maandag 28 april 2014

De eerste dag...

Zo, de eerste dag zit er op... de accu is leeg en ligt aan de lader. Ook dat zijn we nu aan het meten uiteraard.
Hoe is de dag verlopen?

Ik ben vanmorgen weggereden met een restcapaciteit van resp. 35 km [TURBO] en 42 km [SPORT]. Inmiddels had ik 39 kilometer gefietst, met diverse standen, testen, remmen, optrekken etc. In de turbo-stand zou ik dus niet meer heen en weer komen volgens de beginstand. Toen ik echter aan het rijden was, liepen in eerste instantie alle restcapaciteiten op en uiteindelijk heb ik zowel de heen- als terugreis gedaan in de hoogste ondersteuning (TURBO dus). Hiermee haalde ik met gemak 25+km/h.

Net als bij mijn vorige fiets, loopt ook hier de ondersteuning door tot ongeveer 27 km/h. Vanaf 25 loopt het langzaam af en bij 27 is het helemaal weg. Top.

Veel te snel?

Op het werk aangekomen gaf het display aan:
Restcapaciteit ECO 86 km (bij het wegrijden stond dit op 90 km).
De restcapaciteit in TURBO was 32 km.
Rijtijd 44,54 min
Afstand 18,88 km
Gemiddelde snelheid 25,1 km/h
Maximale snelheid 36,5 km (viaduct af; uiteraard zonder ondersteuning)

De terugweg was zelfs nog iets sneller met gemiddeld 25,3 km/h. Bij thuiskomst was de accu nog niet leeg. Er resteerde nog 12 km in de hoogste ondersteuning. Die hebben we net dus ook nog even leeg gereden, zodat ik nu een volledig lege accu aan het opladen ben.

77 kilometer op één acculading

Met de eerste acculading heb ik nu 77 kilometer gereden. Het grootste deel dus in de maximale ondersteuning [sport]. In principe kan ik met één acculading dus net wel/ net niet twee dagen op en neer komen. Dat zijn namelijk 76 kilometer. Uiteraard gaan we dat gewoon uitproberen.
De eerste paar keren wil ik de accu toch zoveel mogelijk leeg rijden voordat ik 'm weer oplaad. Dat schijnt toch de meest gebruikelijke en voorgeschreven gang van zaken te zijn, ondanks dat de gebruikershandleiding van Bosch daar niks over zegt...

Meer of minder zelf trappen met de Sinus BC55?

Moet ik met deze Sinus BC55 nu meer of minder zelf trappen dan bij de X-tract? Dat kan ik moeilijk zeggen. Voor mijn gevoel heb ik dezelfde 'krachten' gebruikt als normaal en heb ik niet bewust sneller willen rijden. Ik fiets wel hoofdzakelijk in de 6e versnelling (van de 7); dat deed ik bij de X-tract overigens ook. De 7e versnelling is net te zwaar in de meeste gevallen. Alleen bij volledige windstilte, wind mee of berg af zet ik 'm daarin.

Veel betere zithouding

Wat me wel opvalt is de veel betere zithouding. Dat merk ik aan alle kanten. Het is best wel even wennen, maar het zit en fietst wel veel comfortabeler.

Veel betere ondersteuning

De Sinus heeft met de Bosch middenmotor een veel mooiere ondersteuning dan de X-tract had met de voorwielmotor. De ondersteuning is veel rustiger en veel geleidelijker. Bij de voorwielmotor begon de ondersteuning pas na één trapperomwenteling; nu direct! Zodra je 'gas' geeft, begint de ondersteuning. En zodra je stopt met trappen, stopt ook direct de ondersteuning. Ook dat was wel anders. Bij de X-tract liep de ondersteuning ook na het stoppen met trappen nog minimaal één omwenteling door. Daar moest je dus bewust rekening mee houden.
Ik denk bovendien dat - wanneer het weer een beetje slechter wordt en er meer wind is - de ondersteuning van de Boschmotor pas echt kan doet wat ie moet doen. Net als bij bergop fietsen bijvoorbeeld, schakel je even terug naar de 5e versnelling (daardoor ga je dus iets sneller trapperen en iets meer kracht zetten), dan zie je - en voel je - op het beeldschermpje de ondersteuning omhoog schieten en je fietst veel soepeler. Zo zal het straks met tegenwind ook zijn denk ik. Bij de X-tract was de ondersteuning altijd hetzelfde, met als resultaat dat bij flinke tegenwind de snelheid soms terugliep tot 21-22 km/h.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Paul,

    Mooi verslagje alweer!

    En wat blijkt, ik herken erg veel van jouw ervaring met de nieuwe fiets.
    Ik zelf rij met een BATAVUS Viento, en ik deed er al bijna 9000 km mee (3000km dit jaar).

    - Ik herken het zitcomfort. Ik heb dan zelf nog voor een BROOKS zadel gezorgd en dat is helemaal top, samen met de geveerde zadelpen.
    - Mijn fiets heeft ook een voorwielmotor, maar geeft ook wel een erg geleidelijke ondersteuning. Dus wat je daar beschrijft heeft niet echt iets met de plaats van de motor te maken. Wat ik al wel leerde is dat een voorwielaandrijving logger zou sturen. Dat zou je dus ook moeten kunnen aanvoelen als je vergelijkt met je vorige fiets.
    - De Batavus heeft vijf soorten ondersteuning 1-5, en ik rij meestal op 3, 4 en soms ook op 5.
    - Ook eenzelfde ervaring met de versnellingen, meestal op 6 of 5. 7 is te zwaar tenzij ik een enorme rugwind heb.
    - Gemiddelde snelheid op de rit van 27km wordt bij mij rond de 25km/h. Soms wat meer, soms wat minder.
    - Wat de batterij betreft zou ik in de toekomst toch aanbevelen om die telkens als je kan aan de lader te hangen. Naar het schijnt geeft dat de beste levensduur. Tenminste als het een Li Ion batterij is. Een eerste keer leegrijden is volgens mij enkel ter calibratie.
    - Mijn console kan er ook afgehaald worden en is een soort sleutel van de fiets. Zonder console geen bekrachtiging. Ik heb geen USB poort, en denk wel dat dat extra handig zou zijn. Ik heb ook een besturing aan de linkerhand, erg handig.
    - De walk assistant zit er ook op de Batavus. Handig voor de fietsenstalplaats.

    - Nog enkele vraagjes:
    * Zij jij op het display hoeveel W(h) de motor bijgeeft? Zou erg handig zijn.
    * Zie jij nu voordeel van de hydraulishce remmen, want die heb ik ook niet.
    * Merk je iets wat betreft wegligging/sturen? Nu de motor lager zit, en in het midden van de fiets?

    Groetjes,

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Het leegrijden van de accu (inderdaad Li-Ion) doe ik twee of drie keer. Op veel plaatsen lees ik dat dit aan te bevelen is ( 'dan worden de cellen gevormd'....?). Bosch schrijft hier overigens niks over... Daarna rij ik heen en weer en laadt de accu iedere avond op.

      Het display geeft niet aan hoeveel W(h) de motor geeft, hij laat wel aan de hand van streepjes zien wanneer er meer of minder wordt ondersteund (maar dat is slechts een indicatie).

      De hydraulische remmen zijn even wennen. Ze remmen een stuk krachtiger. Ik heb op mijn vorige fiets één keer een echte noodstop moeten maken (doordat ik zelf eigenlijk niet goed oplette) en vervloekte toen de remkracht van de velgremmen.

      De wegligging vind ik een stuk prettiger. Ik heb ook de accu in het midden boven de motor zitten en de fiets is prima in balans. Zeker het bochtenwerk is nu veel simpeler en veiliger. Een rotonde nemen met de voormotor (bij mij in ieder geval, want die ondersteunde, of niet... er zat volgens mij geen kracht meter op die meet of je hard of zacht trappert zoals nu), terwijl je je hand naar links uitsteekt (dus één hand aan het stuur) was nauwelijks mogelijk, doordat de motor je 'weg'trok uit de bocht.
      Ook scherpe bochten waar de weg een beetje nat of met kiezels bezaaid is, was altijd opletten.

      Wordt vervolgt...

      Verwijderen
  2. Heb zelf sinds februari dus ook een nieuwe fiets met Bosch 2014 motor, maar dan niet de Active Line maar de Performance Line. Het is een Merida E-spresso 410 EQ.

    Staat nu al ruim 2000 km op de teller dus ik denk dat ik op jaarbasis op ongeveer 11.000 km uit ga komen. De fiets is een verademing ten opzicht van mijn vorige omgebouwde fiets met FMH ombouwset waarbij de motor in het voorwiel zat.
    Ook bij mij is de gemiddelde snelheid 25,1 km/u. Een ritje naar mijn werk van 26 km wordt in iets meer dan 60 minuten afgelegd.

    Standje Sport vind ik persoonlijk het lekkerst rijden, de motor is dan vrij rustig en constant. Turbo rijdt ook wel lekker maar dan wordt het wat krapper met de capaciteit en moet ik op de zaak opladen indien er een beetje wind staat.

    Je ziet steeds meer Bosch modellen fietsen, heb in ieder geval geen spijt van mijn aankoop en hoop nog lang van deze fiets te genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed. De Merida ziet er ook goed uit. Met de Performance Line heb je nog net een tandje meer dan ik als ik het goed zie. De kracht (Nm) is iets meer en bij de Sport-stand heb je 170% en ik 'maar' 150%. Vandaar dat jij misschien voldoende hebt aan deze stand. Ik heb de Turbo-stand 'nodig' om 25/26+ km/h te halen. Na 1x heen en weer is er nog ongeveer 24 km over aan capaciteit.

      Verwijderen
  3. Volgende week in Amersfoort weer een event van elektrische fietsen.com. Was afgelopen week erg leuk in Breda. Zeker een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.