vrijdag 18 april 2014

Einde van het Xtract hoofdstuk

Ondanks het feit dat ik bijna 5 jaar (4 jaar en 8 maanden) met veel plezier op de Xtract van Itek.be heb gereden, is er een hoofdstuk afgesloten en beginnen we aan een nieuw tijdperk. Welk merk dat gaat worden weet ik nog niet. Ik denk dat ik zaterdag de beslissing ga maken en de nieuwe fiets ga bestellen.

Ik ben ook nog bij Itek geweest om te kijken wat zij daar - behalve de Xtract - eventueel aan fietsen hadden staan. Iedereen die ooit bij Itek (in welke plaats dan ook) is geweest, weet hoe het eruit ziet: een grote hal met rijen met honderden verschillende fietsen naast elkaar. Een serie fietsen hebben ze buiten staan om uit te proberen. Aangezien ik eigenlijk juist geen voorwielmotor meer wilde, was ik aan het zoeken naar wat anders. Een ander merk misschien. Die stonden er wel een paar, maar 90% van alle fietsen die er stonden waren de Xtracten met voorwielmotor. In lichtblauw, grijs of nog een ander kleurtje. Ze zijn tegenwoordig ook in een versie die vanzelf rijdt, zonder dat je trapt... Geen idee wat dat voor de accu op lange termijn doet.

Ik kon dus niks vinden en stond dus ook binnen 5 (misschien wel 4) minuten weer buiten. Zonde van de rit. Daarnaast is het te ver weg (20 km). Erg onhandig voor een beurt of onderhoud. Je moet er altijd met de auto met fietsdrager naar toe en dat heb ik wel gehad zo'n beetje.

Daarnaast spreekt het dozenschuifgedrag en gebrek aan klantvriendelijkheid, gebrek aan alternatieven en goed advies me ook tegen nu. Ik weet nu dat ik ook de komende 5 of 10 of 15 jaar nog met de fiets naar m'n werk mag gaan en ben nu ook bereid daar iets meer voor uit te geven als dat het rijcomfort ten goede komt.
In september 2009, toen ik begon met fietsen, keek ik meer naar de prijs dan naar de kwaliteit. Dat is een beetje overdreven gesteld, want ik heb ook toen wel degelijk diverse fietsen getest, en vond de Xtract ook echt wel lekker fietsen.
Achteraf gezien (zie post van gisteren) was de fiets wel (veel) te klein voor mij. Daar is toen nooit over gesproken. Ze zetten het zadel en het stuur omhoog en je zit toch rechtop?

Ik ben er eigenlijk wel uit wat het gaat worden, en ga zaterdag nog even naar een paar plaatsen terug voor een iets langere testrit met hopelijk wat flinke tegenwind, zodat ik een goed idee krijg wat de motor doet als ik iets zwaarder in de trappers moet gaan hangen.

Wordt vervolgd.

6 opmerkingen:

  1. Als je geen voortractie meer wil hebben (+1 ;)) zit je inderdaad niet meer goed bij Itek. De modellen die zij hebben buiten hun eigen X-tract reeks zijn triestig. Een aantal Gazelle's (huh hebben die goede elektrische fietsen?) en wat overjaarse modellen. Itek was leuk voor een eerste elektrische fiets: je kent er niets van en je hebt voor dergelijke prijs zeker geen miskoop gedaan, maar eens je gebeten bent door het e-fietsvirus ga je wel op zoek naar de betere fietsen na een tijdje.

    Ik denk dat ze bij Itek wel moeten beseffen dat ze nu ongeveer wel eens op de middenmotor-trein mogen springen, anders zal hun verkoopcijfer alleen maar dalen. Elk merk heeft nu een middenmotor en de voortracties verdwijnen overal. De mijne (X-tract van 2012) gaat nog even mee, net een nieuwe ketting er op laten leggen en achterradar. Maar het kriebelt wel voor een nieuwe!

    Net gaan horen voor een Kalkhoff bij www.fiets.be. Mijn model dat ik op het oog heb wordt dit jaar niet meer geleverd (populair model?) en vanaf oktober kan je de 2015-modellen bestellen. Levering pas mogelijk waarschijnlijk in februari-maart 2015. Pffffffffffff ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een paar maanden geleden van de monteur bij Itek Roermond begrepen dat ze bezig waren met een middenmotor Xtract, maar of dat ook echt zo is weet ik niet. Zullen we moeten afwachten en is dan voor mij sowieso niet meer van toepassing.

      Verwijderen
    2. Heb al 3jaar een xtrakt comfort met middenmotor.

      Verwijderen
  2. Mijn xtract fiets is een juweeltje, zonder moeite haal ik een snelheid van 20 a 24 km. Ben inmiddels 81 jaar en hoop dat ik nog een tijd van dit plezier mag genieten. Een paar keer per week fiets ik 20 a. 25 km.per dag. Voor mij is dat een uitje omdat lopen moeite kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Motor valt uit op het moment dat hij inschakelt gebeurt na 2x trappen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop dat je nooit binnen moet om je computer te laten updaten. Mijn fiets bolt niet meer sinds dat gebeurd is. Service bij Itek trekt op niks!! Ze kennen er daar niks van en mijn fiets van 2 jaar oud is naar de knoppen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.