woensdag 16 april 2014

NIeuwe fiets | nieuw bloghoofdstuk

De spreekwoordelijke kogel is door de kerk: ik heb definitief besloten een nieuwe fiets te gaan kopen. Het verminderde uithoudingsvermogen van de accu van de Xtract en het daarbij behorende gemis aan rijcomfort hebben me hiertoe doen besluiten.

Wat gaat het worden?

  • motor in het voorwiel zoals nu?
  • middenmotor?
  • motor in het achterwiel?
Na een bezoek aan een aantal fietswinkels zijn er diverse merken, types en uitvoeringen ter sprake gekomen. Een echte eis had ik eigenlijk niet, welke enkele 'gevoelsmatige' wensen zoals: goede/betere remmen, bij voorkeur middenmotor (maar tests zullen moeten uitwijzen of dat inderdaad beter fietst) en eigenlijk liefst geen derailleurversnelling, ondanks dat dat erg snel schakelt. Het vergt erg veel onderhoud namelijk.
Het geluid van een motor - wat voor mensen een reden kan zijn om de motor in het achterwiel te kiezen - is voor mij geen criteria.

Daarnaast heb ik bij zowat alle winkels te horen gekregen dat ik een veel te kleine fiets heb voor mijn lengte. Ondanks dat ik daar nooit last van heb gehad (zadel hoog, stuur hoog), merk je het verschil pas als je op een fiets zit die wel de juiste hoogte heeft.

Sparta B2 (alternatief de Sparta BS3)

Deze heeft een Bosch Active Cruise middenmotor, 400 Wh accu, rollerbrakes remmen en heel fraaie LED voorlamp
Kost € 2.599,-


Fietste lekker. Bosch motor is hoorbaar als een lichte zoomtoon. Het klinkt (heel zacht) als een 'turbo'.

Als alternatief was ook de Sparta BS3 mogelijk; deze is vergelijkbaar, maar heeft een 30 verscnellingen derailleur en hydraulische schijfremmen. Hier staat de Bosch Classic+ motor. Het verschil van de Active Cruise en Classic+ is dat de Classic+ uit 2013 stamt en de nieuwe versie een aantal verbeteringen heeft gekregen:

Van de Bosch-site: "De middenmotoren 2014 zullen iets hoger in de fiets liggen . Dus iets meer grondspeling. Een voordeel dus voor de elektrische mountainbikes. Hij wordt iets kleiner en eivormig ipv langwerpig . Aandrijftandwiel zal 16 tot 20 tanden zijn vooraan i.p.v. 36 tot 46 bij het vorig model. Dit zal een verbetering zijn voor het vertrekken bij lagere cadans. De motor zal meer kracht hebben bij vertrek met grote versnelling. Het geluid van de motor is fel gereduceerd ten opzichte van het vorig model . Het opdrijven van deze motor is door gebruik van kleiner voortandwiel en hoger motortoerental niet zo makkelijk meer."

Batavus Ventoux Easy

Daarnaast deze fiets getest. De Ventoux heeft de motor in het achterwiel. Dit is wat ze het ION-systeem noemen. Waarom weet ik niet, want de accu's zijn allemaal Li-Ion...
Ook dit fietste lekker. Deze motor is superstil. Daar staan ze ook om bekend. Stevige accu van 504 Wh, maar wel gewone V-brakes. én derailleurversnellingen.
Kost € 2.599,-

Als alternatief zou hier ook de Batavus Mont Blanc kunnen.
Bij de iets goedkoper geprijsde modellen is meestal de accu van iets mindere capaciteit. Batavus biedt je de mogelijkheid je eigen 'accupakket' samen te stellen (300 wH, 400 Wh of 500 Wh).

Daarnaast heb ik getest de:

Staiger Sinus BC55

Deze fiets uit de 'comfort'-serie van Staiger is een leuke, robuuste fiets, maar verschilt verder niet zo veel met de anderen. Het is een Duits merk. Ik heb het maar bij één winkel gezien. Of dat een voor- of een nadeel is, weet ik (nog) niet. Voorzien van Bosch Active Cruis middenmotor, 7 speed nexus versnelling en 400 Wh accu die bij het herenmodel tussen de V-vork vlak boven de motor zit.
Kost € 2.399,-
De foto ziet er een beetje zwart uit, maar zo staat ie ook op de site van Staiger... Voorzien van Magura HS11 hydraulische velgremmen (yes),
Als alternatief zou ook de BC75 kunnen. Die is voorzien van iets betere naafversnelling en steviger voorvorkvering.
Ook deze fiets liep lekker. Het is bijna niet mogelijk ze echt te vergelijken. De fietsen met een Boschmotor fietsen eigenlijk allemaal hetzelfde. De ondersteuning is immers gelijk, als de afstelling gelijk is.
Het schakelen met de naafversnelling was wel even wennen. Ik ben de snelschakeling van de derailleur gewend en bij de naaf is dat toch net iets anders... maar dat is een kwestie van wennen.

Ik kan nog heel veel andere merken en types gaan proberen, maar dat wil ik voorkomen... Uiteindelijk ligt de prijsklasse van vergelijkbare fietsen tussen de €2.399 en € 2.699,- in en wordt het een kwestie van smaak en misschien ook een kwestie van gunnen.

Merken als Koga, Giant, Trek, Dutch ID en nog een paar anderen zijn ook ter sprake gekomen, maar uiteindelijk ben ik hier niet meer op teruggekomen. Bij een aantal vanwege de (te) hoge prijs, bij een paar de beschikbaarheid van de juiste framemaat en anderen spraken met gewoon niet aan.

Even een nachtje over slapen...

1 opmerking:

  1. Ik ben erg tevreden van mijn Batavus Viento met het ION systeem. Batterij is wel iets prijziger denk ik, maar heel erg degelijk allemaal. Maar die Bosch motor zegt me ook wel wat.
    Ben benieuwd wat je gaat kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.