capaciteit per blokje.
Onder de accu staat in het groot de snelheid waarmee je fietst...
Rechts staat een omgekeerd trapeziumvormig vlak, waar de mate van ondersteuning af te lezen valt.
Van 'UIT' (onderste vlakje) omhoog naar 'ECO', 'TOUR', 'SPORT' en 'TURBO'.
Het verticale stukje in de trapezium laat ook daadwerkelijk zien of de motor ondersteund en hoeveel. Wanneer je in de ECO wegrijdt zie je één of twee streepjes verschijnen. Trap je door en schakel je naar TURBO, dan zie je het aantal streepjes van de ondersteuning omhoog schieten. En uiteraard voel je meteen dat je meer hulp krijgt.

Het leuke (of misschien handig zodat het niet gestolen kan worden), is dat je de Intuvia van de fiets af kunt klikken en in je zak kunt stoppen.

Het onderste deel van het display laat zien:

  • klok
  • bereik; het te verwachten bereik bij gelijkblijvende voorwaarden
  • (gereden) afstand 
  • rijtijd
  • gemiddelde en maximum snelheid
  • totaal gereden afstand
De rijtijd en gemiddelde en maximum afstand is te resetten naar 0 met.... jawel, de RESET-knop. Na iedere acculading zet ik die dus op 0.
Met de i-knop rechtsboven kun je door de verschillende standen van het onderste display deel heen lopen.

USB-lader

Geen idee of je daar wat aan hebt, maar aan de Intuvia zit een klein klepje met daarin een USB-aansluiting. Bedoeld om een USB-apparaat of een telefoon mee op te laden. Lijkt me niet erg handig om een kabel vanaf de Intuvia naar je telefoon - die je waarschijnlijk ergens in je jas of broekzak zit - te hebben lopen.
Wanneer je je telefoon met een stuurklem er vlak naast hebt zitten zou dat wel kunnen werken. Vraag is dan of er voldoende stroom komt om 'm ook echt op te laden of dat het net genoeg is om te voorkomen dat hij leeggaat.... Ook dat moeten we eens een keer proberen.

Bediening aan het stuur



Erg handig: aan het stuur, vlak bij je linkerhand zit de bediening voor de Intuvia. Met de + en de - kun je de ondersteuning verhogen of verlagen en met de i-knop kun je weer door de verschillende standen van het onderste display-deel lopen.

Natuurlijk zijn de waardes van het bereik en de accustand maar indicaties. Zodra je de ondersteuning verhoogd van bijvoorbeeld ECO naar TOUR, zie je meteen dat je bereik daalt.
Op dit moment heb ik 34 km al gereden (mijn 'test'ritjes) in verschillende standen, snelheden etc. Diverse keren geschakeld, geremd, opgetrokken in de diverse standen etc. Allemaal om te kijken hoe de fiets reageert.

Op dit moment geeft de Intuvia aan dat mijn bereik nog is:
ECO-stand: 90 km
TOUR-stand: 55 km
SPORT-stand: 42 km
TURBO-stand: 35 km

Daar heb ik vandaag ook een beetje naar toe gewerkt. Ik moet morgen - mijn eerste dag - 39 kilometer fietsen. Dat zal ik voor een groot deel in de SPORT- of misschien zelfs TURBO-stand doen. Als ik dan thuis kom, zal de accu nagenoeg leeg zijn, en kan ik 'm morgenavond via de stroommeter aan de lader leggen. Kijken hoelang hij oplaadt en wat het verbruik is.

Intuvia Walk-assist

Ook leuk, maar iets wat ik waarschijnlijk nooit zal (hoeven) te gebruiken is de Intuvia 'walk-assist'. Links van de bedieningseenheid aan het stuur zit een klein knopje met 'WALK' erop. Als je naast de fiets loopt en op dit knopje duwt, zorgt de Boschmotor ervoor dat de fiets met maximaal 6 kilometer per uur vooruit loopt.
Handig als je je fiets in de kelder van een appartementencomplex moet stallen. Dan 'loopt' de fiets wat gemakkelijker naar boven.
Trouwens, ik moet bij het viaduct over de Maas ook een trap op... Eens kijken of de Walk-assist mij daar ook bij kan helpen. Het is wel een steile trap, met zo'n fietsgoot erlangs.

34 opmerkingen:

  1. Betreft de usb-aansluiting, waarop ik graag mijn iPhone zou willen aansluiten om er mee te navigeren. Ik heb bij Kees de Mooi in Bergen op Zoom een kabeltje kunnen bemachtigen wat bijna! altijd werkt op mijn iPhone SE. Het heeft echter 2 rechte aansluitingen en een kwetsbaar verloop van micro-usb naar lightning. Wat ik zoek, is een kabeltje met twee haakse aansluitingen; één haakse micro-usb (op de Bosch Intuvia) en één haakse lightning (voor de iPhone SE). Lengte ca.15 cm. En liefst eentje die gegarandeerd werkt. Dus een gecertificeerde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kabeltje is verkrijgbaar bij 12GO biking, maar dat werkt helaas niet. Ik heb het teruggestuurd! Waarschijnlijk om dat dit niet gecertificeerd is!? https://www.12gobiking.nl/bosch-magura-usb-lightning-kabel

      Verwijderen
    2. Een 'gewone' USB-kabel werkt niet. Je moet een OTG kabel hebben. Deze is geschik voor zowel stroom als data. Wanneer je een 'gewone'USB-kabel geruik, dan zal het display van de Intuve alleen een melding "USB aangesloten" tonen en is verder niet te gebruiken. Bij gebruik van een OTG-kabel wordt de telefoon automatish opgeladen met 1Ah/uur

      Verwijderen
  2. Deze werkt wel! Je moet alleen wel je telefoon eerst ontgrendeld hebben om de koppeling te maken. Daarna kun je je iPhone vergrendelen.

    https://www.phonesupply.nl/lightning-kabel-voor-dji-mavic-remote-controller-22-cm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelfde euvel, kan helaas niets vinden hoe dit op te lossen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb hetzelfde probleem met mijn Samsung Galaxy S8. Het display geeft alleen aan: USB aangesloten.
    Vervolgens werkt er geen enkele knop meer.
    Ik heb de telefoon vooraf ontgrendeld.
    Iemand nog een idee????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Via deze link: https://www.amazon.nl/System-S-USB-kabel-Micro-rechts-10069061986264/dp/B07TV6HCSS heb ik mijn kabeltje besteld. Werkt perfect. Mijn telefoon laadt zich op aan de Bosch Intuvia fietscomp.

      Verwijderen
  5. Je hebt een originele bosch aansluitkabel nodig anders werkt het niet. Er zit nl geen gewone usb aansluiting op de Intuvia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je dit héél zeker ?
      Laad mijn GSM dan bij én functioneert de Intuvia/bediening dan zoals het hoort.

      Trouwens heel vervelend dat Bosch zijn eigen interpretatie van USB gebruikt. Moest verboden worden.

      Verwijderen

    2. Er zit een microusb op om de telefoon op nivo te houden. Niet om de tel te laden.
      Zo kun je tijdens het fietsen bij gebruik van de tel, de tel als navigatie gebruiken.

      Verwijderen
    3. Zie de Bosch manual pag. 8 onder Energievoorziening van externe apparaten. Het kan dus wel, Bosch heeft er een kabel voor maar verkoopt die zelf niet, wel via dealers, maar de dealer berekent de €20 verzendkosten door... ben al een tijdje bezig de goede kabel te krijgen maar het valt niet mee. De goede kabel moet, behalve de benodigde plug voor de te gebruiken telefoon, ook de toevoeging OTG hebben (on the go). Ik heb al 3 kabels die het niet doen.

      Verwijderen
  6. Ik heb ook dit probleem. Nergens maar dan ook nergens kan ik een kabel met micro USB, mét een 4 rechthoekige aansluiting vinden die past op de Iphone. De micro USB die ik gevonden heb zijn niet rechthoekig. Een kant wel maar een kant is schuin,
    Past wel maar de iphone maakt geen contact.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een verloop stekkertje gehaald bij de plaatselijke handyman werkt perfect

      Verwijderen
  7. Ik denk dat de micro usb op de dysplay bedoeld is om de dysplay los van de fiets te gebruiken ( dus om stroom toe te dienen niet om af te tappen (H)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er zit een microusb op om de telefoon op nivo te houden. Niet om de tel te laden.
    Zo kun je tijdens het fietsen bij gebruik van de tel, de tel als navigatie gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is er niet! Ik heb in Duitsland bij een fietswinkel nagevraagd. Bosch weigerde de licentie aan Bosch te betalen. Dus een iPhone kun je kun je niet gebruiken🤨

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sorry. Bosch weigerde de licentie aan Apple te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een origineel kabeltje van Bosch gekocht via mijn fietswinkel. Bij Mediamarkt kon ik een klein apparaatje kopen, een z.g. omvormer, om van het kabeltje naar naar telefoon te komen. Dit werkt goed

    BeantwoordenVerwijderen
  12. klein apparaatje bij Mediamarkt......weet je wat het merk en type is?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij onlinekabelshop.nl in Leiden werd mij verteld dat een 'standaard' kabeltje niet werkt, omdat dan de telefoon master is en de display oplaadt ipv andersom. Zij verkochten mij een kabeltje dat de master-slave verbinding inverteert. Werkt prima (op android).
    De telefoon wordt niet opgeladen bij gebruik van nauwkeurige gps en continu navigeren met Fietsknoop (scherm aan). Raakt zelfs iets (paar procent) kwijt. Andere combinaties nog niet uitgeprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. RvdrL heeft gelijk:
    Bij het voeden van je telefoon is de Intuvia de "host" en de telefoon de "peripheral". Dat is net andersom in vergelijking met wanneer een monteur zijn laptop op de USB-poort van de Intuvia aansluit: dan is de Intuvia de "peripheral"en de laptop de "host". Je moet dus een kabeltje hebben dat die rollen kan wisselen. Dat heet een OTG-kabel (On-The-Go). Zo'n kabeltje is wel te koop (bv bij Bikester). Let er op dat de stekkers aan de beide uiteinden verschillend zijn, omdat de rolverwisseling in de stekker wordt gerealiseerd. Het kabeltje bij Bikester is van Bosch en bedoeld voor Android telefoons. Voor iPhones werkt het ook, maar dan moet je een verloopstekkertje in de telefoon (van iPhone lightning naar USB) kopen. Dan gebruik je dus zowel het USB micro A/B kabeltje van Bosch als deze adapter. Kost een paar euro.
    Ik heb het zowel op een Android telefoon als op een iPhione aan het werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de kabel van USB micro A/B van bosch begrijp ik maar welke adapter moet ik dan nog erbij kopen om op lightning aansluiting van de iphone te komen?

      Verwijderen
  15. Bosch eBike Service nl (EB/SSB2)
    ma 6 jul. 15:43
    aan Gerrie

    Geachte heer,

    Bedankt voor uw e-mail.

    Ja, wij hebben hier een kabel voor. Dit kan bij de fietsendealer besteld worden via onze leverancier Magura.
    Geef daarvoor bestelnummer 1270016360 door. Dit is antwoord van Bosch, kabeltje bij Amazon besteld + verloop naar Iphone WERKT PERFECT !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zoek een kabel die past op de Bosch intuvia en mijn Android telefoon van Huawei met usb c aansluiting. Iemand een idee wat en waar ik dit kan vinden en of het werkt? Klopt het dat de Bosch aansluiting een usb a poort is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen antwoord maar dezelfde vraag.. Hebt u de afgelopen bijna 2 maanden een oplossig gevonden. Ik ben erg benieuwd en verneem het graag.

      Verwijderen
    2. ik heb diverse draadjes en verloopkanbels geprobeerd, maar niets werkte goed. Ik heb nu een draadje gesoldeerd in het koplampje, ook 12 volt met verloop naar USB, werkt prima en telefoon laadt goed op. Handig als je een nav app gebruikt, Frans de Jong

      Verwijderen
    3. Handyman verloop stuk gehaald
      Werkt prima
      Na 3 uur fietsen met navigatie aan ongeveer 5% minder

      Verwijderen
  17. Via deze link: https://www.amazon.nl/System-S-USB-kabel-Micro-rechts-10069061986264/dp/B07TV6HCSS heb ik mijn kabeltje besteld. Werkt perfect.👌 Mijn telefoon laadt zich op aan de Bosch Intuvia fietscomp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Joke, knap uitzoekwerk. Ik ga het snoertje bestellen👍👍👍

      Verwijderen
    2. Dank je wel Joke, knap uitzoekwerk. Ik ga het snoertje bestellen👍👍👍

      Verwijderen
    3. Dankje Joke, net een kabeltje op amazon betseld.

      Verwijderen
  18. Volgens Bosch nederland kost deze kabel een euro of 6... maar, verzendkosten 20 euro! Ik kan me hier aardig kwaad over maken en zoek me rot naar een andere leverancier. Probleem is a. Dat mijn telefoon een usb C aansluiting heeft (met micro usb > micro usb was ik al klaar geweest) en b. De kabel schijnt een z.g. OTG (On the go) te moeten zijn. Ik heb nu al 3 kabels gekocht via internet die het allemaal, om verschillende redenen, niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb 'm ook besteld, wordt mijn vierde kabeltje na drie miskopen, ik ben benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.