zondag 4 mei 2014

De Bosch accu

Natuurlijk ben ik zeer benieuwd hoe lang de Bosch accu meegaat en hoe lang het duurt voordat die merkbaar minder capaciteit heeft. En wanneer het moment komt dat ik een tweede lader nodig zou moeten hebben.
Bij de Xtract fiets kwam dat al erg snel. Ik had die fiets gekocht in augustus (eerste fietsdag is 2 september 2009) en al in december van datzelfde jaar was de capaciteit van - oorspronkelijk 70 km - al teruggevallen tot onder de 40... Toen heb ik nog anderhalf jaar de lader mee naar het werk gesjouwd, voordat ik in mei 2011 een tweede lader erbij kocht.

Uiteraard hoop ik dat het bij de Bosch accu niet zover komt, maar de realiteit is dat dat waarschijnlijk wel zal zijn. Accu's verliezen immers continue hun capaciteit.

De 400 Wh Bosch accu pack
Volgens de specificaties van bosch-ebike.com, heeft de accu van 400 Wh bij een gemiddelde snelheid van 20 km/h (bij mij dus 24/25 km/h) in de Turbo-mode een reikwijdte van 80 km.

Restcapaciteit - reikwijdte

Dagelijks noteer ik de resterende reikwijdte, die de Bosch Intuvia display aangeeft als ik thuis ben.
Op zich is dat niet echt een waarde waar je concreet iets aan hebt, want het is maar een indicatie. Wanneer je het echter elke dag bijhoudt en daar tabelletjes en grafiekjes van maakt, dan kan dat op de lange termijn een trend laten zien... stabiele waarden? accu behoudt z'n capaciteit... afnemende waarden? accu verliest capaciteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.