vrijdag 25 april 2014

Sinus BC55; de handleidingen

Nou, nadat we de fiets hebben opgehaald, heb ik de tas met handleidingen en andere spullen maar eens open gemaakt. Wat zit er allemaal bij:

Bosch acculader

Essentieel uiteraard...

De brochures en documentaties vielen me om diverse redenen een beetje tegen:

Handleidingen 'Bike Manual'

Er zaten twee boekjes bij van 130 pagina's. Eentje in het Duits, eentje in het Engels. Dit is een algemeen boek over alles wat een fiets mogelijkerwijs kan hebben. Frame, remmen, verlichting, versnellingen etc. worden daar met beeld en tekst uitgelegd. Maar je hebt er eigenlijk niks aan, want je eigen fiets kom je er niet tegen.

Pedelec/eBike Manual

Dit boekje is in drie talen uitgevoerd: Duits, Engels en Frans. Het bevat ca. 32 pagina's uitleg over elektrische fietsen. Pedelecs. Voor degenen die het nog niet weten, Pedelec staat voor Pedal Electric Cycles.
In dit boek staat - in algemene bewoordingen en plaatjes - wat er op de elektrische fiets zit. Ook hier zijn de plaatjes van andere (oudere?) modellen en ziet het er net wat anders uit.

Mijn commentaar over de handleiding bij de Sinus BC55 is dat ik 'm in het Nederlands mis. Dat is officieel volgens de EU-wetgeving niet noodzakelijk, maar ik vind het eigenlijk - als je kijkt naar de doelgroep die veel op elektrische fietsen rijden - dat ze hun Nederlandse klant hiermee tekort doen.

Ik dacht slim te zijn door op de website(s) te kijken of daar misschien PDF's van andere talen staan, maar helaas. Sinus wordt gemaakt door Staiger, en dat is dan weer onderdeel van de Winora Group. Ik kom een aantal websites tegen:
  • sinus-bike.de Het lijkt of deze website niet af is. Op de pagina met het 'impressum' staat nog een soort van 'dummy'tekst.
  • www.staiger-fahrrad.de Hier staat wel veel algemene productinfo op, maar het 'download center' heeft alleen maar commerciele brochures en prijslijsten.
    Leuk (of niet) om te zien dat er ook nog prijslijsten op staan van 2011... Kan ik zien dat de fietsen toen een Panasonic middenmotor had in vier uitvoeringen. In 2012 en 2013 kwam de Boschmotor erbij en hadden ze dus zowel Panasonic als Bosch en voor 2014 dus alleen de Bosch Active motor. Maar dus geen handleidingen.
  • winora-group.de Dit is de website van de holding van alle merken die ze maken. Dit zijn Winora, Haibike, Staiger, XLC (losse componenten en E.Wiener BikeParts. Maar verder dus ook geen handleidingen.
  • www.accell-group.com Bij nog iets verder zoeken, komen we bij de holding van de holding terecht. De Accell-Group is een - notabene Nederlands - beursgenoteerd bedrijf in de MidCap index van Euronext Amsterdam dat hoofdzakelijk in fietsen en fietsonderdelen doet. In 2013 had het een omzet van € 849 miljoen, een nettowinst van € 19 miljoen en ca. 3.000 mensen in dienst (bron Jaarverslag Accell 2013). Er vallen maar liefst 21 merken onder de paraplu van Accell. Waaronder namen als Batavus, Koga, Sparta, Staiger/Sinus dus.
Toch een tip naar de importeur om er een compacte Nederlandse handleiding bij te doen die voor die ene fiets bestemd is. Dat hoeven maar een paar A4tjes te zijn.
Probleem is waarschijnlijk dat er te veel verschillende soorten fietsen, modellen, onderdelen etc. zijn om dat een beetje gestructureerd te doen. 

Verder met de andere handleidingen...

De Boschmotor Active line system manual

Yes, Ja, Oui, Da, si, die is er ook in het Nederlands bij. Net als bij een GSM krijg je een boekje met daarin 10 talen (of meer). Maar in ieder geval wel met Nederlands. In 12 pagina's staat alles omschreven wat je moet weten...

Shimano shifting lever

Een velletje papier met de 'handleiding' van de naafversnelling. Geen idee wat ik hier mee moet.

Shimano Hub dynamo

Nog zo'n velletje voor de naafdynamo... Prullenbakvoer.

Shimano 'Coaster Brake' oftewel terugtraprem?

Die wist ik niet dat ik had: een terugtraprem? Maar er zit wel een velletje papier bij hoe die geïnstalleerd moet worden :)

SR Suntour

Deze snapte ik eerst niet. Ik dacht dat ik een vakantie bij de SUNweb had geboekt of zo. Blijkt dit een papier (groot, dik en onhandig). In allerlei talen, behalve Nederlands.
De verende voorvork is dus van een 'externe' leverancier van Staiger/Sinus, waardoor ze er een aparte handleiding van bij moeten doen? Het zal wel.

Magura HS 11

Dit zijn de hydraulische velgremmen. Die komen van Magura af. Op zich vind ik het dus logisch dat hiervan een apart velletje (ja, met Nederlands erop) zit, dus kan dat voor de voorvork eigenlijk ook wel.
Magura lijkt me overigens meer dan een leverancier van een remsysteem. Op de website is te lezen dat ze sinds 2010 officiele servicepartner van de Bosch e-Bike systemen. 

Nou, dat waren de boekjes... Droge kost natuurlijk. Allemaal dingen waar je waarschijnlijk nooit meer in kijkt, want de fietswinkel, in mijn geval Richard van Alphen in Weert heeft me natuurlijk alles verteld wat ik weten moest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.