zondag 27 april 2014

De Bosch eBike Intuvia

Het hart van de ondersteuning van de Sinus BC55 met de Bosch middenmotor is natuurlijk de computer/controller, die ze Intuvia noemen, midden op het stuur, met een bedieningsunit bij de linkerhand.

Bosch Intuvia

De Bosch Intuvia heeft een overzichtelijk display dat met de knoppen gemakkelijk te bedienen is. Ik denk ook met handschoenen, maar dat heb ik nog niet hoeven te proberen...
Het display is verdeeld in een boven- (licht gekleurd) en ondervlak (donker gekleurd).

Helemaal bovenin staat de status van de accu met 5 blokjes. Dus ca. 20% capaciteit per blokje.
Onder de accu staat in het groot de snelheid waarmee je fietst...
Rechts staat een omgekeerd trapeziumvormig vlak, waar de mate van ondersteuning af te lezen valt.
Van 'UIT' (onderste vlakje) omhoog naar 'ECO', 'TOUR', 'SPORT' en 'TURBO'.
Het verticale stukje in de trapezium laat ook daadwerkelijk zien of de motor ondersteund en hoeveel. Wanneer je in de ECO wegrijdt zie je één of twee streepjes verschijnen. Trap je door en schakel je naar TURBO, dan zie je het aantal streepjes van de ondersteuning omhoog schieten. En uiteraard voel je meteen dat je meer hulp krijgt.

Het leuke (of misschien handig zodat het niet gestolen kan worden), is dat je de Intuvia van de fiets af kunt klikken en in je zak kunt stoppen.

Het onderste deel van het display laat zien:

  • klok
  • bereik; het te verwachten bereik bij gelijkblijvende voorwaarden
  • (gereden) afstand 
  • rijtijd
  • gemiddelde en maximum snelheid
  • totaal gereden afstand
De rijtijd en gemiddelde en maximum afstand is te resetten naar 0 met.... jawel, de RESET-knop. Na iedere acculading zet ik die dus op 0.
Met de i-knop rechtsboven kun je door de verschillende standen van het onderste display deel heen lopen.

USB-lader

Geen idee of je daar wat aan hebt, maar aan de Intuvia zit een klein klepje met daarin een USB-aansluiting. Bedoeld om een USB-apparaat of een telefoon mee op te laden. Lijkt me niet erg handig om een kabel vanaf de Intuvia naar je telefoon - die je waarschijnlijk ergens in je jas of broekzak zit - te hebben lopen.
Wanneer je je telefoon met een stuurklem er vlak naast hebt zitten zou dat wel kunnen werken. Vraag is dan of er voldoende stroom komt om 'm ook echt op te laden of dat het net genoeg is om te voorkomen dat hij leeggaat.... Ook dat moeten we eens een keer proberen.

Bediening aan het stuur



Erg handig: aan het stuur, vlak bij je linkerhand zit de bediening voor de Intuvia. Met de + en de - kun je de ondersteuning verhogen of verlagen en met de i-knop kun je weer door de verschillende standen van het onderste display-deel lopen.

Natuurlijk zijn de waardes van het bereik en de accustand maar indicaties. Zodra je de ondersteuning verhoogd van bijvoorbeeld ECO naar TOUR, zie je meteen dat je bereik daalt.
Op dit moment heb ik 34 km al gereden (mijn 'test'ritjes) in verschillende standen, snelheden etc. Diverse keren geschakeld, geremd, opgetrokken in de diverse standen etc. Allemaal om te kijken hoe de fiets reageert.

Op dit moment geeft de Intuvia aan dat mijn bereik nog is:
ECO-stand: 90 km
TOUR-stand: 55 km
SPORT-stand: 42 km
TURBO-stand: 35 km

Daar heb ik vandaag ook een beetje naar toe gewerkt. Ik moet morgen - mijn eerste dag - 39 kilometer fietsen. Dat zal ik voor een groot deel in de SPORT- of misschien zelfs TURBO-stand doen. Als ik dan thuis kom, zal de accu nagenoeg leeg zijn, en kan ik 'm morgenavond via de stroommeter aan de lader leggen. Kijken hoelang hij oplaadt en wat het verbruik is.

Intuvia Walk-assist

Ook leuk, maar iets wat ik waarschijnlijk nooit zal (hoeven) te gebruiken is de Intuvia 'walk-assist'. Links van de bedieningseenheid aan het stuur zit een klein knopje met 'WALK' erop. Als je naast de fiets loopt en op dit knopje duwt, zorgt de Boschmotor ervoor dat de fiets met maximaal 6 kilometer per uur vooruit loopt.
Handig als je je fiets in de kelder van een appartementencomplex moet stallen. Dan 'loopt' de fiets wat gemakkelijker naar boven.
Trouwens, ik moet bij het viaduct over de Maas ook een trap op... Eens kijken of de Walk-assist mij daar ook bij kan helpen. Het is wel een steile trap, met zo'n fietsgoot erlangs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.